• Anonym (försent?)

Försent? 36 år gammal...

Jag har inga barn och har aldrig varit gravid såvitt jag känner till.
    Har genom åren tänkt att det får vänta, det är ingen brådska.

Jag har alltid hållt min kropp i gott fysiskt skick, normalvikt och muskulös med bra kondis då jag tränar regelbundet.
    Folk i min omgiving började påpeka när jag närmade mig 30 att det kanske var dags för barn. "Nej inte än" svarade jag och resonerade så att jag var ju i god kondition vilket enligt min logik borde innebära att min kropp borde vara i lika gott skick (om inte bättre) än "oaktiva" yngre tjejer.

Senaste året har dock känslan kommit att jag vill. Sambon vill också och vi bestämde i somras att jag skulle plocka ut staven, vilket jag gjorde. Sen har det inte hänt något mer. Min mens är på dagen regelbunden och ägglossningstest visar LH-stegring, men ingen utebliven mens. Vi har sex varannan dag genom i stor sett hela cykeln och det har nu gått ett halvår. Jag vet att det är normalt att det kan ta upp till ett år att bli gravid men i takt med att jag läser mer och mer här på FL så upptäcker jag att tjejer i min ålder ofta skriver att de har svårt att bli gravida, och att det verkar vara en större frekvens på missfall.

Nu kommer paniken krypandes...tänk om jag "väntat" bort min fertilitet?

• Svar på tråden Försent? 36 år gammal...
  • Anonym

Det är ju inte omöjligt, men det hade även kunnat bli så om du var yngre. Jag känner fler som försökt få barn runt 20-25, när de flesta har lätt att bli gravida, så de har väntat sig det men inget har hänt.
    Den äldsta jag känner var 44 när hon fick sitt första barn, de hade försökt i 6 år då!  Så ge inte upp!

• MalinI

Ge inte upp. Vet att efter en viss ålder får man hjälp tidigare. Eftersom åldern har sitt att säga om fertilitet. Ring för att kolla upp det.

Min mamma fick barn som både 36 och 39 åring.
    Min kollega fick barn när hon var 43 eller 44.

• Uncia

alltid bra att kolla hur det ser ut med allt.
    har en vän som fick första vid 35år och 2a vid 40år.

• Menhir

För sent är det inte men svårare förståss. Rent biologiskt har din kropp varit redo för barn sedan du var sisådär 15 år och börjar faktiskt förbereda sig på att ta hand om barnbarnen snart...

Men det var rent biologiskt det och verkligheten är en ofta en annan. Dröj inte för länge med att kontakta fertilitesklinik om ni inte blir gravida på naturlig väg, det är också en resa har jag förstått som kan ta lång tid med utredningar etc.

Lycka till!

• Elli47

Det är ju bara så att efter en viss ålder är det svårare att bli gravid men det behöver ju inte vara dömt att misslyckas för det! Mina barn t ex har jag fått när jag var 35 och 37 år gammal, den äldsta jag känner som blivit gravid på naturlig väg var närmare 48 när barnet föddes!!

• Anonym

Kan bero på så mycket som inte går att påverka genom att hålla sig i form, men om det inte löser sig av sig själv finns det oftast hjälp. Kämpa på! Vi höll på i 1,5 år sedan spolade dom äggledarna (såg äggblåsorna ligga där mogna på ultraljudet) somma kväll blev dunderklumpen i min mage till.

• Förhoppningar

Det är för tidigt att ge upp redan. Kroppen behöver alltid lite tid att ställa om sig efter att ha går på preventiv-hormoner under en längre tid. Förhoppningsvis så kommer allt att lösa sig av sig själv. Skulle ni har samma problem efter ett år, så  kan det vara dags att söka hjälp.
    Jag håller tummarna för att allt löser sig.

Lycka till.

• Livshlädje

Jag är 36, snart 37 år och för fem år sen försökte jag bli gravid och det tog flera mån innan nåt hände. När jag väl plussat så fick vi först missfall, ytterligare flera mån försök för att sen få utomkveds och till slut ett år senare så blev jag gravid med min blivande dotter. När vi i våras bestämde oss för att försöka få syskon så blev jag gravid på första försöket, och är nu i v32 och kan knappt tro att det är sant!

Äter du folsyra..?

Om man vill hjälpa naturen lite på traven kan man oxå äta bidrottninggele. Jag hade tänkt göra det men det hann aldrig bli tid för det.

Mamma till världens bästa 3åring o längtar efter lillebror - Bf mars 2010.
  • Anonym

Fertiliteten gör en rejäl dipp efter 35 om man kollar på statistiken. Ni borde alltså behöva många fler försök på er för att bli gravida jämfört med en 25-åring. Kanske behöver ni även få hjälp på traven och det finns att få.

Vänta tills ni försökt ca 9 månader och hör då av dig till er kvinnoklinik eller gyn. Om det är köer för att påbörja utredning så ni kan hinna göra 12 försök innan det blir er tur. Så var det för oss.

Det kan vara något enkelt fel typ att det kleggat igen bara lite i äggledarna och då hjälper genomspolningen som man gör vid utredning. Det kan också vara din sambos spermier det är fel på, glöm inte det! Eller så är det inget fel alls och ni blir gravida nästa månad eller till sommaren, vem vet!

De flesta känner nån som har blivit gravid vid 35+ men om man ser till statistiken så är det svårare än när man var yngre. Vid 40 är det 5% chans att bli gravid om man har sx vid ÄL...

www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a18.html

• Anonym

ja, fertiliteten avtar väldigt mycket efter 35. Dock blir ju folk gravida långt upp i åldrarna så det är nog bara att köra på och hoppas på det bästa.

