rlevitte skrev 2010-01-10 11:39:46 följande:
Väldigt kort och gott, att vara polyamorös är att ha förhållanden med mer än en eller att vara fler än två i ett förhållande... Egentligen är det inte märkligare än så. Rent vardagligt innebär det att man får vara beredd på att "paret" kanske inte är så mycket "par", eller inte ETT "par", att ni kommer att få se 3 (eller fler?) som kramas och gosas, kanske t.o.m. pussas (beroende på hur privata de brukar vara). Ni kanske får se fler än två promenera hand i hand i parken, på stan, ... Om du undrar vad polyamori innebär för mig... jadu, den frågan är rätt stor egentligen. En känslofrihet som jag både ger och får. Delad tid, som en del verkar tycka borde vara jobbigt, men jag upplever det inte så. Delad glädje. Väldigt mycket kärlek och närhet. Får jag fråga, vad är det i polyamori som skrämmer? Lite fler länkar:
sv.wikipedia.org/wiki/Polyamori polywiki.se/ Mvh, Richard ( poly )
För min egen del så har jag lite svårt för att förstå hur det inte kan komma in svartsjuka i det hela.. för det är ju ändå känslor det handlar om.
Hur ska man kunna undvika att den ena parten inte är rädd för att den andre då ska må dåligt..
alltså om vi nu tar mig och min man.. hur ska jag kunna få honom att inte ha dåligt självförtroende och känna sig rädd för att jag då kommer att tycka mycket bättre om då specifikt den andre mannen.. att han ska vara mycket bättre i sängen än min man.. alltså.. kort och gott hur gör man för att undvika att det dåliga självförtoendet lyser igenom..
Jag har sedan länge insett att jag nog aldrig kommer att tycka om att bara vara med en person hela tiden.. att jag gillar variationer.. Att detta med att bara ha en partner kanske inte riktigt är mig... Men utav respekt för min man skulle jag då självklart inte gå vid sidan om. jag älskar honom för mycket för det.
så detta nu att vi har börjat prata om att vi kanske ska utveckla något med detta andra par gör mig väldigt lycklig.. Jag har ingen aning om om de känner samma. men det ger mig ändå hopp om att kanske någon dag kan dela mitt liv med flera personer som jag älskar.. men då självklart att min man och jag är kärnan i det hela..
oj så klumpigt jag uttrycker mig.. men jag hoppas att du förstår vad jag menar...