• Anonym (Nyfiken)

polyförhållande

Hejsan

Jag och min man har träffat ett annat par som lever i ett polyförhållande och vi vet inte riktigt vad det innebär..

både jag och min man skulle mer än gärna vilja lära känna detta paret på alla sätt om vi säger så.. men det skrämmer oss lite att vi inte vet tillräckligt om vad ett polyförhållande är.. (mer min man än mig om sanningen ska fram)

så ni som har ett polyförhållande.. vad är innebär det för er??

• Svar på tråden polyförhållande
  • ratwoman
    Anonym skrev 2010-01-10 12:44:35 följande:
    ..jo jo jo...skynda-skynda....
    haha haha haha allt som är menat att ske kommer att ske inom sinom tid...
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 12:32:54 följande:
    jag kände väl så innan jag började att prata med tjejen så att säga... Men jag blev lugn av det som hon sa till mig.. och jag känner personligen att om man bara kör med öppna kort och är 100% ärlig gentemot alla inblandade så tror jag att det skulle lösa sig. jag kanske är naiv i mitt tänkande...
    Jag tycker inte det låter så naivt.  Ärlighet och kommunikation brukar vara huvudsakliga ledord i majoriteten av de polyförhållanden jag känner till.
    Sa jag kommunikation?  Kommunikation!
    (egentligen borde kommunikation vara ett ledord i ALLA förhållanden oavsett form, men polyförhållanden har visat tendenser att krascha fortare om kommunikation inte är bra nog)
    Mvh,
    Richard ( kommunikation! )
  • ratwoman
    rlevitte skrev 2010-01-10 12:54:58 följande:
    Jag tycker inte det låter så naivt.  Ärlighet och kommunikation brukar vara huvudsakliga ledord i majoriteten av de polyförhållanden jag känner till. Sa jag kommunikation?  Kommunikation! (egentligen borde kommunikation vara ett ledord i ALLA förhållanden oavsett form, men polyförhållanden har visat tendenser att krascha fortare om kommunikation inte är bra nog) Mvh, Richard ( kommunikation! )
    jag och min man har en jättebra kommunikation sinns emellan så att säga.. visst klart att vi har bättre och sämre dagar... men på det hela taget så är den kanon...

men som sagt.. det som jag oroar mig för det är det om den andre skulle börja må dåligt.. och jag ska inte säga att det bara är min man som kan må dåligt för det kan även vara jag.

jag har ju som sagt inte varit i denna situationen innan och allt som jag säger är ju rent hypotetiskt fram tills dess att vi har provat det.

jag menar jag kan ju sitta här och säga att det skulle inte bekomma mig ett dugg om han skaffade sig en flickvän/hade sex med en annan tjej.. när jag inte vet om det är sant..

Känner lite att det är testa oss fram som gäller... och skulle det gå åt fanders.. så vet vi det...

men hur 17 tar man reda på vad det andra paret vill...

