• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • ims02

Hej! Jag tror jag nämligen har endo..

2013 fick jag 2 missfall, ett i september och ett i december. Efter första mf fick jag väldiga smärtsamma ägglossningssmärtor, då sökte jag hjälp för det och fick till svar " bli gravid eller ät p piller " eftersom vi ville bli gravid så ja kan ni gissa..

Sedan kunde inte jag ha sex vid ägglossning pga att det gjorde för ont. några månader senare gör det så ont så jag inte ens gå vid äl.. Men bara i några timmar, det står man ju ut med.. Men dom senaste månaderna har varit ett rent helvete, det började med att jag hade ont från äl till mens och sedan gick smärtorna över. Sökte hjälp på hc och fick till svar: byt värktabletter. HEJ DÅ. typ. veckan efter fick jag så ont vid ägglossning att jag satt och grinade medans jag kissade, jag kunde varken stå, gå eller kissa. Jag låg i fosterställning i sängen och grät. Smärtan blev bättre men gav sig inte av. Och har inte gett med dig än.. kan knappt göra något för jag har så ont.. Svårt att sova och slappna av, när jag väl somnat kan jag sova i flera timmar. Jag ringde och bråkade och fick en tid på kvinnokliniken nu på.måndag, hur ska jag göra för att få bästa möjliga hjälp och vård?

• Filli89
    ims02 skrev 2014-08-16 23:35:16 följande:

Hej! Jag tror jag nämligen har endo..

2013 fick jag 2 missfall, ett i september och ett i december. Efter första mf fick jag väldiga smärtsamma ägglossningssmärtor, då sökte jag hjälp för det och fick till svar " bli gravid eller ät p piller " eftersom vi ville bli gravid så ja kan ni gissa..

Sedan kunde inte jag ha sex vid ägglossning pga att det gjorde för ont. några månader senare gör det så ont så jag inte ens gå vid äl.. Men bara i några timmar, det står man ju ut med.. Men dom senaste månaderna har varit ett rent helvete, det började med att jag hade ont från äl till mens och sedan gick smärtorna över. Sökte hjälp på hc och fick till svar: byt värktabletter. HEJ DÅ. typ. veckan efter fick jag så ont vid ägglossning att jag satt och grinade medans jag kissade, jag kunde varken stå, gå eller kissa. Jag låg i fosterställning i sängen och grät. Smärtan blev bättre men gav sig inte av. Och har inte gett med dig än.. kan knappt göra något för jag har så ont.. Svårt att sova och slappna av, när jag väl somnat kan jag sova i flera timmar. Jag ringde och bråkade och fick en tid på kvinnokliniken nu på.måndag, hur ska jag göra för att få bästa möjliga hjälp och vård?

Hej du!! Tråkigt med dina missfall hoppas du får behålla snart. Det är väldigt jobbigt och tröttsamt att ha endometrios. i vissa fall påverkar det hela ens vardag! Från arbetslivet till det privata tyvär. Det tråkigaste med sjukdomen är nog bemötandet från vården! det är inte många som ens känner till sjukdomen så de utesluter det på en gång.

Jag fick nämnligen endo diagnostiserat med hjälp av fl och Google kom jag på vad det var för fel på mig när varje gyn sa åt mig "så är det att ha mens" "börja med p-piller" "allt ser bra ut" i ul osv.

Det är ytterst sällan man får en gyn som har goda kunskaper om endo och ger en diagnos på en gång . De flesta med diagnosen har kämpat i flera år. Jag själv från 16-24 innan jag fick en diagnos. Nu börjar det pratas mer om endo i media.

Så mitt råd till dig är att om det är så att dina symptom passar ihop med alla endo symptom, boka tid hos gyn. Och om du känner att din gyn inte är bra byt! Och börja redan från första besöket med att tala om att du vill ha en tid för gyn just för att du misstänker endo! Var fast vid det du tror för de vill gärna säga "nej det kan vara si och så" säg nej jag misstänker endo och det ända sättet att få reda på detta är via titthålsoperation, och att du vill ställa dig i kö för en operation. Beroende på vart du bor kan ja rekommendera min gyn som jag böt till de var väldigt duktiga och tog mig på allvar direkt!

Hoppas det löser sig för dig!
  • Kingston

Får jag fråga en sak bara?

Är det verkligen så smart att göra titthålsoperation? Jag vet att det är enda sättet att få veta hur det verkligen ligger till.
    Men jag själv kände knappt av min endo, sedan tvingades jag till titthålsoperation för en annan sak och det var då dom konstaterade min endo.
    Och efter den operationen tog det far utav bara h-te rent ut sagt!
    Nu lider jag mig igenom äl och mens på ett sätt jag aldrig tidigare gjort.
    Och har även problem med toalett besök och sex...

Förstår om man gör operationen i syfte att försöka förbättra livet och smärtorna på något sätt, men för min del så önskar jag att jag aldrig hade behövt göra min operation. Den gjorde allt mkt värre. Och vad jag har hört så är det ganska vanligt att operationer gör? Eller har jag fel?

