• suomigirl

Har ni dragit ut en tand.?!?! Hjälp!.. :(

Imorgon har jag tid hos tandakuten, ska troligtvis dra ut en tand. Är livrädd, har aldrig gjort det innan.
    Har ett STORT hål i en tand (längst bak) inte visdomstanden, utan den framför den. Har varit och lagat den för några månader sen. Och då gjorde dom en tillfällig lagning som skulle hålla tills jag fött (är gravid i v.35) Men den lagningen börjar släppa och det gör JÄTTE ONT. Kan inte äta, kan inte bita ihop med tänderna, så nu ska jag iväg till tandläkaren för att dra ut den. Den ska "opereras bort" som dom säger eftersom den är så sönder att man inte bara kan dra ut den enkelt... (dra ut den i delar typ...)

Har någon av er gjort det? Gör det ont? Jag gråter av smärta redan nu, tänk om jag gråter där med? Pinsamt... Jag vill inte, vågar inte, men MÅSTE...
    Hjälp :(

• Svar på tråden Har ni dragit ut en tand.?!?! Hjälp!.. :(
  • Vimsa2
    suomigirl skrev 2010-01-11 12:37:22 följande:
    nu har jag tagit alvedon... Äntligen, helvette va ont det gör nu... hoppas alvedonen hjälper... hade velat ta ipren oxå, men får ju inte de... suck... och jag är så sugen på all mat.. speciellt tacos :) Får väl käka det nån gång i framtiden... hoppas... tack till alla er som skrivit här.. det har kännts bättre. Vet iaf att jag inte e den enda människan som dragit ut en tand haha.. TACK!!
    Man får ta både ipren och alvedon samtidigt eftersom de har olika verksamma änmnen i sig.
  • Justitia
    Vimsa2 skrev 2010-01-12 15:57:48 följande:
    Man får ta både ipren och alvedon samtidigt eftersom de har olika verksamma änmnen i sig.
    Jo, men bara om man inte är gravid, vilket TS är, i vecka 35. Så här står det på 1177:s hemsida:

"Graviditet och amning

Under graviditetens sista tre månader ska Ipren inte användas alls. Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid eftersom det finns en risk för att fostret kan påverkas. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid.

Man kan använda medicinen när man ammar trots att det verksamma ämnet passerar över i modersmjölken. Om man följer de doseringsanvisningar som följer med läkemedelsförpackningen är det ytterst osannolikt att barnet påverkas."

Det som är nytt för mig här är att man faktiskt kan använda ipren när man ammar. Jag som har låtit bli hela tiden av säkerhetsskäl. Tur att jag inte har haft så ont i magen nu när  man forfarande ammar och ändå fått min mens. Jag har ändå klarat mig på panodil också i och för sig.

Men ts är gravid i v 35 och därför ska hon ändå låta bli Ipren och ibumetin som har samma verkningssubstans.
  • Justitia
    Vimsa2 skrev 2010-01-12 15:57:48 följande:
    Om man annars har ont och ska medicinera sig mot smärtan när man inte är gravid t ex,  så är det bästa att varva dessa mediciner varannan timma så man slipper ha ont  eftersom båda medicinerna var för sig oftast slutar verka redan efter ett par timmar eller tre (vet detta av erfarenhet när jag haft ont dygnet runt i en vecka och bara en tablett var 4:e timme inte var tillräcklig). Man ska ju vänta ut 4 timmar mellan varje tablett, om man bara tar alvedon t ex. Men tar man ena gången alvedon, kan man efter ett par timmar ta ipren osv. Skriva ner tiderna på när man intar dessa mediciner så man håller koll på tiden.
  • suomigirl

ja, nu hade det passat så bra att inte vara gravid... men hoppas värken släpper.. känns som att hela min högra sida av munnen värker, kan det vara för att jag inte ätit något på den sidan och inte använt munnen som vanligt? Eller undra m det är något fel? Hade en inflammation i tanden så den kanske finns kvar? Vet ingenting... det har ju gått två dagar nu (igår och idag) så det kanske blir bättre?

