• Koloraturell

Varför är folk så kräsna???

Läser trådar om vad man kan och inte kan äta, vad man accepterar och inte, hur man gör i påhittade situationer.... Kan inte sluta skrämmas/förvånas av folks kräsenhet!!

Åker ni hem till en kompis och blir bjudna på mat ska det vara något speciellt, för ni äter inte morötter, mjöl, margarin från Lätta, mjölk, kaviar, öl, hjorthornssalt, vanilj, choklad, jordgubbar, bananer, potatis, Cola light, oregano, kryddsmör, bearnaisessås, kokt fisk, älgkött, majs, ananas, rapsolja eller rättika..... Det VÄGRAR ni, för ni KLARAR INTE BARA aaaaav det!

Hur fan är ni uppfostrade??? Okej om man verkligen inte får ner ett eller två livsmedel, men ni förväntar er alltså att alltid få det ni vill ha, annars får det vara, eller? Jag är i alla fall uppfostrad på det viset att blir man serverad något som inte är gott så äter man ändå, sedan kan man skylla på att man är mätt eller något när de vill att man ska ta om. Och om det serveras en blandsallad så sitter man inte och gallrar ut tomaterna och lägger tillbaka dem i skålen, utan man äter upp dom och biter ihop.

Vad äter ni när ni blir bjudna på mat hemma hos någon? Får ni aldrig blickar som säger att ni är oförskämda??

Försvaret brukar lyda "varför tvinga i sig saker man inte gillar??" Öh, artighet kanske? Sedan behöver man ju inte krusa falskt men man tar seden dit man kommer helt enkelt.

Själv finns det en del saker som jag inte gillar, men allt kan jag äta ändå utom pommes frites - och jag skäms livet ur mig varje gång jag tackar nej till det hemma hos folk. Som tur är händer det ju inte speciellt ofta.

Likadant med folk som utesluter andra människor pga de inte stämmer överens med deras egna värderingar. "En svart barnvagn drar åt sig värme på det lilla barnet, skulle min granne skaffa en sån slutar jag prata med henne". Och man menar allvar. Scary.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-11 15:10
    Varför måste ni se allt i svartvitt? Som jag redan sagt - det kan finnas enstaka saker man inte får ner och då är det så. Jag fattar ändå inte hur folk har mage att bli bjudna på saker hos folk och sedan bli skitsura när värdinnan inte ställer sig och lagar en annan maträtt. En sak om man kan ta att man får gå hungrig istället, men många trådar handlar om att värdinnan var en bitch, eftersom hon inte sprang till affären och köpte lök för jag sa ju att jag ville ha löksoppa och ingenting annat. Att hon sedan lagt upp världens thaibuffé verkar sedan inte spela någon roll.

Jag tycker inte man ska tvinga i barn mat de inte tycker om men man ska smaka på allt. Vi är stenhårda på det här hemma och faktiskt så äter vår son allt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 09:30
    Ni som svarar i tråden att ni är veganer/vegetarianer, allergiska eller inte klara av 1-3 livsmedel, fattar ni inte att tråden inte vänder sig till er? Den vänder sig till alla som kräver att bli serverad något annat om maten inte passar, så gör man bara inte!

Ni som vänder i dörren om värdinnan serverar fel mat, varför gör ni det?
  • Svar på tråden Varför är folk så kräsna???
  • Julmust

Angående att man tvingar barnen att äta så tvingar man ju också barnet att förklara varför de inte vill äta. Man tvingar alltså fram "Det är äckligt". Tycker man ofta ser det när vi har gäster. Barnen uppför sig väl fram till dess att föräldrarna tvingar dem att smaka i slutet av middagen när de redan har ätit upp det som de gillar.

Eftersom jag redan har erkänt att vi har problem med Blä äckligt så kan jag passa på att förklara att det är just när vi tvingar dem från leken till matbordet som det kommer. Men där ligger min miniminivå, man måste i alla fall komma och sätta sig på stolen. Kan tillägga att mina barn äter i princip allt. Inte varje gång och inte alltid första eller femte gången.

• Bonanza
    Julmust skrev 2010-01-12 19:27:21 följande:
    Vet du att kräsenhet till viss del är genetiskt betingat? Du kanske har någon släkting bakåt som också var det.  Gillar du mat i övrigt?  Av någon anledning tycker jag "kräsenhet" är ett intressant ämne.  Det viktigaste om man är kräsen är ju verkligen hur man hanterar det. Kanske speciellt med barn. Ett barn som skriker ut Blä, äckligt det här vill jag inte äta (som mina barn tyvärr gör just nu) är ju inte så roligt. Men om man lite diskret bara äter det man vill och lämnar resten så spelar det ju ingen större roll tycker jag.  
    Jag älskar mat. Vi lagar massor av rolig mat och spännande recept. Vi provar nya saker och jag älskar att äta utländsk mat. Så länge det inte är kött eller för jobbig konsistens.

