• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • mamma 86
    Heidi82 skrev 2014-05-08 14:25:18 följande:
    Har någon av er hört talas om den nya tekniken Exable(R) one? Har tydligen fått patent att säljas till Europa 2010. Det är en slags MRI röntgen som strålar bort myomer och kan användas till att avlägsna adenomyos utan att ta till kirurgi. Låter för bra för att vara sant., Kan tyvärr inte hitta ngt land i Europa som erbjuder den här metoden

Jag har läst om det men inte hittat någon nyare info om det. Jag har tänkt på det här med prostaglandin, har vi med endo/adenomyodid för mycket av det? Hur kan man ta reda på om så är fallet och vad kan man göra åt det?
  • mamma 86

Jag har läst lite om "ogästvänlig miljö" och endometriosis. Vad innebär det egentligen? Vad kan man göra för att få en bättre miljö?

• Heidi82

Mamma86: Såvitt jag förstår så finns exablater'n bara i London, Mexiko och Japan. Min IVF-läkare har lovat att kolla upp hur man kan komma i kontakt med detta. Jag känner att jag skulle kunna åka till månen och tillbaka för att få den behandlingen. Och därmed slippa min klimakteriebehandling. 11 veckor klarade nu!

• Heidi82

Mamma86: Ang prostaglandiner så vet jag inte riktigt hur man får bort det. Tror att anti-inflammatorisk kost hjälper men det har jag aldrig klarat att hålla under en längre tid. Däremot tar jag pycnogenol varje dag som är en antioxidant som sägsvara särskilt bra för oss med endo! Men ge det tid, behöver ngra månader innan det ger effekt

• Trinity78
    mamma 86 skrev 2014-05-13 10:22:51 följande:
    Jag har läst lite om "ogästvänlig miljö" och endometriosis. Vad innebär det egentligen? Vad kan man göra för att få en bättre miljö?
    Det är antikroppar i livmodern som gör det "ogästvänligt". Det enda som hjälper mot det är en lång nedreglering. Så lång att all gammal livmoderslemhinna försvinner (3-6 mån)
    Reproductively challenged
  • mamma 86
    Trinity78 skrev 2014-05-13 15:50:34 följande:
    Det är antikroppar i livmodern som gör det "ogästvänligt". Det enda som hjälper mot det är en lång nedreglering. Så lång att all gammal livmoderslemhinna försvinner (3-6 mån)

Finns det någon chans att P-piller kan göra samma sak? Jag äter det i långa perioder och får sällan mellanblödningar.
  • Trinity78
    mamma 86 skrev 2014-05-13 20:59:59 följande:

Finns det någon chans att P-piller kan göra samma sak? Jag äter det i långa perioder och får sällan mellanblödningar.
    Nej, de funkar inte på samma sätt
  • mamma 86
    Trinity78 skrev 2014-05-13 21:34:15 följande:
    Nej, de funkar inte på samma sätt

Då finns det ingen chans att bli av med den gamla slemhinnan :( känner inte att den behandlingen är ett alternativ. Den ges väl dessutom mest om man ska göra ivf?
Svar på tråden Vi med endometrios 5