• Leten

3 månader och Väger för lite?

Hejsan!

Vill bara kolla läget med alla andra som har bebis runt 3 månader om ni har några problem med vikt på era barn?

Min dotter som nu är 3 månader var på bvc idag och det visade sig att hon bara gått upp 600 gram på 1 månad.

Hon väger nu 5600g och är 58 cm lång.. Barn morskan sa att detta var för lite och ville ha in henne på kontroll om 2 veckor igen...

Hur är era små? Är detta okej och väga?
    Man blir lite orolig när hon vill ha extra koll....

Tacksam för svar...

• Svar på tråden 3 månader och Väger för lite?
  • snövit8902

hahaha ursäkta ja skriver så
    har en son som oxå är 3månader men de e på andra håller för honom han väger 9kg och är 68cm lång
    riktigt stor kille e han

• baby87

När min son va 3månader vägde han ungefär 5,6kg o va 62lång han gick inte alls upp bra i vikt p g a min mjölk som va för tunn men ja ammade på bara för BM sa bara de e normalt för han gick upp bara 400g per månad o de e alldeles för lite tycker jag men idag väger han över flera kurvor

• baby87
    baby87 skrev 2010-01-11 16:18:31 följande:
    När min son va 3månader vägde han ungefär 5,6kg o va 62lång han gick inte alls upp bra i vikt p g a min mjölk som va för tunn men ja ammade på bara för BM sa bara de e normalt för han gick upp bara 400g per månad o de e alldeles för lite tycker jag men idag väger han över flera kurvor
    Bör kanske tilläga att min BVC sköterska tyckte de va normalt  men de tycker hon till allt,, men när han blev 3½ tycke hon helt plötsligt jag skulle börja ge han mat så han kunde gå upp mer Ammar du eller?? Ja ånga att jag inte började me ersättning just då men min mamma påverkade mig o sa jag skulle amma vidare bara  för hon va emot ersättning (första barnet) så ja lyssna på henne
  • MissMy

Min systerdotter vägde 3,4 kilo då hon föddes och på 3 månader 4,4 kilo, inte klagade något på henne, men sen har hon tagit igen sig.Nu 13 månader och 11 kilo och 75 cm

• Liiii

När min dotter var 3 månader så vägde hon 4760 gram och var 55 cm lång.

Tittar man på tillväxtkurvan för flickor så är normalkurvan vid 3 månader på vikt ca 5600 gram och längd ca 60 cm.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • rockbjarn

Det beror ju helt på vilken födelsevikt barnet hade samt hur viktuppgången varit hittills. Min son vägde 4350g när han föddes och nu vid 2½ månad väger han 6680g.

• Jessica85

Min dotter vägde 3500 g vids födseln och var 49 cm lång.
    Idag på 3-månaderskontrollen vägde hon 5710 g och var 59,5 cm lång.

• Lalalong
    Leten skrev 2010-01-11 15:51:01 följande:
    Hejsan! Vill bara kolla läget med alla andra som har bebis runt 3 månader om ni har några problem med vikt på era barn? Min dotter som nu är 3 månader var på bvc idag och det visade sig att hon bara gått upp 600 gram på 1 månad. Hon väger nu 5600g och är 58 cm lång.. Barn morskan sa att detta var för lite och ville ha in henne på kontroll om 2 veckor igen... Hur är era små? Är detta okej och väga? Man blir lite orolig när hon vill ha extra koll.... Tacksam för svar...
    Nu beror det ju kanske på vad hon vägde när hon föddes och så. Men när Klara var 3 mån så vägde hon 5270 gram och var 60 cm lång. Hon föddes i princip på mittenkurvan och vid 3 mån så följde hon fortfarande sin egen kurva alldeles alldeles perfekt (började dala vid 6 mån).
    Så jag tycker inte det låter anmärkningsvärt lite
  • Shmone

100-200 gram i veckan räknas som normal viktuppgång. Fast vissa verkar tycka att under 150 är för lite.

Båda mina tjejer har fått komma på täta koller pga otillräcklig viktuppgång.Min yngsta gick upp ca100 gram i veckan, ibland mindre.. så vi fick komma på koll typ varannan vecka. Vid 3mån vägde hon 5040 gram (födelsevikt 3400)Hon vägde knappt 8kg när hon fyllde ett. Hon är nu två år och är fortfarande liten. (knappt 11kg) Vid senaste kollen hade hon gått upp 600 gram på 7 månader. 
    MEN - hon är en pigg och glad tjej och har alltid varit tidig i utvecklingen. Den låga vikten har inte varit till nån nackdel - förutom möjligen vid maginfluensa. 

Om ditt barn går upp 600 gram på en månad så tycker jag inte du ska oroa dig. Men håll utkik efter tecken på närings- / vätskebrist. (slöhet, svårhet att suga, apati, börjar sova väldigt mycket mer..)

• Mamma 03 09

min dotter är i för sej bra nästan 2½månad men väger bara 4370.
    men så länge dom följer sin egen kurva är det ingen fara, säger min bvc sköterska iaf, vissta barn är ju mindre, och kan inte väga hur mkt som hellst.  

Svar på tråden 3 månader och Väger för lite?