Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

Boxer/schäfer??

Underbar! MEN otroligt krävande. Har din sambo haft en schäfer så antar jag iofs att han är inställd på hur en brukshund är och kräver. Men mentalt sett är boxern och schäfern väldigt olika - en "följsam" (men krävande) vallhund och en sprallig, glad, översocial och egensinnig trubbnos. Jag har haft boxer och älskar rasen, har nu en dvärgschnauzer eftersom jag inte kan ge den tid en boxer kräver.

Boxern ÄLSKAR barn, vill vara med på allt och man har alltid kul med dem.

• Hallonpajen

Moa30: Det är precis vad jag älskar hos den oxå! Men det finns ju två sidor av det oxå...det ÄR otroligt charmigt att titta på andras spralliga och busiga boxrar men sen när man själv står med den på kurser, lydnadsplan etc så tenderar man att tycka att den inte ALLS är särskilt kul... Men det märker man ju själv.

Viktigt är att hitta en riktigt bra uppfödare. Min boxer var den första hund jag köpte och jag var tyvärr alldeles för okunnig för att kunna välja ut en bra uppfödare och det resulterade oxå i att det inte blev så bra i slutändan. Hans mentalitet var genetiskt inte den bästa och utan något som helst stöd så var det inte enkelt. Men jag skulle aldrig dra mig för att köpa en igen - när jag har tiden och orken!

• Hallonpajen

Ser ju att du måste bo i Skåne ngnstans. Incirias boxerkennel i Löberöd har mångårig erfarenhet av boxer och kan säkert svara på många frågor. Skulle jag köpa en boxer idag hade jag valt Engelaiz kennel i Västra Frölunda - hon avlar mycket på bruksegenskaper och mentalitet. kolla in www.boxerklubben.nu

Svar på tråden Boxer/schäfer??