ratwoman skrev 2010-01-10 12:05:56 följande:
nej det som jag personligen reagerade på var att tjejen berättade för mig att hon och hennes man och deras (läs hans) flickvän hade sovit tillsammans.. sedan på morgonen så hade hon gått upp och gett dem deras ensamtid så att säga... Det funderade jag länge på.. och kände.. hur kunde hon göra det.. alltså att tycka att det är ok. var hon inte svartsjuk.. men hon sa att hon tycker att det är underbart när hennes man har en flickvän och hon gör allt för att de ska ha det så bra som möjligt. är det en "vanlig" inställning som polypar har? jag just nu oerfaren som jag är.. skulle tycka att det skulle vara superkonstigt.. och jag vet att min man inte skulle klara av det... men när det gäller detta paret.. alltså.. de är alldeles underbara.. och just nu så håller vi på att lära känna dem som vänner endast.. och även om det skulle stanna vid det så är jag mer än nöjd med det.. då de som sagt är helt fantastiska människor.
En del beror på konstellationens form och personerna som ingår. Det finns de som inte vill vara fler än två i sängen, och då delar de säng med en partner i taget (någon får resa runt en del med andra ord

). Andra är helt bekväma med att sova i samma säng som både partner och partners partner (jag är helt bekväm med det).
I polysammanhang är det inte alls ovanligt att låta andra i konstellationen få sin egen tid, och att vara mån om sin partners välmående ser inte jag som speciellt konstigt. Jag har inga problem att låta min partner vara med sin andra partner... jag får ju också liknande egen tid med min partner, liksom.
Det finns även de konstellationer som är konstruerade så att de helst är alla tillsammans i sovande och sexuella sammanhang. Inget fel i det, det är bara ytterligare ett sätt att vara.
Och eftersom det är ett hett ämne: visst kan svartsjuka förekomma även här, men det MÅSTE inte förekomma, och det kan hanteras på en hel del olika vis, oftast genom samtal och överenskommelser som alla kan känna sig nöjda med.
Mvh,
Richard