• Anonym (Nyfiken)

polyförhållande

Hejsan

Jag och min man har träffat ett annat par som lever i ett polyförhållande och vi vet inte riktigt vad det innebär..

både jag och min man skulle mer än gärna vilja lära känna detta paret på alla sätt om vi säger så.. men det skrämmer oss lite att vi inte vet tillräckligt om vad ett polyförhållande är.. (mer min man än mig om sanningen ska fram)

så ni som har ett polyförhållande.. vad är innebär det för er??

• Svar på tråden polyförhållande
  • rlevitte

Väldigt kort och gott, att vara polyamorös är att ha förhållanden med mer än en eller att vara fler än två i ett förhållande...

Egentligen är det inte märkligare än så.
    Rent vardagligt innebär det att man får vara beredd på att "paret" kanske inte är så mycket "par", eller inte ETT "par", att ni kommer att få se 3 (eller fler?) som kramas och gosas, kanske t.o.m. pussas (beroende på hur privata de brukar vara).  Ni kanske får se fler än två promenera hand i hand i parken, på stan, ...
    Om du undrar vad polyamori innebär för mig...  jadu, den frågan är rätt stor egentligen.  En känslofrihet som jag både ger och får.  Delad tid, som en del verkar tycka borde vara jobbigt, men jag upplever det inte så.  Delad glädje.  Väldigt mycket kärlek och närhet.
    Får jag fråga, vad är det i polyamori som skrämmer?
    Lite fler länkar:
    Mvh,
    Richard ( poly )
  • Anonym

Hur fungerar det sexuellt? Är det så att man har sex med en partner där den biten fungerar bäst och har andra bitar med den andra partnern? Det borde väl fungera då svartsjuka ej existerar i sådana förhållanden?

• ratwoman
    rlevitte skrev 2010-01-10 11:39:46 följande:
    Väldigt kort och gott, att vara polyamorös är att ha förhållanden med mer än en eller att vara fler än två i ett förhållande... Egentligen är det inte märkligare än så. Rent vardagligt innebär det att man får vara beredd på att "paret" kanske inte är så mycket "par", eller inte ETT "par", att ni kommer att få se 3 (eller fler?) som kramas och gosas, kanske t.o.m. pussas (beroende på hur privata de brukar vara).  Ni kanske får se fler än två promenera hand i hand i parken, på stan, ... Om du undrar vad polyamori innebär för mig...  jadu, den frågan är rätt stor egentligen.  En känslofrihet som jag både ger och får.  Delad tid, som en del verkar tycka borde vara jobbigt, men jag upplever det inte så.  Delad glädje.  Väldigt mycket kärlek och närhet. Får jag fråga, vad är det i polyamori som skrämmer? Lite fler länkar: sv.wikipedia.org/wiki/Polyamori polywiki.se/ Mvh, Richard ( poly )
    För min egen del så har jag lite svårt för att förstå hur det inte kan komma in svartsjuka i det hela.. för det är ju ändå känslor det handlar om.
    Hur ska man kunna undvika att den ena parten inte är rädd för att den andre då ska må dåligt..

alltså om vi nu tar mig och min man.. hur ska jag kunna få honom att inte ha dåligt självförtroende och känna sig rädd för att jag då kommer att tycka mycket bättre om då specifikt den andre mannen.. att han ska vara mycket bättre i sängen än min man.. alltså.. kort och gott hur gör man för att undvika  att det dåliga självförtoendet lyser igenom..

Jag har sedan länge insett att jag nog aldrig kommer att tycka om att bara vara med en person hela tiden.. att jag gillar variationer.. Att detta med att bara ha en partner kanske inte riktigt är mig... Men utav respekt för min man skulle jag då självklart inte gå vid sidan om. jag älskar honom för mycket för det.

så detta nu att vi har börjat prata om att vi kanske ska utveckla något med detta andra par gör mig väldigt lycklig.. Jag har ingen aning om om de känner samma. men det ger mig ändå hopp om att kanske någon dag kan dela mitt liv med flera personer som jag älskar.. men då självklart att min man och jag är kärnan i det hela..

oj så klumpigt jag uttrycker mig.. men jag hoppas att du förstår vad jag menar...
  • rlevitte

Sexuellt fungerar det nog lite olika i olika konstellationer...  jag har inte hört någon säga att hen faktiskt ägnar sig åt en uppdelning av slaget "det där gör jag med den och det där gör jag med den andre" och har inte upplevt det själv.  Men jag ska inte säga att jag vet, de flesta konstellationer anser nog att deras sexuella överenskommelse bara angår dem...  inget konstigt i det .

