Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

Hästtråden v. 11

Lina06 skrev 2010-12-17 20:43:50 följande:
    Skulle föreslå att du rådgör lite med din veterinär. För visst är det så som du säger. Jätteroligt att ha avkommor på sina bästa<3
    Och enormt kul att forma sin egen häst sen=)
    Ja absolut! Hon ska vaccineras i januari, ska ta ett snack då. Sen är det bara gubben jag ska övertala om att det är en bra idé...

Då kommer ju nästa bekymmer: var ska man börja leta hingst? En jungel när man inte har erfarenhet. Och hur stor hingst kan man betäcka med? Förstår ju att det är svårt att bestämma hur stort fölet ska bli, men hon är en liten D och jag skulle vilja att fölet blev lite större som fullväxt. Hur funkar sånt?
    Jag behöver all info jag kan få, känner jag.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    Lina06 skrev 2010-12-18 19:13:39 följande:
    Nu är jag inte så där jättebra på ponnyavel, då jag sysslar med ASVH.
    Vad är det för ras? Hur ser hennes stamtavla ut?
    En ponnyhingst som är väldigt populär är ju såklart Power Boy som finns tillgänglig på Flyinge. Skickar med en liten länk till dej=)
    www.flyinge.se/Avelochreproduktion/Hingstar/P...
    Hur stor hingst du ska ta beror ju lite på vad du vill ha, vill du tex. att fölet ska vara ponny? eller vill du att den ska gå över till liten häst?
    Hon är en New Forest e. Rambo u. Randora.
    Jag skulle gärna vilja att avkomman blev häst. Känns som att dottern kommer ha glädje av h*n längre då och att jag ska kunna ta över om hon tröttnar/växer ur. Min ambition är att kunna ge h*n ett livslångt hem.
    Som det är just nu med denna kyla, så har jag ridit våran ponny mest och jag känner mig för stor även fast jag vet att hon är viktbärande. Blir inte lika rolig ridning när man inte vill "kräva" lika mycket av de för att man hela tiden känner sig för tung.
    Dessutom så vill jag kunna vara med och rida in avkomman.

Vårat sto är ganska grov i kroppen och jag skulle nog vilja att avkomman också blev det. Vill ha mycket häst.
    Jag tar tacksamt emot alla tips!
    Ska vaccinera tanten i januari så jag ska förhöra veterinären om möjligheterna då, tänkte jag.
    Men tror du att det är en för- eller nackdel att hon inte har haft föl förut med tanke på hennes ålder? Känns som att hon inte blivit "sliten" på samma sätt som ett sto som fått många föl, men det kanske är tvärt om?

Jag har iaf insett att om det ska bli möjligt att ta föl så måste jag se till att ha folk som kan vara med och hjälpa mig hela vägen, som har erfarenhet.
  • Ogift Fru

Hon har aldrig varit sjuk och är i full kondition, så nån övervikt eller sjukdom finns inte. Sen är ju frågan om 19 år är för gammalt, men det får jag nog fråga veterinären om.

Ja, hbl har jag också funderat på. Ett av den "gamla" typen som är lite grövre. Men vi får se om det öht är möjligt med en fölunge.

• Ogift Fru
    Nemia noj skrev 2010-12-22 15:45:09 följande:
    Min Tinker herre är osså dålig i magen nu, blir äkliga ko mocka formade högar, inte rinnande men dock inte bollar eller va man ska säga,. Han går osså på hösilage, och så solvalla klass 1 och morötter. En kompis till mig berätta att hennes IC inte kunde stå på hösilage alls för han blev dålig i magen av de, men jag vet inte Caddan har ju haft samma kost sen han flytta hit. Och de är ju 3 mån sen dom bytte stall osså nu, så kan inte tänka mig de gör skilln ad nu.
    Min  är inte dålig i magen så, utan när hon fiser så kommer det vätska. Men när hon bajsar så är det normalt. Jättekonstigt!
    Men är det inte så att din Tinker blivit dålig för att han fått i sig fruset hösilage? Om man har väldigt hög fuktighet på det och det fryser, så brukar de kunna bli dåliga. Även fast de inte blir det av samma hösilage som inte varit fruset.
    Men kylan i sig kan tydligen oxå få pållarna att bli dåliga. Och att det är svårt att ha vatten utomhus, så att de "fördricker" sig när de kommer in.
    Mycket som kan spela in. En jungel när det gäller åkommor. :S
  • Ogift Fru

GOD JUL allihopa!
    Hoppas ni haft det supermysigt idag.

