• Lingonflickan

    Vad är lång leveranstid?

    När ni handlar på tradera, när tycker ni säljaren tagit för lång tid på sig att leverera? Dvs, när klagar ni på lång leveranstid. Självklart skall leveranstiden räknas från den dag säljaren beräknas ha pengarna på sitt konto, närmsta arbetsdag efter ni betalat för att underlätta beräkningen.


    Ha en fortsatt trevlig dag!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är lång leveranstid?
  • Buttelina

    jag postar alltid samma dag eller dagen efter jag sett pengarna, om det inte hänt nått speciellt. De få gånger det hänt nått så att leveransen dröjer mer än 3 dagar efter mottagen betalning så mailar jag köparna.

    Jag tycker att upp till 5 arbetsdagar efter jag betalat är helt ok. över en vecka är ju segt


    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Linda Al

    Förväntar sig säljaren att denne ska ha pengarna inom 3 dagar på sitt konto (rätt vanligt "krav"), så förväntar jag mig nog ungefär samma deal tillbaka, dvs varan bör skickas samma dag, eller dagen efter att säljaren fått pengarna på kontot.

  • x karin76
    Linda Al skrev 2010-01-08 19:05:28 följande:
    Förväntar sig säljaren att denne ska ha pengarna inom 3 dagar på sitt konto (rätt vanligt "krav"), så förväntar jag mig nog ungefär samma deal tillbaka, dvs varan bör skickas samma dag, eller dagen efter att säljaren fått pengarna på kontot.
    Ja ungefär så.. Har man skrivit 3 dagar på betalning bör man ju inte ta mer än 3 dagar på sig att skicka heller.
  • Mars2007

    Jag förväntar mig att man skickar så fort som möjligt.. samma dag som pengarna kommit till 2 dgr senare förutsatt att att inget speciellt hänt.. ibland händer ju saker som man inte kan rå för..

    Dock sätter jag inte dåligt betyg för att leveransen dröjer p g a posten/schenker/dhl´s förseningar..

    Själv fick jag avdrag på en fsg på tradera häromveckan på leveransen... då hade jag fått kontakta köparen igen så det var helt tyst - ca 5 dgr tog det att få betalt - jag skickade paketet dagen efter men med alla röda dagar så tog det säkert ngn dag extra innan det kom fram och det fick jag avdrag för.. ha, ha

  • karinagumman

    vill nog ha varan inom 7 dygn... om inget annat sägs.. då jag alltid betalar samma dag..


    knep över nyår.. bf 12/1... igångssättning 11/1 (stor bebis)
  • Lingonflickan
    karinagumman skrev 2010-01-09 02:02:39 följande:
    vill nog ha varan inom 7 dygn... om inget annat sägs.. då jag alltid betalar samma dag..
    Jag är inne på samma spår. Men om det är precis innan jul är jag lite mer förstående dock.
    Ha en fortsatt trevlig dag!
  • 4familjen

    förväntar mig att säljaren skickar varan senast 3 dagar efter motagen betalning= har paketet inom en vecka om det inte är schenker tex.

    så röstade på 8-14 dagar är för lång leveranstid!

  • Phlippan87

    tar det mer än 5 dagar så åker betyget ner på en 4a, mer än en vecka från betalning så är det en 3a
    detta om inte säljaren meddelat att det tyvärr kommer dröja av den eller den anledningen


    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • The Man

    Allt över en vecka är lång leveranstid om inget annat är avtalat mellan säljare och köpare. Sedan måste givetvis storhelger vägas in vid beräkningen liksom varans storlek, som kan innebära att vanlig postbefordran inte kan vara aktuellt. Ska varan skickas med t ex busgods eller Schenker så måste man ju vara beredd på lite längre leveranstid men ALDRIG mer än 14 dagar what so ever!!!

  • Tant Green

    3-4 dagar efter betalning tycker jag är bra, mer än en vecka tycker jag är länge (om det ska skickas med posten).

  • MejaKiZnic

    Jag räknar med paket mellan 3-4 dagar men räknar de inte som RIKTIGT lång leverans förrän 8-15 dagar och de nämner jag i mitt omdöme till säljaren.

    Posten 3-4 dagar
    Schenker/Dhl 4-6 dagar

  • Winnertaco

    När det har gått mer än en vecka brukar jag maila och fråga (snällt! har fått en del sura mail där det har ifrågasatts varför varan inte kommit typ 3 dagar efter avslutad auktion, och då har jag inget "krav" på att betalning ska ske efter en viss tid), men det ska nog gå upp emot 2-3 veckor innan jag sätter dåligt omdöme.


    Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Pemmel

    En vecka. Men håller med om att om de vill ha betalt inom 3 dagar så ska de skicka inom 3 dagar och meddela mig om det av någon anledning inte går.
    Är ganska tolerant mot paket som dröjer lite eftersom jag säljer en del själv och vet att ibland hinner man bara inte prioritera det fast man skulle vilja.
    Har fått klagomål en gång på detta, då jag inte hann skicka förrän två dagar efter betalning, klagomålet kom på morgonen samma dag som paketet kom fram och då kände sig väl köparen "dum" och satte fullt på leveranstid ändå.


Svar på tråden Vad är lång leveranstid?