• rlevitte

polyförhållande

Väldigt kort och gott, att vara polyamorös är att ha förhållanden med mer än en eller att vara fler än två i ett förhållande...

Egentligen är det inte märkligare än så.
    Rent vardagligt innebär det att man får vara beredd på att "paret" kanske inte är så mycket "par", eller inte ETT "par", att ni kommer att få se 3 (eller fler?) som kramas och gosas, kanske t.o.m. pussas (beroende på hur privata de brukar vara).  Ni kanske får se fler än två promenera hand i hand i parken, på stan, ...
    Om du undrar vad polyamori innebär för mig...  jadu, den frågan är rätt stor egentligen.  En känslofrihet som jag både ger och får.  Delad tid, som en del verkar tycka borde vara jobbigt, men jag upplever det inte så.  Delad glädje.  Väldigt mycket kärlek och närhet.
    Får jag fråga, vad är det i polyamori som skrämmer?
    Lite fler länkar:
    Mvh,
    Richard ( poly )
  • rlevitte

Sexuellt fungerar det nog lite olika i olika konstellationer...  jag har inte hört någon säga att hen faktiskt ägnar sig åt en uppdelning av slaget "det där gör jag med den och det där gör jag med den andre" och har inte upplevt det själv.  Men jag ska inte säga att jag vet, de flesta konstellationer anser nog att deras sexuella överenskommelse bara angår dem...  inget konstigt i det .