Angående svartsjuka så var det en artikel om just det i DN nyss:
    Den är läsvärd för den som tror att svartsjuka inte förekommer i polyförhållanden...  eller ja, den är nog läsvärd för de flesta, tror jag
    Mvh,
    Richard
  • Anonym
    ratwoman skrev 2010-01-10 11:54:50 följande:
    För min egen del så har jag lite svårt för att förstå hur det inte kan komma in svartsjuka i det hela.. för det är ju ändå känslor det handlar om. Hur ska man kunna undvika att den ena parten inte är rädd för att den andre då ska må dåligt.. alltså om vi nu tar mig och min man.. hur ska jag kunna få honom att inte ha dåligt självförtroende och känna sig rädd för att jag då kommer att tycka mycket bättre om då specifikt den andre mannen.. att han ska vara mycket bättre i sängen än min man.. alltså.. kort och gott hur gör man för att undvika  att det dåliga självförtoendet lyser igenom.. Jag har sedan länge insett att jag nog aldrig kommer att tycka om att bara vara med en person hela tiden.. att jag gillar variationer.. Att detta med att bara ha en partner kanske inte riktigt är mig... Men utav respekt för min man skulle jag då självklart inte gå vid sidan om. jag älskar honom för mycket för det. så detta nu att vi har börjat prata om att vi kanske ska utveckla något med detta andra par gör mig väldigt lycklig.. Jag har ingen aning om om de känner samma. men det ger mig ändå hopp om att kanske någon dag kan dela mitt liv med flera personer som jag älskar.. men då självklart att min man och jag är kärnan i det hela.. oj så klumpigt jag uttrycker mig.. men jag hoppas att du förstår vad jag menar...
    Kommer du bli svartsjuk om din man och en annan kvinna i ert polyförhållande hittar varandra? Och har väldigt bra sex?
  • ratwoman
    rlevitte skrev 2010-01-10 11:56:32 följande:
    Sexuellt fungerar det nog lite olika i olika konstellationer...  jag har inte hört någon säga att hen faktiskt ägnar sig åt en uppdelning av slaget "det där gör jag med den och det där gör jag med den andre" och har inte upplevt det själv.  Men jag ska inte säga att jag vet, de flesta konstellationer anser nog att deras sexuella överenskommelse bara angår dem...  inget konstigt i det . Angående svartsjuka så var det en artikel om just det i DN nyss: www.dn.se/insidan/jag-vill-inte-vara-den-enda... Den är läsvärd för den som tror att svartsjuka inte förekommer i polyförhållanden...  eller ja, den är nog läsvärd för de flesta, tror jag Mvh, Richard
    nej det som jag personligen reagerade på var att tjejen berättade för mig att hon och hennes man och deras (läs hans) flickvän hade sovit tillsammans.. sedan på morgonen så hade hon gått upp och gett dem deras ensamtid så att säga...

Det funderade jag länge på.. och kände.. hur kunde hon göra det.. alltså att tycka att det är ok. var hon inte svartsjuk.. men hon sa att hon tycker att det är underbart när hennes man har en flickvän och hon gör allt för att de ska ha det så bra som möjligt.

är det en "vanlig" inställning som polypar har?

jag just nu oerfaren som jag är.. skulle tycka att det skulle vara superkonstigt.. och jag vet att min man inte skulle klara av det...

men när det gäller detta paret.. alltså.. de är alldeles underbara.. och just nu så håller vi på att lära känna dem som vänner endast.. och även om det skulle stanna vid det så är jag mer än nöjd med det.. då de som sagt är helt fantastiska människor.
  • ratwoman
    Anonym skrev 2010-01-10 12:00:31 följande:
    Kommer du bli svartsjuk om din man och en annan kvinna i ert polyförhållande hittar varandra? Och har väldigt bra sex?
    Jag vet ärligt inte det.. för jag har aldrig upplevt det.. jag vet ju hur dåligt jag mådde när han var otrogen mot mig med sin exfru. men det var mer det att han ljög om det och smusslade med det..

detta hände bara vid ett tillfälle.. men det tog ett bra tag innan jag vågade lita på honom igen..

Men detta kommer då att vara en helt annan sak då jag kommer att vara medveten om det och jag kommer då att "godkänna" tjejen.

så mitt svar blir.. jag vet inte
Svar på tråden polyförhållande