• monchichi76

Faan vad jobbigt detta -peppa mig

Hej

Jag lider med dig när jag läser ditt inlägg..har själv nyss varit där oxå.

Jag har inga barn sen innan, så jag börjar känna en enorm tidspress. Visst, läkaren sa att 30+ är ingen ålder..men jag  vill ju ha fler än ett barn, då är det lite tid kvar!

Jag fick mitt första MA i v12 (dött sen v9)..den gången fick jag skrapa mig. Sen blev jag gravid efter en mens..detta konstaterades som en ofosterlig graviditet i v9. Denna gång fick jag cytotectabletter...vilket helsicke! Smärtan var inte så jättefarlig, utan det värsta var att jag blödde i nästan två månader innan allt kom ut.
    Vi tog nya tag..belv gravid snabbt igen. Tänkte att nu ska det väl gå vägen..vi kan ju bara inte vara en av de 1% som får tre på raken!! Vi fick se ett lite hjärta picka vid två tillfällen, senast runt v9. Så glada vi var! 
    Runt v11 började jag småblöda..igen.. Fattade att nåt var fel eftersom det börjat så med de två innan oxå. Sen på julafton började jag blöda mera...på juldagen kom det rejält. Då fick jag äntligen en akuttid..åkte in och fick veta att den lilla dött i v9, strax efter vi sett dess hjärta picka.
    Jag skulle skrapas morgonen efter men hann inte eftersom allt drog igång på natten..fy fan vad ont!! Fick åka in för smärtlindring men hann bara in och få morfinsprutan så kom allt ut. Har aldrig varit med om en sån smärta..men BM som var där sa att jag hade "som en förlossning".
       Jag såg allt som kom ut, för mig var det en intakt moderkaka. Hon frågade om jag ville se fostret med det avstod jag från.

Sen var min kropp helst slut..tror jag sov mer eller mindre i en vecka. Totalt knäckt!
    Nu har jag succesivt kommit tillbaka till livet igen, men det har varit jobbigt. Men det konstiga är att än hur hemskt 2009 var med mina tre MA så vill jag testa om nu på direkten! Jag vill så gärna ha barn så jag kan bara inte låta mig bli besegrad!

Min akutläkare ville inte heller ge mig en utredning än om jag är berättigad, han tyckte det var onödigt för man hittar sällan nåt. Han skrev ut Folacin och Albyl till mig inför nästa graviditet. MEN..jag har nu ringt in och sagt att jag ska ha en utredning så nu väntar vi bara på remissen.
    Klart man vill veta om det finns nån orsak till det hela!! Sen funderar jag på att testa akupunktur?

Har du haft tre missfall så kan de väl inte neka dig en utredning!? Stå på dig! Jag vet att det är svårt att vara tuff i den sitsen, men tyvärr måste man visst vara det idag.

Du kommer att komma tillbaka  till barnagörande ska du se...men låt det ta den tid det tar. Gråt , sov, prata och släpp ut alla sorg... Sen ska väl banne mig 2010 var vårt år!!!! Kram

• monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-07 19:39:20 följande:
    Tack för ert stöd, jag känner att jag behöver frossa i detta. Framför allt veta att det ger sig snart. Fick fruktansvärda smärtor igen nu ikväll och är livrädd för ytterligare värkarbete och att allt ännu inte har kommit ut. Jag orkar inte fler gånger nu!
    Usch så jobbigt det låter!
    Men jag förstår inte varför de inte vill skrapa? Man slutar ju ändå blöda rätt "snabbt " efter det... Om jag vore du,och fortfarande hade ont, skulle jag ringa in och säga att jag ville bli skrapad ändå,.eller få cytotek kanske? Är ju hemskt att behöva gå hemma och ha ont!
        Vid mitt andra MA så kom ju som sagt inte allt ut och jag blödde i två månader. De kollade med vul och såg inget där..men en dag kom det ut nåt som såg ut som en hinna. Sen slutade jag blöda ! Jag vill aldrig blöda så mera!
  • monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-08 12:31:02 följande:
    Men de gav mig nog cytotek utan effekt på gynakuten. Igår kom en attack till, trodde jag skulle gå av. Petade i mig stark medicin jag fått utskriven tidigare, som jag vet funkar mot denna typ av smärtor. Idag känns det bättre på  blod-ont-fronten. Det värsta är nu är att jag är så yr och känner mig så lam..... stoppar i mig allt med järn i.
    Så eländigt!
    Men jag tycker du ska ringa in och berätta..så kan de kolla med vul igen. Inte ska man väl behöva gå och så ont efteråt?! Och sen kan de ju kolla blodvärdet på dig samtidigt..
  • monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-10 13:35:55 följande:
    Vågar man ens försöka igen? Vi har smått börjat fundera över när? provar vi om några månader finns möjligheten att vi får barn mitt i julhelgen, och det vill vi inte. Kan vi kosta på oss att tänka så nu när vi haft dessa missfalls-problem?Hur tänkter ni?
    Jag har fått samma tanke efter mina MA. Men på nåt vis är viljan och längtan efter barn starkare.
    Jag är en som inte vill vänta så länge innan jag testar igen, när jag väl  kommit tillbaka till tanken om att försöka bli gravid så är jag svår att stoppa.. 

Jag brukar räkna och tänka "om jag blir gravid då, så kommer barnet då.. " Vill helst inte ha ett december barn, men nu har jag börjat tänka om. Jag vill ha barn, punkt slut..sen får det bli vilken månad som helst... Det är svårt, ibland kan man ju inte styra över sina tankar..och det är inget man ska känna sig du över.
  • monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-10 15:23:58 följande:
    Ja, det är väl så det blir... att man ger upp alla tankar om när och planering. Det är bara att köra på. Men nu ska vi vänta i ett par månader i alla fall. Sedan får vi se hur det blir......Men jag vill ju att minst ett syskon till min lilla flicka. Idag känns det som om kroppen börjar bli normal. Inte lika trött, mer tålamod med dottern och har mycket mer ork. Men vet inte om jag orkar gå igenom ett sådant jobbigt missfall igen. jag vet att det kommer att bli jobbiga pga det ligger i släkten med långa och jobba förlossningar. Detsamma gäller ju då att föda fram missfall, om dock ej riktigt samma.
    Skönt att du iaf känner att orken börjar komma tillbaka. När jag kände så, tog det inte länge innan jag vågade börja tänka på att testa igen..

Jobbigt om du vet att det alltid blir så besvärligt. Jag har ju aldrig fött barn, men denna gång var det riktigt hemskt. Bm sa att jag hade förlossningsvärkar.. Enda fördelen är att det denna gång gått snabbare att läka.. Tror nästan att jag har äl nu, 14 dagar efter..

Men det är jobbigt, hela situtationen. Man måste vara mentalt beredd innan man går vidare. Kanske är jag en "känslokall" person, men när jag fått gråta av mig i 1-2 v så vill jag bara glömma och sen ta nya tag..än om det är jobbiga tag..
  • monchichi76

Själv väntar jag oxå på utredning, har inte påbörjat nån och tyvärr verkar det inte bli nån tidigare än februari iaf, kanske senare  
    Men idag har jag kontaktat en akupunktör för att höra om hon kan hjälpa mot upprepade mf. Får se om hon hör av sig snart (var bara mobilsvar). Känns som man vill prova allt!

• monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-11 19:10:49 följande:
    Akupunktur? Är det bra? Trodde nästan sådant var att avråda i början av grav. Är det speciella gravidnerver? Jag har kontaktat en privat gynklinik och de har verkligen tagit mig på allvar, trots ett visst stressat intryck. har fått remiss för provtagning nästa mens, dag 3 av mensen.... hur jag nu ska komma ihåg det. Har du kontaktat privat klinik? har du möjlighet till det? Eller prova husläkaren, de har ju alltid möjlighet att ta några prover i alla fall.
    Jag har läst att många går till akupunktör innan man är gravid..för att kolla om det är nån obalans nånstans. Både för upprepade missfall och svårigheter till att bli gravid. Talade med en förra veckan och hon sa sig ha hjälpt par.. Ikväll fick jag ett sms från den jag vill gå hos.. Hon skrev att akupunktur var mkt bra vid sådana saker. Hon hade en tid den 22 mars...MARS!! Känns ju som en svighet till dess.. Vet inte hur jag ska göra..

Här finns tyvärr inga privatkliniker och husläkaren vet jag inte om det är lönt att dra in. Kan de samarbeta med de på sjukhuset? Jag vet inte hur länge man ska vänta på att få remissen hem..när kan man ringa och höra efter igen?
  • monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-12 22:04:25 följande:
    klart du ska ringa och fråga. Ring imorgon vet jag. Min erfarenhet är att man ska vara på. Fråga om det kommit in återbud eller att du är intresserad att stå på listan för "tid med kort varsel" att vara trevlig och ha små ideer själv tror jag gör att de ser mer personligt på det hela och vill hjälpa just dig.
    Ja..det är sant.. Man kan ju alltid chansa.. Men det får bli på torsdag då jag är ledig.
    Fick även en tid till akupunktören på torsdag..ett återbud Känns sså bra att få starta med det snabbt!
  • monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-16 21:17:16 följande:
    Hur var akupunkturen? Själv blöder jag fortfarande....lite irriterande. Funderar på att rymma från vintern, jobbet och allt jobbigt (tankar) till varmare breddgrader, men det vore ju inte så kul om jag fortfande blöder.... Suck!
    Den var jättehäftig! Hon är även medial så hon berättade att jag kommer få barn och att jag är ett perfekt avelssto bara min kropp är i balans ...
    Hon såg att jag har d-vitaminbrist och att min kropp är "sur".. Hon jämnförde mig med en sur sjö..inget klarar att växa i ssån miljö.  Sen sa hon en hel del om min personlighet som stämde till 100%.
    Låter flummigt värre, men jag fick sån tilltro till henna.
    Men AJ vad ont nålarna gjorde som hon satt i fötterna.. Ska dit i mars igen.

Har du sett att allt verkligen har kommit ut? Vid mitt andra MA blödde jag nästa två månader, de såg inget...men en dag kom en slags hinna ut, då slutade jag blöda tvärt. Det är så jättejobbigt att blöda! Förstår om du vill "fly" undan en stund..men att blöda i värmen är inte heller skoj..
  • monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-17 14:03:48 följande:
    Coolt! Jag tror också på sådana där saker, om man nu kan kalla dem sådana där saker. Jag tror på stjärnor o planer och horoskop och på kroppens /naturens egen försvars och läkningsmekanism. Jag antar att min kropp inte heller är i balans, jag har haft det alldeles för tufft sen i somras. Skit på jobbet och så lite skit hemma (med alla misslyckanden) och haft tid o träna som förut och så vidare. Själv börjar jag tro det kan var orsaken. Jag vet att jag skulle bli sjukskriven om jag berättar om mina symptom för en läkaren, men jag vill inte vara en svag människa.Tror jag sett hinnan komma ut... men kanske ändå inte eftersom det inte slutar blöda. Kommer ägglossningen inte igång förrän hinnan är borta?  Nej, det är inge vidare att blöda i  värmen, trodde dock att det snart skulle ge sig så jag får ngn sorts avkoppling. Blöder jag vidare kan jag ju inte ens bada, eller? Jag har fått badförud av läkaren som tittade på mig på gynakuten. Har du barn sedan tidigare? Hur länge blödde du efter den förlossningen?
    Ja, jag har haft en massa elände med..en jobbig separation för 5 år sedan och nu dessa MA´n.Sen är jag en sån som min vänner till för att klaga eller tala av sig..så där får man ju ta emot en del oxå. Så nog kan det säkert vara orsaken till min obalans..

