10-åringen går sin egna väg!!
Hej!
Måste få hjälp med vad jag ska göra åt min 10-åriga dotter.
Hon gör precis som hon vill (tror hon) med ALLT snart.
En dag kan vara tex.
Vid måltider så hjälper hon sällan till självmant att plocka varken fram eller tillbaka tallrik, mat etc.
Jag måste tjata om ALLT! Tandborstning, om jag inte säger till om det så borstar hon inte tänderna, eller så påstår hon att hon gjort det trots att tandborsten är torr och hon luktar skunk i munnen. Dvs hon kan stå och blåljuga mitt framför näsan på mig.
Sova- ja då får man tjata om att hon ska lägga sig och gå till hennes rum för att se att hon inte gör andra saker än att ligga i sängen. Hon brukar ligga och läsa eller skriva dagbok eller tom spela spel. Sen ska hon gå på toa eller dricka vatten. Allt för att slippa ligga i sängen och försöka sova.
På morgonen blir det att hon då är dööötrött och vägrar gå upp. Blir som en ond cirkel med allt.
På morgonen.. (varje dag då hon är hos mig varannan vecka)
Får gå till hennes rum flera gånger för att få upp henne. Om jag inte gör det så går hon inte upp förrens vid 11-12-tiden när det är helg. Då har redan den övriga familjen ätit färdigt frukosten för länge sen.
När hon kommer upp den tiden får hon ingen frukost. Eftersom jag anser att hon haft flera chanser innan att komma och ätit med oss andra när det varit frukosttid.
Hon har inte ordning med något heller. Allt är hullerombuller och hon skiter i allt verkar det som.
Jag är så trött på henne just nu, eftersom jag inte vet hur jag ska gå till väga för att få henne att göra som jag säger så som att lägga sig i tid och gå upp i tid innan skolan. Hålla ordning och hjälpa til med lite hushålls sysslor.
Jag har försökt att hota med att dra in veckopengen eller att vi inte ska åka på olika aktiviteter som jag vet hon älskar.
Vet att det inte är den bästa metoden, men vad gör man när 10-åringen är helt tvärtemot HELA TIDEN!???
HJÄLP vet inte längre hur jag ska ta tag i detta STORA problem?!
Svårt också när hon bor ena vecka hos sin pappa där de aldrig behöver hjälpa till och får vara vakna hur länge dom vill (trots att de har skolan at sköta, men så länge de är i sina rum och är tysta så får de både kolla på film etc. Sen när de kommer till mig så har jag regler och tider att gå efter.
Tycker det inte är så hårda krav. Vill ju att de ska klara skolan och vara pigga och glada barn.
Vill ju deras bästa!
/En orolig och uppgiven mamma