• Anonym

Försent? 36 år gammal...

Det är ju inte omöjligt, men det hade även kunnat bli så om du var yngre. Jag känner fler som försökt få barn runt 20-25, när de flesta har lätt att bli gravida, så de har väntat sig det men inget har hänt.
    Den äldsta jag känner var 44 när hon fick sitt första barn, de hade försökt i 6 år då!  Så ge inte upp!

• Anonym

Kan bero på så mycket som inte går att påverka genom att hålla sig i form, men om det inte löser sig av sig själv finns det oftast hjälp. Kämpa på! Vi höll på i 1,5 år sedan spolade dom äggledarna (såg äggblåsorna ligga där mogna på ultraljudet) somma kväll blev dunderklumpen i min mage till.

• Anonym

Fertiliteten gör en rejäl dipp efter 35 om man kollar på statistiken. Ni borde alltså behöva många fler försök på er för att bli gravida jämfört med en 25-åring. Kanske behöver ni även få hjälp på traven och det finns att få.

Vänta tills ni försökt ca 9 månader och hör då av dig till er kvinnoklinik eller gyn. Om det är köer för att påbörja utredning så ni kan hinna göra 12 försök innan det blir er tur. Så var det för oss.

Det kan vara något enkelt fel typ att det kleggat igen bara lite i äggledarna och då hjälper genomspolningen som man gör vid utredning. Det kan också vara din sambos spermier det är fel på, glöm inte det! Eller så är det inget fel alls och ni blir gravida nästa månad eller till sommaren, vem vet!

De flesta känner nån som har blivit gravid vid 35+ men om man ser till statistiken så är det svårare än när man var yngre. Vid 40 är det 5% chans att bli gravid om man har sx vid ÄL...

www.familjeliv.se/Planerar_barn/Wiki/a18.html

• Anonym

ja, fertiliteten avtar väldigt mycket efter 35. Dock blir ju folk gravida långt upp i åldrarna så det är nog bara att köra på och hoppas på det bästa.

• Anonym

Jag blev gravid när jag var 35 och har nu en liten 5 månaders palt.
    Vi försökte väl i ett år och när vi precis hade flyttat in i vårt nya hus
    blev jag gravid.
    Tror att jag hade annat att tänka på i den vevan och koncentrerade mig inte
    på tanken att bli gravid just då.
    Så var det för mig iaf.

Det är bara att öva..
    Lycka till!

• Anonym

Vänta inte för länge med att kolla upp er. Som någon annan nämnt, så kan man söka hjälp efter 6 månader när man fyllt 35. Det är inte säkert att ni behöver hjälp, men bättre att stämma i bäcken än i ån, när du är så pass gammal.

Svar på tråden Försent? 36 år gammal...