Man får ju inte bada så länge man blöder för infektionsrisken, så det kanske är dumt att fara utomlands då. Sen känner man sig inte fräsh i värmen heller.. Jag vet för jag blödde som mest efter mitt andra ma i somrast då det var +30.
    Jag vet inte hur det är med äl..om den kan komma igån ändå..

Jag har inga barn sen innan, så det är oxå en sak som gör det jobbigt med dessa ma´n..börjar känna en press med tanke på min ålder.

oj..måste gå till jobbet nu!
  • monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-17 14:44:29 följande:
    Funderar över om jag ska äta ngt särskilt för att komma i balans... vet bara inte vad det Skulle kunna vara. självklart har jag ätit folsyra ett bra tag nu. Har du tips?
    Nää..det är svårt att veta vad det är som saknas. Själv äter jag Folacin, B12 och sen Albyl vid plus. Kommer snart att börja med D-vitamin eftersom hon sa att jag hade brist på det. Du måste nog gå till nån med de kunskaperna då.
    Men medans du blöder kanske du ska dricka Blutsaft..bara för att få i dig järn. Jag har druckit det ibland då jag känt mig svag och trött och tycker det hjälper.
  • monchichi76

Nej så tråkigt!
    Håller med om att cytotek inte hjälper...var ju det jag fick till mitt andra ma, då blödde jag i två månader innan hinnan kom ut. Så hädanefter kommer jag neka till cytotek.
    Men det beror på om det kommer ske så mkt mer än blöda när det "endast" är hinnan kvar? Att den blöder ut?  Sa hon nåt om det?
    Hoppas verkligen det hjälper för dig så du får bli kvitt eländet snart!

Själv har jag äntligen fått mens idag! Och fick tid till utredning nästa vecka.. En bra dag om man ser på de sakerna..

• monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-01-31 22:19:41 följande:
    Först sa de att hinnan lossnar vid nästa mens, som borde vara här i dagarna. Sedan var jag på gynbesök pga utredningen och då kollade hon och sa att hinnan borde kommit ut nu,du ska inte blöda så länge. Till akuten och piller- Cykotek. Ngt ökad blödning igen och nu har det faktiskt kommit ut både en och två  grejer som skulle kunna vara hinnan. Undrar bara om det var det? Och om det var det. Berodde det på tabletterna eller att mensen kom igång igen?Hur som helt hägrar värmen, om det inte blir panik efter ev operation.bra att du fick tid för utredning. personligen tror jag mycket idag beror på stress, och magnetisk strålning. Har du ett stressande jobb?Själv fick jag vänta med utredningen till hinnan är borta och ska tillbaka på utredningsbesök om ett par veckor. Då ska de ta alla tester de kan ta, kromosomavvikelser, imonoligiska tester, hormontester och en del flera saker också. Paralellt förbereder jag med att fylla på vitaminförråden.
    Jag fick cytoteken för att få bort graviditeten, Men sen var det två månaders blödande innan hinnan kom ut självmant.
    Det kan säkert var den som kom ut för sig..svårt att förklara hur den såg ut. Men man såg att det var nåt annorlunda..som en brun tunna plastbit...typ..
  • monchichi76

...oj...tryckte på fel knapp...

Hoppas det var hinnan du fick ut!!

Jag jobbar på ett sjukhem, så visst kan det vara stressigt. Men jag tror inte det har med det att göra eftersom jag var sjukskriven i en hel månad då detta MA inträffade. Så jag var bara hemma och tog det lugnt och ändå blev det som det blev.
       Jag tror mer att det är nåt som saknas i kroppen eller fel på ägg/spermie ..eftersom man blir gravid men sen stoppas det.

