• Anonym (Nyfiken)

polyförhållande

Hejsan

Jag och min man har träffat ett annat par som lever i ett polyförhållande och vi vet inte riktigt vad det innebär..

både jag och min man skulle mer än gärna vilja lära känna detta paret på alla sätt om vi säger så.. men det skrämmer oss lite att vi inte vet tillräckligt om vad ett polyförhållande är.. (mer min man än mig om sanningen ska fram)

så ni som har ett polyförhållande.. vad är innebär det för er??

• Svar på tråden polyförhållande
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 12:05:56 följande:
    nej det som jag personligen reagerade på var att tjejen berättade för mig att hon och hennes man och deras (läs hans) flickvän hade sovit tillsammans.. sedan på morgonen så hade hon gått upp och gett dem deras ensamtid så att säga... Det funderade jag länge på.. och kände.. hur kunde hon göra det.. alltså att tycka att det är ok. var hon inte svartsjuk.. men hon sa att hon tycker att det är underbart när hennes man har en flickvän och hon gör allt för att de ska ha det så bra som möjligt. är det en "vanlig" inställning som polypar har? jag just nu oerfaren som jag är.. skulle tycka att det skulle vara superkonstigt.. och jag vet att min man inte skulle klara av det... men när det gäller detta paret.. alltså.. de är alldeles underbara.. och just nu så håller vi på att lära känna dem som vänner endast.. och även om det skulle stanna vid det så är jag mer än nöjd med det.. då de som sagt är helt fantastiska människor.
    En del beror på konstellationens form och personerna som ingår.  Det finns de som inte vill vara fler än två i sängen, och då delar de säng med en partner i taget (någon får resa runt en del med andra ord ).  Andra är helt bekväma med att sova i samma säng som både partner och partners partner (jag är helt bekväm med det).
    I polysammanhang är det inte alls ovanligt att låta andra i konstellationen få sin egen tid, och att vara mån om sin partners välmående ser inte jag som speciellt konstigt.  Jag har inga problem att låta min partner vara med sin andra partner...  jag får ju också liknande egen tid med min partner, liksom.
    Det finns även de konstellationer som är konstruerade så att de helst är alla tillsammans i sovande och sexuella sammanhang.  Inget fel i det, det är bara ytterligare ett sätt att vara.
    Och eftersom det är ett hett ämne: visst kan svartsjuka förekomma även här, men det MÅSTE inte förekomma, och det kan hanteras på en hel del olika vis, oftast genom samtal och överenskommelser som alla kan känna sig nöjda med.
    Mvh,
    Richard
  • ratwoman
    rlevitte skrev 2010-01-10 12:16:34 följande:
    En del beror på konstellationens form och personerna som ingår.  Det finns de som inte vill vara fler än två i sängen, och då delar de säng med en partner i taget (någon får resa runt en del med andra ord ).  Andra är helt bekväma med att sova i samma säng som både partner och partners partner (jag är helt bekväm med det). I polysammanhang är det inte alls ovanligt att låta andra i konstellationen få sin egen tid, och att vara mån om sin partners välmående ser inte jag som speciellt konstigt.  Jag har inga problem att låta min partner vara med sin andra partner...  jag får ju också liknande egen tid med min partner, liksom. Det finns även de konstellationer som är konstruerade så att de helst är alla tillsammans i sovande och sexuella sammanhang.  Inget fel i det, det är bara ytterligare ett sätt att vara. Och eftersom det är ett hett ämne: visst kan svartsjuka förekomma även här, men det MÅSTE inte förekomma, och det kan hanteras på en hel del olika vis, oftast genom samtal och överenskommelser som alla kan känna sig nöjda med. Mvh, Richard
    jeg vet om att det är något min man måste jobba på.. men hur undviker man detta med att ens "första" partner mår dåligt utav att denne är rädd för att den andre ska tycka bättre om den nya...

jisses vad omständig jag är idag känner jag...

men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite säger jag
  • Anonym

Shit, jag vet verkligen inte om jag skulle klara att l e v a  så. Det kommer ju att hända saker hela tiden. Man får verkligen inte vara svartsjuk i ett sån´t förhållande. Tror jag riktar in mig på parsex eller n´t liknande först.

