• Du och Jag ver2

Baka utan socker (&sötningsmedel)

Söker recept på kakor (mm) som bakas utan socker (och självklart utan sötningsmedel).
    Gör inte så mycket om det tex är 1 msk socker/sirap i, men inga större mängder!

Vi fikar väldigt sällan i vår familj, men, omvärlden fikar ju! Så skulle vilja baka något som man kan ta med och ge till dottern (1½) när vi är iväg. Nu duger det nämligen inte alltid med banan el annan frukt... (eller rotfruktsbullarna jag gjort) när vi äter något annat.

• Svar på tråden Baka utan socker (&sötningsmedel)
  • Du och Jag ver2
    MBert skrev 2010-01-10 18:55:32 följande:
    Jag bakar havrekex utan socker. Dock innehåller de en del fett (men havre är nyttigt i alla fall). Barnen tycker de smakar "sådär" eftersom det inte blir riktig "kaksmak" utan socker... Här är receptet 150 g smör 2,5 dl mjölk 6 gl havregryn 2 dl grahams- eller vetemjöl 1 tsk bakpulver 1/2 tsk salt Smält fettet och häll på mjölken och värm tills det nästan kokar. Häll det över havregrynen i en skål, rör om och låt stå tills det svalnat. Blanda de andra torra ingredienserna och arbeta ihop det med de svällda grynen till en deg. Kavla ut (först med slät kavel sedan kruskavel eller nagga dem med gaffel). Man kan ta ut runda mått eller skära dem i fyrkanter. (Jag brukar kavla ut degen direkt på plåten och skåra rutmönster med en bordskniv.) Lägg kexen direkt på smord plåt, inte bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i 8-10 min.
    Åh, tack!!! Lät gott tycker jag! Det ska testas!!!
  • Nillinsimim

Med risk att öppna en mycket gammal tråd, men jag är ute på smma jakt åt min sons kalas har hittat Peti choxer eller hur de nu stavas att fylla med lite grädde och färska bär.  Men söker nu något mer

• saltabanditen
    Du och Jag ver2 skrev 2010-01-10 14:45:00 följande:
    Nej, hon har inte diabetes. Vi vill helt enkelt inte ge henne med socker i helt enkelt. Spelar ingen roll om det blir sån liten del i just biten - vi tycker det är onödigt ändå!

Nä, vet att fettet inte heller är nyttigt. Men nu är det sockret vi vill undvika.
    Om du inte vill vänja henne vid socker ska du heller inte ta till sötningsmedel. Upplevelsen av sötma sitter i hjärnan mer än i smaklökarna. Kontentan är att om du använder kemikalier (som sötningsmedel är) vänjer du henne vid socker iallafall.
  • Du och Jag ver2
    saltabanditen skrev 2010-06-17 13:45:40 följande:
    Om du inte vill vänja henne vid socker ska du heller inte ta till sötningsmedel. Upplevelsen av sötma sitter i hjärnan mer än i smaklökarna. Kontentan är att om du använder kemikalier (som sötningsmedel är) vänjer du henne vid socker iallafall.
    Nej, det vet jag! Sötningsmedel och light produkter existerar inte hemma hos oss!!!
  • Du och Jag ver2
    Nillinsimim skrev 2010-06-17 13:43:03 följande:
    Med risk att öppna en mycket gammal tråd, men jag är ute på smma jakt åt min sons kalas har hittat Peti choxer eller hur de nu stavas att fylla med lite grädde och färska bär.  Men söker nu något mer
    Bra, jag letar fortfarande efter flera recept!!!
  • saltabanditen
    Du och Jag ver2 skrev 2010-06-17 22:38:39 följande:
    Nej, det vet jag! Sötningsmedel och light produkter existerar inte hemma hos oss!!!
    Määän. Jag missade det lilla ordet utan, att det skulle vara utan sötningsmedel.
    Trodde du ville baka utan socker men med sötningsmedel.

Nu blev ju mitt inlägg totalt förvirrat. Det förra alltså.
    *tar semester*
  • Du och Jag ver2
    saltabanditen skrev 2010-06-17 22:58:48 följande:
    Määän. Jag missade det lilla ordet utan, att det skulle vara utan sötningsmedel.
    Trodde du ville baka utan socker men med sötningsmedel.

Nu blev ju mitt inlägg totalt förvirrat. Det förra alltså.
    *tar semester*
    hehe - ja, funderade vad du fick det ifrån
  • MammaBella

Koka eget äppelmos utan socker och gör bulllknyten som är fyllda med äppelmos och smör. Jag skulle rekommendera lite socker i degen dock och kanske lite pärlsocker ovanpå....

• Du och Jag ver2
    MammaBella skrev 2013-04-15 20:57:35 följande:
    Koka eget äppelmos utan socker och gör bulllknyten som är fyllda med äppelmos och smör. Jag skulle rekommendera lite socker i degen dock och kanske lite pärlsocker ovanpå....
    Det har vi nog gjort en liten variant av! (var några år sedan jag startade tråden ;)) Ja, lite socker i tex bulldeg har jag - den "äts upp" av jästen ändå har jag lärt mig!

Vi kör fortfarande på att försöka (dock ändå inte helt utan) vara utan socker - så tar gärna emot mera tips och idéer då det börjar närma sig tjejernas födelsedagar igen! Tyvärr så är ju så gott som alla kakor fullproppade med socker...
Svar på tråden Baka utan socker (&sötningsmedel)