• Ogift Fru
    Jessys skrev 2010-12-25 07:16:56 följande:
    åååååååååååååhhh!!!

fick ett sm IGÅR av alla dagar att hon som har mitt vbl sto på foder ej kan ha henne längre pga att hon och pojkvännen EV ska göra slut...

jag har ingen stallplats just nu och går hemma på minimi sjuklön pga enormt jobbig foglossning, 2 småbarn...

vad faan ska jag göra..??

har satt ut annons på henne men sist va det inte många som hörde av sig..

iofs har vi 1 månads uppsgningstid men ändå..
    hela min julafton blev förstörd tack vare henne sms...

God Jul!
    Vart bor du nånstans? Tänkte om det var en sån lyckträff att det var i närheten av mig. Då hade vi kunnat hitta en lösning. Jag skulle nämligen vilja ha en lite större häst, men har inte råd att köpa och kan inte betala en hel stallhyra till, men då kanske vi kunde ha delat.
  • Ogift Fru
    Nemia noj skrev 2010-12-28 16:57:36 följande:
    Måste bara få skriva av mig lite hr böla ögonen ur mig sen igår nu. Kan inte riktigt få till dag o natt just nu ens. Igår kom våra hästar i sken, blev skrämda och for genom staketet, en av mina och pappas och 4 andra.
    Allt som allt var dom 6 vettskrämda hästar som for ut, resan slutade på stora vägen där 2 av hästarna small med en bil. Gråter Pappas häst fick avlivas direkt på plats av en förbi passerande veterinär, benet var helt av och dinglade. Stallägarens häst som var den som flög upp på huven, är illa tilltygad men än i livet, fick stora skärsår i buken och en stor köttskada i frambenet samt en avsliten muskel. Just nu är de skit låg stämmning i stallet. Man orkar inte ta sig för nått alls just nu, bara går o tänker o ser den toma boxen där pelle stod. Gråter  Mina 3 andra pollar stod som tur var kvar i hegen när olyckan skedde, men dom var ju väldigt skärrade även dom.
    Har aldrig vart med om någe mer hemskt än när jag kom körandes mot stallet ovetandes, svänger in på uppfarten och får syn på först en krockad bil, sen 2 veterinäreroch framför dom låg en brun häst i snön. Kunde inte se då om de var min gamla herre eller pappas, så när stallägaren kom gåendes mot mig stanna nog mitt hjärta, aldrig vart så rädd i mitt liv. Fi fan vilken jävla dag... Gråter
    Usch, vad hemskt!   *kram*
  • Ogift Fru

Är det nån epidemi som går? Blir också ensam med mina fyra busar och ponny. Letar lgh för fullt. Hur fasen ska man få ekonomin att gå ihop?!

• Ogift Fru
    cajsasmamma skrev 2010-12-30 20:11:35 följande:
    tråkigt

men det går bara man låter var sak ta sin tid och inte stressa
    Jodå, det går. Har varit ensamstående med de två äldsta förut. Bara det att jag inte fattar hur jag ska ha råd nu. Har ingen inkomst alls från januari och inget jobb. Skulle börja plugga, men det kommer jag definitivt inte ha råd med. Vet inte riktigt hur den ekonomiska biten ska lösa sig...
  • Ogift Fru

Då är nog jag skitstöveln i gänget, för det är JAG som lämnar min sambo... Så egentligen ska jag väl inte gnälla. Har ju valt det själv. Kanske låter konstigt, men jag älskar honom, men står inte ut med att bo ihop längre. Känns som jag behöver SPACE!!! Håller på att kvävas. Har inte mått bra själv på läääänge.
    Hoppas att det ska bli bättre bara av att bo isär. Är livrädd hur jag kommer reagera om han träffar nån annan, men samtidigt unnar jag honom naturligtvis det.
    Är så otroligt förvirrad just nu, så jag vet varken ut eller in.

• Ogift Fru
    qenzo skrev 2011-01-04 04:36:57 följande:
    Jag kommer att studera med fullt studielån + bidrag. Mot ssk och spec.utb. dvs minst 5 års studier via distans. På så sätt kommer jag att hålla inkomsterna (lånen) i schack under dessa år för att sedan påbörja lånebetalning vid anställning.
    Under studietiden kommer jag tom att ha lite mer pengar varje månad än idag. Och eftersom jag kommer studera en yrkesutbildning kan jag i längden tjäna på det här. Alltså, komme inte min ekonomi att bli sämre under studietiden. Så.. är det en yrkesutb du funderat på kan det ju gå ihop iaf :)
    Ska läsa in gymnasiet först.
    Nej, ekonomin går inte ihop ens med fullt bidrag och lån. Stallhyra 2300:- lite drygt, hyra för lgh 7-8000:-, bil måste jag ha. Mina pengar är slut redan efter hyrorna.