• Anonym

Jag blev gravid när jag var 35 och har nu en liten 5 månaders palt.
    Vi försökte väl i ett år och när vi precis hade flyttat in i vårt nya hus
    blev jag gravid.
    Tror att jag hade annat att tänka på i den vevan och koncentrerade mig inte
    på tanken att bli gravid just då.
    Så var det för mig iaf.

Det är bara att öva..
    Lycka till!

• VildVittra

jag fick första vid 34 och är gravid med nr 2 nu..är 40 år. Visst det tog tid men utan hjälp båda gångerna. Visst går det vännen..hang in there!!

Nicholas född 11 juli -05, bebis BF 13 april
  • Anonym (försent?)
    Livshlädje skrev 2010-01-08 12:43:37 följande:
    Äter du folsyra..? Om man vill hjälpa naturen lite på traven kan man oxå äta bidrottninggele. Jag hade tänkt göra det men det hann aldrig bli tid för det.
    Ja, jag äter folsyra sedan i somras.

Har i övrigt testat Apiforce och bisolvon men konstaterat att jag inte vill mixtra med min kropp på egen hand. Det verkar ju vara svårt nog som det är, och vill därför inte krångla till det ännu mer om det får konsekvenser jag inte förstår mig på.
  • Anonym (försent?)

Tack så mycket för alla svar, och för peppning!

Jag har kanske inte tänkt ge upp men det svårt att inte bli påverkad av sina negativa tankar.

Jag förstår att förr eller senare får vi be om hjälp om det inte tar sig men samtidigt är det väldigt skrämmande också, att kanske få svart på vitt att vi inte kan.

• Anonym (Båda kan ha fel)

Jag födde vår antagligen ende son när jag var 35. Jag blev gravid efter 3 år och 4 provrörsbefruktningar. Jag kommer aldrig få veta om jag har lätt eller svårt för att bli gravid, eftersom det i princip är omöjligt för oss att få barn utan hjälp, då sambon har så få spermier. Jag tror man kan få göra utredning efter 6 månader om man är över 35. Nyttja den möjligheten! Är allt bra är det bara att fortsätta själva. Är det något fel finns mycket hjälp att få. Lycka till!

• Pinje

En kompis var höggravid på sin 40-årsdag med första barnet, de har nu två. Ge inte upp och lycka till. Ett till tips, läs inte så mycket på familjeliv... står så mycket konstigt. Blir du sedan orolig för kromosomfel så titta in till mig så kan jag tipsa dig om lite goa sidor.... :)

• Anonym

Vänta inte för länge med att kolla upp er. Som någon annan nämnt, så kan man söka hjälp efter 6 månader när man fyllt 35. Det är inte säkert att ni behöver hjälp, men bättre att stämma i bäcken än i ån, när du är så pass gammal.

• Livshlädje
    Anonym (försent?) skrev 2010-01-08 13:23:14 följande:
    Ja, jag äter folsyra sedan i somras. Har i övrigt testat Apiforce och bisolvon men konstaterat att jag inte vill mixtra med min kropp på egen hand. Det verkar ju vara svårt nog som det är, och vill därför inte krångla till det ännu mer om det får konsekvenser jag inte förstår mig på.
    Jag kan helt o hållet förstå din vilja att inte äta konstiga saker. Jag håller tummarna för att det snart tar sig för er i alla fall!
    Mamma till världens bästa 3åring o längtar efter lillebror - Bf mars 2010.
  • Anonym (Känner igen mig)

Hej ts, 

känner PRECIS som du. 
    35 år gammal, varit gravid 4 gånger, 3 aborter och ett missfall (sista försöket). Nu har det tagit 4 månader efter missfallet och jag är fortfarande inte gravid. 
    Och min relation till sambon är dålig. Funderar på att separera. Så jag har panik. 
    Och känner så enormt igen mig i dig. Man vill få svar, när inga svar finns att få. Det är bara statistik som inte gäller för individer. Man vet att det är svårare att bli gravid efter 35, men självfallet spelar övrig hälsa, rökning etc in och det är ju ingen absolut gräns - för en individ. Man måste bara leva med ovisshet. Jag är superdålig på det. Jag vill vet, och jag vill vara gravid NU. Men så är det ju inte...
    Lycka till. 
  • ChoopChoopSong

Jag känner flera som fick första barnet mellan 35 och 40. De flesta kan fortfarade bli gravida i den åldern - det tar bara längre tid för många. Vänta tills ni har försökt i ca ett år. Först då tycker jag att ni ska söka hjälp. Om du inte har försökt tidigare heller, är det ju också svårt att veta om det är din ålder som ligger er i fatet, eller om ni hade fått problem redan för 10 år sen? Eller om det beror på din man? Hur gammal är han, förresten? Män över 40, kan också börja få nedsatt fertilitet... Även om det inte går lika fort för dem som för kvinnor.

Du är i vilket fall som helst inte tillräckligt gammal än för att åldern ska vara ett uppenbart hinder. Det brukar den vara först efter 40. Trots det får åtskilliga kvinnor i 40-årsåldern barn. En jag känner, fick sitt första vid 39 och sitt andra vid 43. Med första blev hon gravid nästan direkt. Med andra tog det längre tid och hon fick dessutom två missfall. Men det gick tillslut. Helt utan hjälp utifrån

Så du är absolut för ung för att GE UPP, eller börja oroa dig på allvar. Dessutom finns som sagt hjälp att få.

Svar på tråden Försent? 36 år gammal...