• Anonym (arg)

Munsår!

Jag fick veta av min pojkvän att han bär på munsårviruset och har nu smittat mig.
    Jag har ständigt munsår och det går inte över, hur mycket jag än smörjer!
    Jag blir galen! Just nu hatar jag han för att han har smittat den här skiten på mig!

• Svar på tråden Munsår!
  • Anonym (VA!)
    Anonym (arg) skrev 2010-01-11 09:03:42 följande:
    Nej, han sa inget, jag fick veta det av hans mamma för att hon har gett han viruset jag blev riktigt arg för att jag har redan problem med blåsor inne i munnen, som jag har fått av min mamma.Så nu har jag dubbelt upp och det gör mig riktigt deprimerad men vad ska man göra?
    Otroligt att folk gör så! *skakar på huvudet & muttrar*
    Nä nu är det onekligen försent.
    Bästa tipset är noga att söka hjälp på VC ¨så du får något mot detta.
  • Anonym

Tandkrämen som jag gav tips på tidigare i tråden tar ju inte bort helt på en gång men det torkar ut och gör att det försvinner fortare. Sen har jag märkt att det funkar olika på olika personer. Men för mig funkar det bra iaf :) Det skadar ju inte prova iaf.

• Anonym (..........)
    Anonym (VA!) skrev 2010-01-11 09:01:46 följande:
    Ursäkta mig! Men jag måste få fråga! Sa han INGET innan att han bar på Viruset????Hade det varit jag så hade jag blivit skogstokig om någon vet om att dom har ett virus men skiter i att upplysa partnern om det.
    Men det är väl inget att hetsa upp sig över, det är inte en könssjukdom vi pratar om. 80 % av befolkningen bär på antikroppar för herpessimplex men alla får inte utbrott.

TS: Är det blåsor du har? Vid besvärliga utbrott kan man få tabletter som lindrar utskrivet på recept. Ring din vårdpersonal så löser det sig säkert.
  • Anonym

men jösses, om du redan har blåsor i munnen så hade du förmodligen viruset redan innan..det går nämligen aldrig ur kroppen och en stor del av befolkningen har det utan att ens veta om det, kanske bara får någon blåsa nån gång ibland.
    Jag får lätt munsår vid tex pms, förkylning, stress, stark sol, om jag använder lypsyl/läppstift å sånt.
    För att salvan ska hjälpa behöver man smeta på direkt när det pirrar i läpparna.
    Finns plåster också att sätta på, dessa har jag dock inte testat själv.

• Anonym
    Anonym (medicin) skrev 2010-01-11 08:37:17 följande:
    Tabletterna heter Aciclovir. Tror inte att små barn ska äta den här typen av tabletter om det inte är livsnödvändigt.
    Tack...Han har fyllt 16 år..
  • Anonym

Till ts,

under första åren efter att man har blivit smittad av herpesviruset så får man ganska besvärliga och täta utbrott, kroppen utvecklar sedan lite immunitet mot just det viruset man blivit smittad av.

Viruset finns dock alltid kvar i nervbanorna under huden, och när blåsorna återkommer så kommer dom alltid på ungefär samma ställe (där just "den smittade" nerven går) så var försiktig med blåsorna och hudkontakt på andra ställen på din kropp.

Den första blåsan som kommer kallas för Primärinfektion, och om du sen smittar dig själv någon annan stans på huden så kallas det för Sekundärinfektion.

Det finns ett nsturläkemdel som heter L-lysin (kostar ca 90,- för en burk) som har hjälpt mig jättemycket mot mina munherpesutbrott, jag fick herpesutbrott ca en ggr/mån tills jag började med dessa.
    Nu har jag haft ca två-tre utbrott på två år!

Lite kort är L-lysin en essentiell aminosyra som behövs i kroppen för att kunna bilda ny vävnad och som hjälper t.ex huden att läka sig. Det finns naturligt i kött, bönor, ägg m.m. och brist på det ger just aggresiva herpesutbrott.

• Anonym (jag vet)

Det finns tabletter som läkare skriver ut som heter Valtrex, som man iblnad får äta upp till ett halvår men tydligen skall dom vara jätte bra, det var en proffesor som skrev om dom på aftonbaldet för ett tag sedan

• Anonym (arg)
    Anonym skrev 2010-01-11 16:28:45 följande:
    Till ts, under första åren efter att man har blivit smittad av herpesviruset så får man ganska besvärliga och täta utbrott, kroppen utvecklar sedan lite immunitet mot just det viruset man blivit smittad av. Viruset finns dock alltid kvar i nervbanorna under huden, och när blåsorna återkommer så kommer dom alltid på ungefär samma ställe (där just "den smittade" nerven går) så var försiktig med blåsorna och hudkontakt på andra ställen på din kropp. Den första blåsan som kommer kallas för Primärinfektion, och om du sen smittar dig själv någon annan stans på huden så kallas det för Sekundärinfektion. Det finns ett nsturläkemdel som heter L-lysin (kostar ca 90,- för en burk) som har hjälpt mig jättemycket mot mina munherpesutbrott, jag fick herpesutbrott ca en ggr/mån tills jag började med dessa. Nu har jag haft ca två-tre utbrott på två år! Lite kort är L-lysin en essentiell aminosyra som behövs i kroppen för att kunna bilda ny vävnad och som hjälper t.ex huden att läka sig. Det finns naturligt i kött, bönor, ägg m.m. och brist på det ger just aggresiva herpesutbrott.
    Tack så hemskt mycket om förklarningen!
    Ska prova naturläkemedlet, de brukar vara toppen, har det mot min allergi nu
  • Anonym
    Anonym (arg) skrev 2010-01-12 16:59:09 följande:
    Tack så hemskt mycket om förklarningen! Ska prova naturläkemedlet, de brukar vara toppen, har det mot min allergi nu
    Kul att kunna hjälpa!
  • Anonym

Men snälla ni, 80% av de som är bärare av viruset känner inte till det! Men det är hos vissa det bryter ut. I princip alla har det i kroppen. Jag är en av dem. Fick det förmodligen när jag var liten då förälder hade det.

Tandkräm, nä. Alla former av smörjor, nä. Jag bojkottar det helt. Kan inte låta bli o smörja o kleta (o då blir det värre då det blir infekterat, vem har 100% rena händer?)

På med munsårsplåster! Det hjäler tycker jag. Sitter på länge, o det kommer inte in något smuts till såret. Blir inga skorpbildningar och sådan skit. Sedan syns det inte så mycket heller med plåster på.

Tips på igenkänningar av munsår: pirrningar smått kliande känsla, brännande känsla. Liten utbukting som blir blåsa. På med plåster direkt!

Svar på tråden Munsår!