• ratwoman
    Anonym skrev 2010-01-10 12:24:12 följande:
    Shit, jag vet verkligen inte om jag skulle klara att l e v a  så. Det kommer ju att hända saker hela tiden. Man får verkligen inte vara svartsjuk i ett sån´t förhållande. Tror jag riktar in mig på parsex eller n´t liknande först.
    jag kände väl så innan jag började att prata med tjejen så att säga... Men jag blev lugn av det som hon sa till mig.. och jag känner personligen att om man bara kör med öppna kort och är 100% ärlig gentemot alla inblandade så tror jag att det skulle lösa sig.

jag kanske är naiv i mitt tänkande...
  • Anonym

Ni får vara försökspar här. Rapport varje dag. 

• Anonym (hade varit rädd)

Tanken på poly är fin, men jag hade varit livrädd att min parner bara börjat vilja ha sex med sin andra kille.. Tänk om han är bättre i sängen och har större kuk och är skönare och mer uthållig.. Tänk om man märker att ens tjej hela tiden vill ha sex med den andre och bara typ en gång varannan vecka med mig.. Visst hon älskar mig men den andre killen är så mycket bättre i sängen..  mig kan hon krama och gosa med och visst älskar hon mig men.. han är bättre på sex..  usch vilken hemsk tanke.. haha  Kanse lågt tänkt men jag hade haft svårt att leva i ett förhållande där tjejen hellre väljer en annan än mig... då är det ju bättre att dela på sig.. Vill ju inte bara vaar i förhållandet för att betala räkningarna och kramas lite och trösta...
    Men tanken är ju fin, men jag hade nog varit lite rädd att bli bortvald för vissa saker.. ( ps, tjejen tycker inte jag är dålig i sängen hehe men det finns ju alltid någon som är större och bättre..  ) Sen kan det ju bli tvärtom med.. att den andra kvinnan bara vill ha sex med mig.. hur tar min tjej det?.... osv..  svårt svårt..

• ratwoman

haha som sagt.. vi/jag vet inte ens om detta paret är intresserade av oss på något annat sätt än vänner... det får tiden utvisa..

det enda som jag vet med säkerhet är att vi inte kommer att stressa detta.. sker det så sker det... men just nu så är jag bara lycklig över att vara deras vän.

• Anonym
    ratwoman skrev 2010-01-10 12:41:48 följande:
    haha som sagt.. vi/jag vet inte ens om detta paret är intresserade av oss på något annat sätt än vänner... det får tiden utvisa.. det enda som jag vet med säkerhet är att vi inte kommer att stressa detta.. sker det så sker det... men just nu så är jag bara lycklig över att vara deras vän.
    ..jo jo jo...skynda-skynda.... {#lang_emotions_tongue_out}
  • ratwoman
    Anonym (hade varit rädd) skrev 2010-01-10 12:40:43 följande:
    Tanken på poly är fin, men jag hade varit livrädd att min parner bara börjat vilja ha sex med sin andra kille.. Tänk om han är bättre i sängen och har större kuk och är skönare och mer uthållig.. Tänk om man märker att ens tjej hela tiden vill ha sex med den andre och bara typ en gång varannan vecka med mig.. Visst hon älskar mig men den andre killen är så mycket bättre i sängen..  mig kan hon krama och gosa med och visst älskar hon mig men.. han är bättre på sex..  usch vilken hemsk tanke.. haha  Kanse lågt tänkt men jag hade haft svårt att leva i ett förhållande där tjejen hellre väljer en annan än mig... då är det ju bättre att dela på sig.. Vill ju inte bara vaar i förhållandet för att betala räkningarna och kramas lite och trösta...Men tanken är ju fin, men jag hade nog varit lite rädd att bli bortvald för vissa saker.. ( ps, tjejen tycker inte jag är dålig i sängen hehe men det finns ju alltid någon som är större och bättre..  ) Sen kan det ju bli tvärtom med.. att den andra kvinnan bara vill ha sex med mig.. hur tar min tjej det?.... osv..  svårt svårt..
    jag förstår precis vad du menar.. och visst är det så att vi också tänkt på det.. men jag tror ändå att om man har en bra kommunikation till sin partner så löser man det.. och skulle det visa sig att den andra skulle må dåligt då får man ju avsluta det.

om jag bara pratar för mig själv så skulle jag inte klara av att min man mådde dåligt  och att det berodde på mig. då skulle jag hellre avsluta det hela...
Svar på tråden polyförhållande