Blir att plugga senare för min del. Men det är inte hela världen. Måste bara hitta ett till jobb så jag kommer upp i en skaplig lön.
  • Ogift Fru
    qenzo skrev 2011-01-04 21:59:17 följande:
    Oj fy tusan. Men bostadsbidrag då? Vi får 3.2 tusen per månad och vår hyra är "bara" på 5800 kr. Stallhyrorna är hutlösa verkligen på vissa platser. Jag märker ju att vi har det "bättre" här men då har vi istället långt till instruktörer, ridhus osv. Och så kanske det är helackordering i det där? Det är sällsynt utanför städerna här uppe.
    Jag har inte kollat upp bostadsbidraget än, men det kommer jag förhoppningsvis ha rätt till. DDet första ekonomiska problemet jag måste ta tag i nu är att få mina föräldrar att borga för br. Hyreslägenheterna är så dyra här att jag absolut inte har råd med en sån, och dessutom känns det bättre att betala till sig själv ifall vi skulle få för oss att flytta ihop igen. Då har inte alla pengar gått till hyresbolaget.

Stallplatsen är inte med helpension. Det tog de bort vid årsskiftet, men hyran kommer fortsatt vara lika hög pga att de har byggt ridhus på gården.
    Sitter och räknar pengar just nu oxå. Denna månaden ska det ut penningar för hovslagare, extra fodertillskott och vaccination. Nån som kan trolla?
  • Ogift Fru
    Nemia noj skrev 2011-01-04 21:06:21 följande:

Här e en till som håller på flytta isär. Har precis fått nycklarna till min lägenhet så nu sitter jag här med varsin säng oh lite nödvändigt för natten, men här var de mitt beslut, måste få tid att tänka o de går inte när vi bor på varann. Han är inte glad över särbo stuket, och nu är han ännu mer på än innan, så inte känns de bättre, bara hoppas de släpper när man kommit till rätta i lägenheten. Har ju inte mått så bra själv heller på ett tag, går på mediciner, och så massa huigheter i höst, så nu ska jag tänka på mig själv o barnen o hästarna. Resten får bli när jag är på fötterna

Låter precis som läget mellan min sambo och mig. Han har aldrig varit så "go" som han är nu och det gör det hela så himla mycket svårare.
    Jag har också mått dåligt en längre tid och jag tror och hoppas att det blir bättre bara av att få ha nåt eget att rå om och kunna "komma undan". När allt bara känns jobbigt så har jag mitt space.
    Jag vet inte om dethär är rätt sätt att må bättre, men det känns som att jag måste prova NÅNTING annars är det snart helt försent att försöka rädda förhållandet öht.
    Ska oxå bara koncentrera mig på barnen och hästen.
  • Ogift Fru

Nu var det vårat stalls tur att vara olycksdrabbat!

Igår kväll när jag och en tjej stod och gjorde iordning höpåsarna kom ytterligare en tjej springandes och skrek att deras hästar rymt. De drog iväg och letade och jag hämtade pannlampan för att hjälpa till att fånga in de.

När jag stod i stallet och tog på mig pannlampan så kommer ena tjejen in och gråter helt hysteriskt och skrikder att hennes häst sitter fast.
    Jag försöker lugna henne för att få reda på var han var och hon visar mig. Visar sig att de två tagit sig ut ur hagen, sprungit in bakom stallet och sprungit rakt in i en telemast som ligger på backen. Den låg under snön, som ju är riktigt djup. Så de har inte sett den. Den ena hästen stod i en hage med ett gigantiskt köttsår som löpte runt hela ena frambenet och den andra sitter fast i telemasten, liggandes på rygg.

Insåg ju ganska snabbt att jag inte skulle fixa att få loss hästen själv (masten är av massivt stål och väger säkerligen många ton).
    Tog telefonen och skulle ringa 112 och då dör den naturligtvis. Lyckas till slut lugna ägaren till hästen och förklara för henne att hon måste ringa 112 så vi kan få ut brandkåren och få hjälp med att ta loss hästen. Samtidigt sätter jag mig på huk och försöker lugna hästen. Han hade förstås panik och varje gång han försökte ta sig loss så slog han i ansiktet i masten så ögat på den sidan var bara en blodig sörja.