• Mikki

Helst ska man ju undvika operation i "onödan" eftersom man riskerar sammanväxningar och skada på äggstockar bl a. MEN om man har såpass besvär så det redan är olidligt med stora cystor, smärta varje dag osv så kan ju operation vara enda utvägen. Jag fick min diagnos utan op. Dock såg de cystor på mina äggstockar med ultraljud (sen har jag opererats senare varav en jag ångrar). Om man misstänker endometrios är det bättre att be om en remiss till endometrioscentrum som finns på Karolinska/Huddinge och i Uppsala för utredning. De kommer behandla dig på rätt sätt eftersom de har bra kunskap och erfarenhet av endometrios vilket inte många mottagningar har.

• Filli89
    Kingston skrev 2014-08-17 21:37:50 följande:

Får jag fråga en sak bara?

Är det verkligen så smart att göra titthålsoperation? Jag vet att det är enda sättet att få veta hur det verkligen ligger till.
    Men jag själv kände knappt av min endo, sedan tvingades jag till titthålsoperation för en annan sak och det var då dom konstaterade min endo.
    Och efter den operationen tog det far utav bara h-te rent ut sagt!
    Nu lider jag mig igenom äl och mens på ett sätt jag aldrig tidigare gjort.
    Och har även problem med toalett besök och sex...

Förstår om man gör operationen i syfte att försöka förbättra livet och smärtorna på något sätt, men för min del så önskar jag att jag aldrig hade behövt göra min operation. Den gjorde allt mkt värre. Och vad jag har hört så är det ganska vanligt att operationer gör? Eller har jag fel?

Det stämmer att man kan få mer smärta, ja talade med läkaren innan om ja hade något på äggstockarna och äggledaren skulle hen låta bli och jag skulle försöka me p-piller och kanske till och med negrelering, men jag hade bara härdar vilket innebär en mindre ingrepp som att bränna bort det. Hade ja haft en allvarligare version hade jag inte tagit bort något !
  • Smalin86

Hej

Jag står inför ett dilemma som ni kanske kan hjälpa mig med. Har nämts i de senaste inläggen.

Sedan jag fick barn för 16 mån sed har jag fått värre och värre mensvärk varje månad. Nu har jag knivsmärta långt ner i magen i 4-10 dagar under äl och molande värk varje dag från och till hela månaden. Mensvärk vid mens. Nedre delen av buken gör fruktansvärt ont när min son råkar komma åt. Jag måste spänna magmusklerna varje gång jag hostar, skrattar eller nyser om jag ligger ner. Annars är det samma knivskarpa smärtor som vid för hastig beröring eller äl.

Förra månaden åkte jag till akuten för kraftig smärta i ena sidan och läkaren trodde blindtarmen. Läkare nr2 sa att det förmodligen varit en cycsta som spruckigt. Har trott att alla dessa problem haft med mitt kejsasnitt att göra men börjar ana/förstå att så nog inte är fallet. Får även molande mensvärk efter toabesök och måste ofta kissa för att "lätta" på trycket i magen. Är konstant trött,och konstant uppblåst mage typ. Mellanblödningar.

Träffade en ny jättebra gynekolog som inte bara gav mig remiss till en vulvaklinik (problem med svamp och slemhinnor/vestibulit i 10 år) och gav mig remiss till titthålakirurgi då hon trodde på endometrios. Men hon ville att jag skulle börja med p piller redan nu för att isf inte förvärra endon. Men. Jag är orolig över operationen! Vill som ni skrev inte att den ska förvärra smärtorna!

Men samtidigt vill jag gärna inte äta p piller om jag inte har endo, pga mina andra yttre besvär med vestibuliten.

har jag endo förstår jag att jag måste äta p piller, men om jag inte har det vill jag inte äta ppiller flera år i onödan. Därav att jag överväger operationen.

Känner mig minst sagt velig nu och känns som att jag måste välja mellan pest eller kolera.

Fler barn vågar jag mig inte på pga av detta och att jag måste förlösas med snitt igen...

Tacksam för svar. Ursäkta novellen.

• Smalin86

En fråga till.

Kan man göra en titthålsoperation och be dem bara titta? Och kan den operationen göra det värre ändå, även om de inte opererar bort något?

• Tissetass
    Smalin86 skrev 2014-08-23 20:16:27 följande:

En fråga till.

Kan man göra en titthålsoperation och be dem bara titta? Och kan den operationen göra det värre ändå, även om de inte opererar bort något?

Det verkar som det. Varje gång jag frågat om titthål så får jag tillbaka "Du är för ung för det. Det är för många risker. Vi behöver inte operera för att sätta diagnos, eftersom vi behandlar ju för smärtan osv i alla fall."
  • Kingston

Smalin86: ja man kabrioletters för att bara titta. I mitt fall gjorde man inget åt endon men konstaterade att den var där (man var ändå tvungen att gå in för en annan grej) och det har gjort mitt mycket värre än innan. Jag visste inte ens om att jag hade endo förrän efter den op. och jag önskar att den aldrig hade blivit gjord...

Svar på tråden Vi med endometrios 5