Angående svartsjuka så var det en artikel om just det i DN nyss:
    Den är läsvärd för den som tror att svartsjuka inte förekommer i polyförhållanden...  eller ja, den är nog läsvärd för de flesta, tror jag
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 12:05:56 följande:
    nej det som jag personligen reagerade på var att tjejen berättade för mig att hon och hennes man och deras (läs hans) flickvän hade sovit tillsammans.. sedan på morgonen så hade hon gått upp och gett dem deras ensamtid så att säga... Det funderade jag länge på.. och kände.. hur kunde hon göra det.. alltså att tycka att det är ok. var hon inte svartsjuk.. men hon sa att hon tycker att det är underbart när hennes man har en flickvän och hon gör allt för att de ska ha det så bra som möjligt. är det en "vanlig" inställning som polypar har? jag just nu oerfaren som jag är.. skulle tycka att det skulle vara superkonstigt.. och jag vet att min man inte skulle klara av det... men när det gäller detta paret.. alltså.. de är alldeles underbara.. och just nu så håller vi på att lära känna dem som vänner endast.. och även om det skulle stanna vid det så är jag mer än nöjd med det.. då de som sagt är helt fantastiska människor.
    En del beror på konstellationens form och personerna som ingår.  Det finns de som inte vill vara fler än två i sängen, och då delar de säng med en partner i taget (någon får resa runt en del med andra ord ).  Andra är helt bekväma med att sova i samma säng som både partner och partners partner (jag är helt bekväm med det).
    I polysammanhang är det inte alls ovanligt att låta andra i konstellationen få sin egen tid, och att vara mån om sin partners välmående ser inte jag som speciellt konstigt.  Jag har inga problem att låta min partner vara med sin andra partner...  jag får ju också liknande egen tid med min partner, liksom.
    Det finns även de konstellationer som är konstruerade så att de helst är alla tillsammans i sovande och sexuella sammanhang.  Inget fel i det, det är bara ytterligare ett sätt att vara.
    Och eftersom det är ett hett ämne: visst kan svartsjuka förekomma även här, men det MÅSTE inte förekomma, och det kan hanteras på en hel del olika vis, oftast genom samtal och överenskommelser som alla kan känna sig nöjda med.
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 12:32:54 följande:
    jag kände väl så innan jag började att prata med tjejen så att säga... Men jag blev lugn av det som hon sa till mig.. och jag känner personligen att om man bara kör med öppna kort och är 100% ärlig gentemot alla inblandade så tror jag att det skulle lösa sig. jag kanske är naiv i mitt tänkande...
    Jag tycker inte det låter så naivt.  Ärlighet och kommunikation brukar vara huvudsakliga ledord i majoriteten av de polyförhållanden jag känner till.
    Sa jag kommunikation?  Kommunikation!
    (egentligen borde kommunikation vara ett ledord i ALLA förhållanden oavsett form, men polyförhållanden har visat tendenser att krascha fortare om kommunikation inte är bra nog)
    Mvh,
    Richard ( kommunikation! )
  • rlevitte
    Anonym (hade varit rädd) skrev 2010-01-10 12:40:43 följande:
    Tanken på poly är fin, men jag hade varit livrädd att min parner bara börjat vilja ha sex med sin andra kille.. Tänk om han är bättre i sängen och har större kuk och är skönare och mer uthållig.. Tänk om man märker att ens tjej hela tiden vill ha sex med den andre och bara typ en gång varannan vecka med mig.. Visst hon älskar mig men den andre killen är så mycket bättre i sängen..  mig kan hon krama och gosa med och visst älskar hon mig men.. han är bättre på sex..  usch vilken hemsk tanke.. haha  Kanse lågt tänkt men jag hade haft svårt att leva i ett förhållande där tjejen hellre väljer en annan än mig... då är det ju bättre att dela på sig.. Vill ju inte bara vaar i förhållandet för att betala räkningarna och kramas lite och trösta... Men tanken är ju fin, men jag hade nog varit lite rädd att bli bortvald för vissa saker.. ( ps, tjejen tycker inte jag är dålig i sängen hehe men det finns ju alltid någon som är större och bättre..  ) Sen kan det ju bli tvärtom med.. att den andra kvinnan bara vill ha sex med mig.. hur tar min tjej det?.... osv..  svårt svårt..
    Mitt personliga recept för den sortens saker är, sluta jämföra värdemässigt.  Helt enkelt.  Sluta.  Det ger inte mig något gott, det ger inte någon annan i min närhet något gott.  Alltså låter jag bli.  För mig var det lättare än jag först trodde (för en massa år sen).
    För mig handlar det rakt igenom ifall jag är nöjd med det jag har med min/mina partner(s), sen bryr jag mig inte vad som händer mellan dem och andra.  Eller jo, jag bryr mig, men då som omtanke; är det något glädjefyllt tar jag gärna del i glädjen, är det något som min/mina partner(s) mår dåligt av oroar jag mig, osv.
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 12:41:48 följande:
    det enda som jag vet med säkerhet är att vi inte kommer att stressa detta.. sker det så sker det... men just nu så är jag bara lycklig över att vara deras vän.
    Det där låter som en underbart bra inställning
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 13:01:23 följande:
    men hur 17 tar man reda på vad det andra paret vill... jag har ju fått vibbar av killen i det andra förhållandet att han kanske är intresserad av mig.. men jag vet ju inte till 100%...
    Om du vore singel och vänslades med någon singelperson och undrade vad hen vill, hur skulle du göra då?  Det brukar de flesta ha något hum om.  Gör likadant här.  Det kanske blir klumpigt, men än sen då?
    Polyamorösa är liksom inte konstigare att närma sig än monoamorösa egentligen.  Det kanske sägs några andra saker, men på det stora hela så skiljer det sig inte så mycket.  Så himla märkligt är det inte
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 13:04:46 följande:
    hur menar du när du säger värdemässigt?
    Jag menar då att ägna sig åt att värdera något som bättre eller sämre än något annat.  Eftersom kukstorlek nämnde; vad är det som gör en stor kuk bättre än en som inte är lika stor?  Vad jag har hört (nej, jag har ingen egen erfarenhet ) så leder det ofta till lite olika slags sex, och det ena är inte nödvändigtvis bättre eller sämre än det andra.
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 13:17:49 följande:
    haha du jag har ingen aning.. jag har alltid varit superdålig på sådant.. det är ett under att jag fattade att min man gillade mig *skrattar*
    Jaja, du kan även låta initiativet ligga på den där mannen om det är bekvämare...
    Men alltså, med tanke på att du ändå vill ta det i långsam takt tror jag mest att du inte ska bekymra dig så himlans just nu...  
    Mvh,
    Richard
Svar på tråden polyförhållande