Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

Hästtråden v. 11

Har ju gett min dam proviva ett tag nu för magen och det funkar bra. Nu undrar jag om man inte kan ge semperdroppar ist? Det blir mycket billigare i längden och dessutom smidigare att hålla på med.
    Nån som har en aning?

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-12-13 00:05:04 följande:
    Vad har din häst för syntom? du kanske har skrivit det men tyvärr orka jag inte läsa ikapp nu... Haft en underbar helg med 5 fl-are tänk att det finns folk här på denna tråd som är helt galet underbara
    Hon är dålig i magen. Inte så det är diarré, men det är väldigt "blandad" avföring, om du förstår vad jag menar? Märks i hennes svans, om inte annat.
    Mask kan vi utesluta, för hon maskades när vi flyttade henne. Ett tips jag fått är att det kan vara för att vi inte har vatten i hagen. Är svårt att ha det nu när det är så kallt. Men jag ska fixa det i veckan med att isolera en tunna för vattnet.
    Jag tror iaf att det är magen som är i obalans, för provivan har ju hjälpt.
    Kan även bero på att vi har hösilage som är ganska blött och iom att e äter frukost o lunch i hagen så kanske det hinner frysa innan de ätit klart?
    Hon har iaf inte magrat ur nåt och verkar för övrigt pigg och glad. Men man är lite less på att reda ut svansen varje dag... :-S
  • Ogift Fru
    Lina06 skrev 2010-12-13 11:47:50 följande:

Mycket intressant det där med snagglande små barn i vagnar=)
    Gud, vilken härlig bild!
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-12-13 14:08:21 följande:
    Kan du inte prova och ge henne lite vetekli på kvällen , det bruka hjälpa mina hästar när dom är lösa i magen, eller så som du förklara att din häst är .
    Annars har jag gett dom vanlig filmjölk...
    Jo det hade säkerligen funkat bra men eftersom hon har fång så vill jag inte ge det. Fcik veta att man ska undvika det då. Jag kör på med Provivan ett tag så får vi se. Kanske kan sluta med det helt när hon fått tillbaka bakteriebalansen i tarmarna igen. Hon har ju inte haft problem tidigare så jag hoppas på att det bara blivit en liten svacka pga miljö- och foderbytet.
  • Ogift Fru
    Lina06 skrev 2010-12-14 21:24:28 följande:
    Har du provat mag- och tarm eller linfön (loppfrön)? Det har funkat bra till våra när det har varit obalans.
    Nepp det har jag inte gjort. Är det dyrt? Jag menar mest hur mycket man ger på ett ungefär?
    Just nu är det verkligen bara priset som avgör.
    Proviva funkar bra, men är ju sjukt dyrt att hålla på med. Tyvärr...
  • Ogift Fru
    Lina06 skrev 2010-12-15 21:17:51 följande:
    Jag har kört med krossat loppfrö, då behöver man inte koka det. Jag håller med cajsasmamma, det blilligate alternativet är ju  loppfrön/linfrön. Du kan ju prova det först=)
    Men blir de inte lösare i magen av det? Tänkte att det har ju den effekten på oss människor. Fick rådet av en som känner min pålle sen hon var liten, att köra med Krafft Mag och Tarm. Men när jag räknar på det så blir det ju faktiskt billigare med 2 dl Proviva/dag än att ge det, så då kan jag fortsätta med det om det inte skulle funka med linfrö.

Från det ena till det andra:
    Det är väl några av er som har erfarenhet av att ta föl? Jag blev bra sugen på att ta ett på min gamla pålle, men undrar lite över hur bra hon skulle klara det? Hon har aldrig haft föl, men jag pratade med ovannämnda person och hon sa att åldern inte har så stor betydelse om de är friska.
    Jag har alltså inte bestämt mig för det, men jag måste ju undersöka om möjligheten finns.
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-12-16 14:08:36 följande:
    Av linfrö får hästen en bättre balans i magen .
    Vad får hästen annars för mat?
    Hon står på hösilage som var väldigt fint enligt analysen, lucern, betfor, B-vitamin, vitaminkombo i pelletsform, biotin och så lite morötter och äpplen, förstås.

Kan de bli dåliga av för mycket B-vitamin? För där ska de ju bara kissa ut överskottet, men det kanske ändå kan påverka magen?
  • Ogift Fru
    Mystic noblesse skrev 2010-12-16 14:17:20 följande:
    Hej allihopa!

Jösses vad tiden går fort! Snart är det jul och det ska shoppas julklappar till höger och vänster, granen ska upp och den ska pyntas och göras julmat!! Seriöst hur orkar man?! I år kör vi vårt race så det blir att bara vara hemma med barnen. Vi har kuskat runt dom andra jularna men nu har vi lessnat och de som vill får komma hit. Jag vet iaf att jag ska ta en härlig ridtur på julafton Hjärta

Snart är jag arbetslös och sambon ska gå hemma pappaledig i 2 månader. Vi hade tur för egentligen skulle sambon få gå från jobbet men iom att han ville va pappaledig så slapp han bli uppsagd. Nu ska han få C-kort. Men nu hoppas jag kunna rida mer än bara på helgerna. För jag rider inte när det är mörkt.

Hur går det för er andra i vinterlandskapet?? Här blåser det som hejsan och snöar Skrikandes
    JA, det är lite halvstressigt. Vi har oxå valt att stanna hemma i år av samma anledning.
    Skönt att inte gubben blev uppsagd iaf.
    Själv börjar jag plugga efter nyår och vet inte riktigt hur jag ska få ekonomin att gå ihop. Men det löser sig nog. Brukar göra det i slutänden.
  • Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-12-16 16:50:19 följande:
    jag har en av mina hästar och han blir lös i magen av äpplen och lusern . men jag tror att din häst bara behöver få i ordning på sin magflora så blir det bra igen.
    Jag tror oxå att det bara är lite obalans för tillfället som gör att hon är dålig. Hon äter samma foder som hon ätit hela tiden.
  • Ogift Fru
    Lina06 skrev 2010-12-17 09:37:44 följande:
    Jag har jobbat på ett stuteri + att jag har har tagit 2 föl på mitt sto. Och det är hur spännande och roligt som helst. Hur gammal är din häst?
    Vi brukar låta hästen gå i pension vid ca 20 års åldern om dom har haft flera föl.
    Hon är -91:a. Så det känns som nu eller aldrig, om det inte tom är försent...
    Tror att hon skulle bli en så bra mamma och det skulle vara så kul att ha en avkomma efter henne den dagen hon inte finns kvar.
Svar på tråden Hästtråden v. 11