Som sagt så ställer jag aldrig till med en scen eller något, jag äter det jag kan och petar bort det jag inte kan äta. Svårare än så behöver det ju inte vara.
  • Bonanza
    Joggi skrev 2010-01-12 19:27:46 följande:
    Men varför vill man inte försöka? Bara frågar... Jag har försökt saker hela livet, även saker jag inte gillar från början. Det är väl en utmaning i livet eller? att inte falla in i samma spår, våga prova nya saker. Gäller allt egentligen, inte bara smaker. Jag gillar inte sthlm men åker dit ibland ändå, en dag kanske jag gillar staden. Förstår inte varför man ska vara så trångsynt bara..
    jag försöker. Jag har smakat på svamp massor av gånger, för jag vill gilla det. Jag har smakat lamm flera flera gånger, men jag gillar det ändå inte. Jag tänker inte sitta och må dåligt för att andra människor ska tycka att jag är mindre kräsen.

Jag är inte ett dugg trångsynt för den delen.
  • Bonanza
    nollåtta skrev 2010-01-12 19:31:55 följande:
    Det är klart det vore värre om du kräktes, men är det så vanligt att man kräks av vissa livsmedel? Jag tycker inte man ska tvinga i sig mat man inte tycker om, men man kan kanske peta bort eller äta av något annat istället för att göra värsta grejen av det hela. Säger inte att du gör det dock, men hade en kompis med tillhörande dåvarande pojkvän på besök för ett tag sen. Jag skulle bjuda på käk och stämde av med henne innan om han var allergisk eller inte gillade något, nä bara vegetarian vilket jag såklart anpassade maten efter. När vi skulle käka gillade han inte tzayspetten, för salta, inte mina ugnsbakade rödbetor (det kunde han inte äta heller), lök funkade inte samt att såsen var för vattnig. Hade god lust att be honom att dra åt helvete.
    Så skulle jag aldrig göra! Som sagt så petar jag bort eller ljuger om att jag har ätit tidigare.
  • Julmust
    Bonanza skrev 2010-01-12 19:47:19 följande:
    Jag älskar mat. Vi lagar massor av rolig mat och spännande recept. Vi provar nya saker och jag älskar att äta utländsk mat. Så länge det inte är kött eller för jobbig konsistens.Som sagt så ställer jag aldrig till med en scen eller något, jag äter det jag kan och petar bort det jag inte kan äta. Svårare än så behöver det ju inte vara.
    Håller med.
  • Joggi
    Bonanza skrev 2010-01-12 19:49:47 följande:
    jag försöker. Jag har smakat på svamp massor av gånger, för jag vill gilla det. Jag har smakat lamm flera flera gånger, men jag gillar det ändå inte. Jag tänker inte sitta och må dåligt för att andra människor ska tycka att jag är mindre kräsen. Jag är inte ett dugg trångsynt för den delen.
    Okej, då missuppfattade jag förut, sorry! Och då är du inte trångsynt heller, men det finns många som är det. Som vägrar smaka för dom gillade inte det som 3-åring lixom...
    Tycker så länge man smakar så är det kanon och fortsätter du smaka så kommer du antagligen vänja dig vid konsistensen och kanske tom gilla det=)
  • Koloraturell

En gång hade jag mina två kräsna kompisar på besök. De sa dagen innan middagen att "och se nu till att servera RIKTIG cola, inte någon jävla snåljåpskola!" (vi köper lidls, inte coca cola)

Vi köpte Lidlkola och hällde över i Coca colaflaskor, vilket fick mina kompisar att utbrista "Ah, det känns verkligen att det är äkta cola!" Där ser ni, allt smakar bra bara man tror att man gillar det!

• Stinky
    Bonanza skrev 2010-01-12 19:22:56 följande:
    Önskar att jag bara kunde skratta åt din okunskap. Men sorry. Det är för dumt.
    Jag skrattar åt din brist på självironi, jag!
  • Koloraturell
    Jävelunge skrev 2010-01-12 12:58:56 följande:
    Jag skulle faktiskt göra som du skrev. Äta potatis, kassler och sallad. Troligtvis smaka på gratängen men lämna lite av den på tallriken. Sen hade jag tackat för den goda maten och så hade det varit bra med det. Hade jag sedan sett ett inlägg på FL om hur ouppfostrad och dum i huvudet man är som gäst om man inte äter upp varenda smula broccoligratäng eller inte häver i sig allt som står på bordet så hade jag tagit väldigt illa upp. Men så hade du väl aldrig gjort?
    Tråden riktar sig ju uppenbarligen inte till dig, så varför måste du försvara dig?
Svar på tråden Varför är folk så kräsna???