Längtar till utredningen, har ingen aning vad som kommer att göras..men jag har en hel lista på det jag vet kan göras... stackars läkare!

Idag ska jag på mitt andra besök hos akupunktören..spännande att se vad hon säger idag.
    Mensen min är nu på väg att avslutas så nu känns det som att man är på gång igen..bara lite orolig att det inte ska gå lika lätt som förr..

Lite värmen skulle inte alls vara illa..här är det -29 nu.. Miljöombyte är heller aldrig fel!

• monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-02-01 22:37:51 följande:
    Det kan nog ha varit hinnan då, den var seg, stor och rätt tan i färgen, inte blodig.. Lite plastig såg den nog allt ut. Då håller jag tummarna tills i morgon, det är då jag får veta om jag ska skrapas på en gång eller bara kan gå hem lugn och glad igen och tänka på varmare breddgrader.jag är nästan lite rädd att prova igen. Det senaste missfallet var inte att leka med, bland det värsta jag varit med om.
    Förstår hur du känner med att försöka igen..Känt likt själv. Men jag tror att när du väl har läkt och kommit ifrån detta elände så vill du testa igen.
    Mitt senaste MA (v12) var oxå ett helsike..har aldrig haft så ont i mitt liv. Var ju tänkt jag skulle skrapas men det  kom ut själv på natten. Som tur var hann jag komma in på sjukhuset innan så de fick se att allt kom ut .. Jädrar vad ont det gjorde, som en förlossning sa de. Men nu när min mens är avklarad så längtar jag bara till de här dagarna är förbi så de är dags att testa igen!

Låter ju lovande att det var hinnan som kom ut..håller tummarna för det!
  • monchichi76

Så tråkigt!

Vet inte om du skrapats förr...eller om du hinner läsa detta.

Men det är inget att oroa sig för!
    Jag var rädd som attans då jag skulle skrapas..men allt gick så fort och bra.
    Allt var över på 10 minuter..
    Fick duscha då jag kom dit, sen tog de mig i sängen ner till op. Där fick jag varma sköna strumpor på fötterna och en varm filt om mig. När de sen började med sövningen så tänkte jag att "det tar ju inget". Tjoff så vaknade jag till i uppvaket! Hann inte alls med.
    Och jag fick sån god vård av de som jobbade. 
    Steril tror jag du inte behöver oroa dig för heller..är nog ytterst ytterst sällan det händer nåt med tanke på hur ofta de skrapar kvinnor.

Tråkigt på resan..försök få ett sjukintyg av läkaren så du kan visa upp.

Det kommer gå jättebra ska du se. Bra att du får ta ut det så kroppen fåt komma igång igen,

Kram!

• monchichi76

Okey... Vad skönt att det ordnade sig med resan...ni hinner med en senare.
     Och skönt att allt är ute nu.. Vila ordentligt, skäm bort dig själv..sen ska du se att du är tillbaka på banan snart igen!

Hjälper gärna till med egna erfarenheter..  Kram!

• monchichi76
    hemligmamma skrev 2010-02-04 13:37:25 följande:
    var hemma från jobbet idag. helt utslagen. Typ träningsverk i hela kroppen är det normalt?men imorgon blir det som vanligt igen, jobb, jobb och jobb.Jag blöder igenting nu, ytterest lite, är det normalt?
    Hmm...träningsvärken känner jag inte igen. Att man har lite ont i magen är ju inte konstigt, men resten av kroppen? Om du inte har en förkylning på g?

Jag kan tänka mig att du inte kommer att blöda så mkt eftersom du redan blött ut det mesta innan skrapningen. Själv blödde jag lite mera än en mens dagarna efter..men då tog jag ju ut foster och allt. Så det är säkert normalt. Skönt om du får sluta blöda nu!
Svar på tråden Faan vad jobbigt detta -peppa mig