• suomigirl

Har ni dragit ut en tand.?!?! Hjälp!.. :(

Imorgon har jag tid hos tandakuten, ska troligtvis dra ut en tand. Är livrädd, har aldrig gjort det innan.
    Har ett STORT hål i en tand (längst bak) inte visdomstanden, utan den framför den. Har varit och lagat den för några månader sen. Och då gjorde dom en tillfällig lagning som skulle hålla tills jag fött (är gravid i v.35) Men den lagningen börjar släppa och det gör JÄTTE ONT. Kan inte äta, kan inte bita ihop med tänderna, så nu ska jag iväg till tandläkaren för att dra ut den. Den ska "opereras bort" som dom säger eftersom den är så sönder att man inte bara kan dra ut den enkelt... (dra ut den i delar typ...)

Har någon av er gjort det? Gör det ont? Jag gråter av smärta redan nu, tänk om jag gråter där med? Pinsamt... Jag vill inte, vågar inte, men MÅSTE...
    Hjälp :(

• Svar på tråden Har ni dragit ut en tand.?!?! Hjälp!.. :(
  • ming
    Justitia skrev 2010-01-10 23:41:19 följande:
    Kan nog med säkerhet säga att du gör ett stort misstag om du väljer att dra ut den framför att rotfylla den och laga den.
    Jag drog ut min tand som var längst in, så jag fick glapp, eller vad man ska säga, och det var verkligen det bästa jag hade gjort med den tanden. Det var verkligen en problemtand tidigare, och jag hade lagat och lagat och lagat. Det var som en befrielse att bli av med den stora ruttna smärtklumpen i munnen, även om jag fick ett glapp. Det var såååå skönt!
  • suomigirl

Nu är jag hemma, det tog 45 min och fick MASSA bedövning, dom la till mer bedövning under tiden. Hemskt var det, men så jätte ont gjorde de inte.. fast jag grät och tandläkarna fick torka mina tårar :(
    Nu när bedövningen börjar släppa börjar det kännas... ska ta alvedon direkt när jag får dricka... 1½ timme till får jag vänta.
    Känns faktiskt skönt att ha det gjort och kommer aldrig mer ha ont i den tanden iaf...

• mammaflickan
    suomigirl skrev 2010-01-11 11:20:22 följande:
    Nu är jag hemma, det tog 45 min och fick MASSA bedövning, dom la till mer bedövning under tiden. Hemskt var det, men så jätte ont gjorde de inte.. fast jag grät och tandläkarna fick torka mina tårar :(Nu när bedövningen börjar släppa börjar det kännas... ska ta alvedon direkt när jag får dricka... 1½ timme till får jag vänta.Känns faktiskt skönt att ha det gjort och kommer aldrig mer ha ont i den tanden iaf...
    Va skönt!!Grattis, eller va man ska säja!! Jätteglad för din skull, verkligen. Vet hur skönt det är när det är över. Jag brukar faktiskt somna på stuss när jag kommer hem från tandis, om det så bara vart undersökning. Sån e jag. Vila dig nu, o njut! Kram.
  • sallybuse

Jag drog ut en visdomstand för ett par månader sen.För där var ett stort hål i den.Så tandläkaren tyckte inte de var lönt att laga den.och de gjorde inte ett dugg ont på något sätt.Inte ens sprutan.Och inte efter heller.Men de beror ju mycket på hur stor smärtgräns man har.Och vad man har för tandläkare.

• suomigirl

nu har jag tagit alvedon... Äntligen, helvette va ont det gör nu... hoppas alvedonen hjälper... hade velat ta ipren oxå, men får ju inte de... suck...
    och jag är så sugen på all mat.. speciellt tacos :) Får väl käka det nån gång i framtiden... hoppas...

tack till alla er som skrivit här.. det har kännts bättre. Vet iaf att jag inte e den enda människan som dragit ut en tand haha.. TACK!!

