Inlägg från: ChoopChoopSong |Visa alla inlägg
  • ChoopChoopSong

Försent? 36 år gammal...

Jag känner flera som fick första barnet mellan 35 och 40. De flesta kan fortfarade bli gravida i den åldern - det tar bara längre tid för många. Vänta tills ni har försökt i ca ett år. Först då tycker jag att ni ska söka hjälp. Om du inte har försökt tidigare heller, är det ju också svårt att veta om det är din ålder som ligger er i fatet, eller om ni hade fått problem redan för 10 år sen? Eller om det beror på din man? Hur gammal är han, förresten? Män över 40, kan också börja få nedsatt fertilitet... Även om det inte går lika fort för dem som för kvinnor.

Du är i vilket fall som helst inte tillräckligt gammal än för att åldern ska vara ett uppenbart hinder. Det brukar den vara först efter 40. Trots det får åtskilliga kvinnor i 40-årsåldern barn. En jag känner, fick sitt första vid 39 och sitt andra vid 43. Med första blev hon gravid nästan direkt. Med andra tog det längre tid och hon fick dessutom två missfall. Men det gick tillslut. Helt utan hjälp utifrån

Så du är absolut för ung för att GE UPP, eller börja oroa dig på allvar. Dessutom finns som sagt hjälp att få.

Svar på tråden Försent? 36 år gammal...