jag har ju fått vibbar av killen i det andra förhållandet att han kanske är intresserad av mig.. men jag vet ju inte till 100%...
  • rlevitte
    Anonym (hade varit rädd) skrev 2010-01-10 12:40:43 följande:
    Tanken på poly är fin, men jag hade varit livrädd att min parner bara börjat vilja ha sex med sin andra kille.. Tänk om han är bättre i sängen och har större kuk och är skönare och mer uthållig.. Tänk om man märker att ens tjej hela tiden vill ha sex med den andre och bara typ en gång varannan vecka med mig.. Visst hon älskar mig men den andre killen är så mycket bättre i sängen..  mig kan hon krama och gosa med och visst älskar hon mig men.. han är bättre på sex..  usch vilken hemsk tanke.. haha  Kanse lågt tänkt men jag hade haft svårt att leva i ett förhållande där tjejen hellre väljer en annan än mig... då är det ju bättre att dela på sig.. Vill ju inte bara vaar i förhållandet för att betala räkningarna och kramas lite och trösta... Men tanken är ju fin, men jag hade nog varit lite rädd att bli bortvald för vissa saker.. ( ps, tjejen tycker inte jag är dålig i sängen hehe men det finns ju alltid någon som är större och bättre..  ) Sen kan det ju bli tvärtom med.. att den andra kvinnan bara vill ha sex med mig.. hur tar min tjej det?.... osv..  svårt svårt..
    Mitt personliga recept för den sortens saker är, sluta jämföra värdemässigt.  Helt enkelt.  Sluta.  Det ger inte mig något gott, det ger inte någon annan i min närhet något gott.  Alltså låter jag bli.  För mig var det lättare än jag först trodde (för en massa år sen).
    För mig handlar det rakt igenom ifall jag är nöjd med det jag har med min/mina partner(s), sen bryr jag mig inte vad som händer mellan dem och andra.  Eller jo, jag bryr mig, men då som omtanke; är det något glädjefyllt tar jag gärna del i glädjen, är det något som min/mina partner(s) mår dåligt av oroar jag mig, osv.
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 12:41:48 följande:
    det enda som jag vet med säkerhet är att vi inte kommer att stressa detta.. sker det så sker det... men just nu så är jag bara lycklig över att vara deras vän.
    Det där låter som en underbart bra inställning
    Mvh,
    Richard
  • ratwoman
    rlevitte skrev 2010-01-10 13:03:35 följande:
    Mitt personliga recept för den sortens saker är, sluta jämföra värdemässigt.  Helt enkelt.  Sluta.  Det ger inte mig något gott, det ger inte någon annan i min närhet något gott.  Alltså låter jag bli.  För mig var det lättare än jag först trodde (för en massa år sen). För mig handlar det rakt igenom ifall jag är nöjd med det jag har med min/mina partner(s), sen bryr jag mig inte vad som händer mellan dem och andra.  Eller jo, jag bryr mig, men då som omtanke; är det något glädjefyllt tar jag gärna del i glädjen, är det något som min/mina partner(s) mår dåligt av oroar jag mig, osv. Mvh, Richard
    hur menar du när du säger värdemässigt?
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 13:01:23 följande:
    men hur 17 tar man reda på vad det andra paret vill... jag har ju fått vibbar av killen i det andra förhållandet att han kanske är intresserad av mig.. men jag vet ju inte till 100%...
    Om du vore singel och vänslades med någon singelperson och undrade vad hen vill, hur skulle du göra då?  Det brukar de flesta ha något hum om.  Gör likadant här.  Det kanske blir klumpigt, men än sen då?
    Polyamorösa är liksom inte konstigare att närma sig än monoamorösa egentligen.  Det kanske sägs några andra saker, men på det stora hela så skiljer det sig inte så mycket.  Så himla märkligt är det inte
    Mvh,
    Richard
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 13:04:46 följande:
    hur menar du när du säger värdemässigt?
    Jag menar då att ägna sig åt att värdera något som bättre eller sämre än något annat.  Eftersom kukstorlek nämnde; vad är det som gör en stor kuk bättre än en som inte är lika stor?  Vad jag har hört (nej, jag har ingen egen erfarenhet ) så leder det ofta till lite olika slags sex, och det ena är inte nödvändigtvis bättre eller sämre än det andra.
    Mvh,
    Richard
  • ratwoman
    rlevitte skrev 2010-01-10 13:09:10 följande:
    Om du vore singel och vänslades med någon singelperson och undrade vad hen vill, hur skulle du göra då?  Det brukar de flesta ha något hum om.  Gör likadant här.  Det kanske blir klumpigt, men än sen då? Polyamorösa är liksom inte konstigare att närma sig än monoamorösa egentligen.  Det kanske sägs några andra saker, men på det stora hela så skiljer det sig inte så mycket.  Så himla märkligt är det inte Mvh, Richard
    haha du jag har ingen aning.. jag har alltid varit superdålig på sådant.. det är ett under att jag fattade att min man gillade mig *skrattar*
  • rlevitte
    ratwoman skrev 2010-01-10 13:17:49 följande:
    haha du jag har ingen aning.. jag har alltid varit superdålig på sådant.. det är ett under att jag fattade att min man gillade mig *skrattar*
    Jaja, du kan även låta initiativet ligga på den där mannen om det är bekvämare...
    Men alltså, med tanke på att du ändå vill ta det i långsam takt tror jag mest att du inte ska bekymra dig så himlans just nu...  
    Mvh,
    Richard
  • Anonym (Öh?)

Jag personligen rangordnar inte mina älskare vare sig de är "samtida" eller inte...
    Gör någon det? Den här killen är bättre än X men sämre än Y eftersom han slickar entusiastiskt men har 2 centimeter kortare kuk... ???

Men det är ju lätt att bli svartsjuk. Tror att det är viktigt att du kommunicerar med din man och är noga med att bekräfta honom och visa dina känslor för honom om du väljer att ha ett nära förhållande med någon annan också. ... och det är viktigt även om det andra förhållandet inte är sexuellt, en nära vänskap kan också kännas hotande.

• ratwoman
    rlevitte skrev 2010-01-10 13:54:11 följande:
    Jaja, du kan även låta initiativet ligga på den där mannen om det är bekvämare... Men alltså, med tanke på att du ändå vill ta det i långsam takt tror jag mest att du inte ska bekymra dig så himlans just nu...   Mvh, Richard
    hehe jag tror att jag låter intiativet ligga hos dem bägge 2 om jag ska vara helt ärlig.. jag kan inte välja mellan dem *ler*

men som sagt... jag är mer än nöjd om jag bara får vara deras vän
  • ratwoman
    Anonym (Öh?) skrev 2010-01-10 15:35:31 följande:
    Jag personligen rangordnar inte mina älskare vare sig de är "samtida" eller inte...Gör någon det? Den här killen är bättre än X men sämre än Y eftersom han slickar entusiastiskt men har 2 centimeter kortare kuk... ???Men det är ju lätt att bli svartsjuk. Tror att det är viktigt att du kommunicerar med din man och är noga med att bekräfta honom och visa dina känslor för honom om du väljer att ha ett nära förhållande med någon annan också. ... och det är viktigt även om det andra förhållandet inte är sexuellt, en nära vänskap kan också kännas hotande.
    tack för rådet det ska jag göra.
Svar på tråden polyförhållande