• qenzo

Bra att det gick bra för dig :)

Jag har jordens panik varje gång jag ska till tandläkaren och för två år sedan var det 11 år sedan förra besöket. Min ena visdomstand sprack då mitt itu och tandläkaren fick sluta laga sin middag (runt 17-tiden) och åka till sjukstugan för att låsa upp och dra min tand. Efter det har jag, med tårarna rullandes och hulkande tal, varit till tandis varje år för kontroll. Bara räkna och sånt inget mer.
    Jag har världens bästa lilla tandläkare :)
  • Justitia
    ming skrev 2010-01-11 11:04:08 följande:
    Jag drog ut min tand som var längst in, så jag fick glapp, eller vad man ska säga, och det var verkligen det bästa jag hade gjort med den tanden. Det var verkligen en problemtand tidigare, och jag hade lagat och lagat och lagat. Det var som en befrielse att bli av med den stora ruttna smärtklumpen i munnen, även om jag fick ett glapp. Det var såååå skönt!
    Hehe, jo, jag borde ha förklarat lite bättre vad jag menade. Kindtanden (dvs tanden före visdomstaden) kan man leva utan i värsta fall om man har dragit ut visdomstanden också. Men om man drar ut den första kindtanden (dvs tanden före näst-sista tanden, efter de små tänderna - kaniner kallas de) då blir det ett glapp mellan tänderna och det är oftast där man tuggar maten hela tiden. Jag kunde inte leva utan den tanden så jag såg till att den ersattes med ett implantat (kostade skjortan, men det var det värt). Men om man måste välja mellan att ha kvar sina tänder och ha ont eller att dra ut och må bra fast det blir lite jobbigare med tuggningen så väljer man så klart att dra ut och ha det lite jobbigt. Men man ska ha övervägt alla alternativen först. Det är fortfarande bättre att rotfylla en tand först innan man väljer att dra ut den. Så länge man har den kvar i munnen är bättre än att leva ut den resten av sitt liv. Så menar jag.
  • Justitia
    suomigirl skrev 2010-01-11 12:37:22 följande:
    nu har jag tagit alvedon... Äntligen, helvette va ont det gör nu... hoppas alvedonen hjälper... hade velat ta ipren oxå, men får ju inte de... suck... och jag är så sugen på all mat.. speciellt tacos :) Får väl käka det nån gång i framtiden... hoppas... tack till alla er som skrivit här.. det har kännts bättre. Vet iaf att jag inte e den enda människan som dragit ut en tand haha.. TACK!!
    Och grattis till dig, ts Skönt att du fått det gjort nu. Förstår att du haft det tufft. Tror inte många av oss gillar att plåga sig själva heller, men man gör det för att man måste få det gjort. Jag hatar operationer (genomgått flera faktiskt i samband med implantatet jag fick också) men jag tänkte att belöningen blir att jag får min tand sedan. Men jag tänkte också att jag ville bli av med helvetet nu och sedan skulle jag sköta mina tänder bättre så jag slapp gå igenom något sådant här igen hehe. Men nu har jag en sista tand att dra ut (en visdomstand i underkäken som behöver opereras ut) och jag BÄVAR för det även om jag inte är tandvårdsrädd egentligen. Men så fort jag sätter mig i den stolen och ska börja genomgå helvetet, då får jag världens jätteklappning helt plötsligt. Det är först då man fattar hur jobbigt det ska bli. Tur att jag kan koppla bort sådant som jag tycker är obehagligt tills det är försent att dra sig ur, hehe.

Det värsta med visdomständer är ju att de sitter så långt bak, under tandköttet och längre ner i benet (om de inte har fått plats i munnen)! Det blir ett stort hålrum längst bak efter att tanden dragits ut och det tar MÅNADER innan allting känns bra i munnen igen, speciellt och mest i underkäken är det så. Jag hade inga besvär av de övre visdomständerna som drogs ut. I underkäken blir man SÅ svullen efteråt, man ser ut som ett monster i ett par dagar faktiskt!

Kom på att du var gravid, skulle aldrig nämna Ipren om jag tänkte till lite. Ipren ska man ju varken ta under graviditeten eller när man ammar, kom jag på. Frågade en apotekare varför man skulle undvika ipren egentligen och han sa att det kunde kanske skada barnets hjärta. Vet inte om det är sant eller inte, men säkrast är ju att låta bli helt tills vidare.

Panodil (det är väl samma verkningssubstans i pandoil som i alvedon antar jag) hjälpte på mig efter att jag genomgick mina operationer, då jag hade låtit bli ipren ganska länge eftersom jag planerade att bli gravid under den tiden. Det gjorde jag rätt i eftersom jag blev gravid precis innan alla behandlingar avslutades. Tandläkarna tänkte sig inte för och gav mig ipren att ta med hem, men jag fick faktiskt säga till dem vid flera tillfällen att jag inte skulle ta dem då jag inte tänkte ta några risker. Så man måste själv ta reda på vad som är skadligt och inte skadligt för sitt foster ibland!
  • Justitia

Skrev jätteklappning, menade hjärtklappning {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Har ni dragit ut en tand.?!?! Hjälp!.. :(