• Justitia
    suomigirl skrev 2010-01-12 23:50:38 följande:
    ja, nu hade det passat så bra att inte vara gravid... men hoppas värken släpper.. känns som att hela min högra sida av munnen värker, kan det vara för att jag inte ätit något på den sidan och inte använt munnen som vanligt? Eller undra m det är något fel? Hade en inflammation i tanden så den kanske finns kvar? Vet ingenting... det har ju gått två dagar nu (igår och idag) så det kanske blir bättre?
    Nej, det beror nog fortfarande på operationen du genomgick. Jag hade samma problem efter att en av mina visdomständer drogs ut. Hade ont i flera dagar och jag var orolig för att hålrummet hade inflammerats eller något. Faktiskt fick jag gå tillbaka på återbersök för att rensa därinne och lägga en bakteriedödande remsa (heter väl något, kan bara inte komma på namnet) i hålrummet, som fick sitta kvar så länge som möjligt (höll max i ett par timmar). Totalt sett hade jag gått med smärtan i några dagar faktiskt innan det släppte helt.  Var tack och lov inte gravid då, detta var för två år sedan och min son är idag 5 månader. Jag kunde varva värktabletterna med varandra varannan timma, skrev upp ett schema så jag höll koll på vad jag tagit och när det var dags för nästa, ipren/ibumetin och panodil/alvedon. Jag hade tur den gången. Hade väl nästan dött av smärtan, om man får överdriva, om jag inte hade kunnat varva med båda dessa värktabletterna samtidigt. Drog ju ut en annan tand långt senare och då planerade jag att bli gravid, så den andra gången kunde jag bara hålla mig till panodil/alvedon. Inte lika kul alls, men jag klarade mig eftersom jag slapp ha ont i flera dagar. Det kan bli så olika med det är, hur många dagar det kan värka. Men det kan som sagt ta några dagar innan smärtan försvinner. Det klingar av lite grann med tiden hela tiden. Du märker när det börjar klinga av ju längre tid du kan vänta med att inta nästa värktablett. Därför kan det vara bra att skriva upp när man tog sin senaste tablett hela tiden.
  • Justitia
    suomigirl skrev 2010-01-12 23:50:38 följande:
    Om det var en inflammation i roten så försvinner den av sig självt efter att  man dragit ut rötterna på den tanden. Att du har ont beror snarare på operationen du genomgått, där man snittat i tandköttet och sytt ihop den igen.
  • Justitia

Sytt ihop det igen..man hinner inte läsa vad man skrivit innan man trycker på enter hela tiden, hehe. Synd att texten man skriver inte ser identisk ut som den i inlägget man postar in.

• Justitia

Jag hade i och för sig ont i några dagar båda gångerna, men den ena gången höll smärtan i nästan tio dagar. Så att ha ont i 4 dagar andra gången kändes inte lika jobbigt. Det är som sagt jätteolika hur många dagar det kan göra ont, men ring och be dem kolla om det ändå beror en inflammation. För det kan ju vara en orsak till att det gör ont också. Ring och kolla med dem iaf och fråga om det är normalt att ha ont än, det skadar inte med ett telefonsamtal. Inspektera annars såret och se hur det ser ut, det ska bildas en vit hinna över/i hålet. Det är ett tecken på att det läker iaf. Vet inte ens om jag vet vad jag pratar om, är ingen expert på detta området direkt. Har dock lite kunskaper inom tandvården sedan gymnasietiden (läst till sjuksköterska), men jag jobbar inte och har aldrig jobbat inom tandvården, bara praktiserat några veckor. Jag pratar mest utifrån mina egna livserfarenheter.

• Justitia

åh herre gud, vad jag stavar fel och tänker fel, skrev sjuksköterska inom parantes, menar tandsköterska.

• qenzo

Räkna med minst 10 dagars värk efter att du dragit en kindtand.

• suomigirl

ok, då behöver jag inte oroa mig här..... det ger sig... förhoppningsvis innan förlossningen startar haha... 5 veckor kvar...

och jag är så sugen på tacos..... men vågar inte äta det än... gillar hårda bröden

• mammaflickan
    suomigirl skrev 2010-01-13 10:03:13 följande:
    ok, då behöver jag inte oroa mig här..... det ger sig... förhoppningsvis innan förlossningen startar haha... 5 veckor kvar... och jag är så sugen på tacos..... men vågar inte äta det än... gillar hårda bröden
    Du får väl lukta lite i en påse tacokrydda så länge! Eller då kanske det blir ännu värre suget förresten.
Svar på tråden Har ni dragit ut en tand.?!?! Hjälp!.. :(