När jag suttit vid honom en stund inser jag att ägaren till den andra hästen står och håller sin häst och är jättechockad (hon är bara 15) så jag tar mig dit och pratar med henne.

Springer sen iväg för att ta in den häst som står i hagen bredvid olyckan, eftersom det var enda vägen in för brandkåren när de skulle komma. Han var oxå jätteskärrad.

Till slut kommer brandkåren och efter mycket om  och men så får de loss honom. Försöker få upp han på benen, men bakbenet bär honom inte.

Efter 1,5 timme (!) kommer veterinären som ganska snart konstaterade att bakbenet var helt ur led vid knäet och att det inte fanns mycket att göra, så hon tog bort honom på plats.

Den andra hästen klarade en pulsåder med en hårsmån. Man kunde se blodet pulsera i ådern i såret!

Fy fasen säger jag bara! Det här är helt klart det hemskaste jag varit med om!

Det vansinniga i det hela är att vi har en ATG-klinik 3 km från stallet och de hade öppet vid den tiden, men eftersom det var trav på banan så ville ingen av de veterinärerna bege sig iväg! Fick ist vänta på en veterinär som var åtskilliga mil bort.

Långt ble det här, men jag var tvungen att få ur mig lite.

• Ogift Fru
    janniahlholm skrev 2011-01-11 10:54:38 följande:
    Men herreguuuud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HUR MÅR DU / NI?

usch vilka hemska olyckor som händer...
    Jag är fortfarande chockad och vill inte ens tänka mig hur ägaren känner sig. Usch!
    Jag tror dock att den andra hästen kommer klara sig. Verkade inte vara nåt brutet, men hon har slitit bort ett rejält köttstycke runt hela v framben.

Det känns som en mardröm och jag fattar fortfarande inte riktigt att det har hänt på riktigt.
    Min gamla tant fick måååånga pussar och kramar igår kväll innan jag åkte hem.
  • Ogift Fru

Igår när jag kom till stallet hade de iaf varit och hämtat hästen. Var ut på det stället det hände på och fick otäcka återblickar. ;-(

Den andra hästen kommer iaf att klara sig. Hon står fortfarande kvar på ATG-kliniken och blev sydd med 40 stygn, men hon kommer klara sig. En liten ljuspunkt iaf.

• Ogift Fru

I tisdags började jag med en reningskur på pensionären och har stålsatt mig inför hur hon skulle bli av den. Har fått höra att de blir jättehängiga och griniga första tiden, så jag bestämde mig redan när jag började att hon inte skulle ridas nåt under kuren.
    Igår kunde jag inte hålla mig, när några i stallet frågade om jag skulle med ut på en skrittur. Och döm om min förvåning när gammeltanten var den som trippade på tårna hela skritturen! Hon som alltid kommer lunkandes efter alla andra.

Tror att det här var jättebra för henne. Känns så himla bra efter allt elände som varit.

• Ogift Fru
    Nemia noj skrev 2011-01-15 10:36:13 följande:

Sista bilden av Pelle innan Olyckan togs i höstas någon gång innan snön kom.

Ogift fru, vet precis hur jobbigt de är när olyckan är framme, utgången för er blev ju ungefär den samma som för oss. Så jäkla hemskt  Gråter Pelle som dom fick avliva här blev tyvärr liggandes i flera dagar i väntan på djurbilen, stall ägarna täckte över han med en presening och massa snö, men man kunde ju se konturerna ligga där, hemskt. Tur eran blev hämtad så fort.
    Har ni haft något stallmöte efter olyckan så ni har fått prata om händelsen, vi hade de samma kväll efter olyckan och även så man kanske inte säger så mycket så är de jäkligt skönt att bara få finnas med dom andra och lyssna.

Gs sår på frambenet läker sakta men säkert, men hur användbar hon kommer bli de vet jag inte, hennes muskel var ju avsliten och de fanns knappt något att sy i. Men för övrigt börjar hon bli pigg o rastlös på att stå inne. Så de ju positivt att hon längtar ut och ser pigg ut iaf
    Nej vi har inte haft något stallmöte, men vi träffas alla i stallet och har pratat mycket om olyckan. Tjejen som ägde hästen som fick tas bort, har inte orkat komma till stallet än. Tycker så himla synd om henne. Är så hemskt att se de tomma höpåsarna på hennes krok och den tomma boxen.

Nu har iaf olyckshäst nr 2 kommit hem från sjukan. Ett hellindat ben och boxvila, och utgången är ännu osäker. Hon slet oxå bort ett 3 dm brett armband runt hela ena frambenet.
Svar på tråden Hästtråden v. 11