Jag hade alla gånger valt boxer framför schäfer, i alla fall om jag letade efter en familjehund. Det är otroligt svårt och dyrt att hitta en riktigt bra schäfer, enligt en vän som är mycket insatt i rasen. Dessutom, som skrivs ovan, kan de tendera att bli lite nervösa om de inte får jobba nog mycket och kan vara enmanshundar.
Jag har haft boxer dels som liten och dels själv i vuxen ålder (bilder finns i galleriet). Tyvärr har jag inte kvar min hund nu, eftersom jag var tvungen att omplacera honom när jag separerade från min före detta man. Det var ett av de värsta besluten någonsin, men i slutänden har det blivit mycket lyckat även om jag saknar honom hela tiden. Nu när jag har en ny sambo och mer tid över är jag jättesugen på att försöka skaffa en ny hund, boxer givetvis!
Som ras är boxern social, glad och energisk. Den kräver mycket aktivering och motion. Boxrar är jättebra och tålmodig med barn, samt älskar verkligen att vara en del av en familj! En boxer (och förstås egentligen alla hundar) blir otroligt nedslagen av att blir lämnade ensamma för länge. Det man kan ha i åtanke är att boxern är "förarhård", dvs den kan vara svår att lydnadsträna på hög nivå, även om den är en brukshund. Hanarna kan vara svåra att ha med andra hanhundar om de inte är väldigt vana med det från början. Om man kan motivera den på rätt sätt är den utmärkt som eftersökshund och tjänstehund eftersom rasen är så människokär!