• Leten

3 månader och Väger för lite?

Hejsan!

Vill bara kolla läget med alla andra som har bebis runt 3 månader om ni har några problem med vikt på era barn?

Min dotter som nu är 3 månader var på bvc idag och det visade sig att hon bara gått upp 600 gram på 1 månad.

Hon väger nu 5600g och är 58 cm lång.. Barn morskan sa att detta var för lite och ville ha in henne på kontroll om 2 veckor igen...

Hur är era små? Är detta okej och väga?
    Man blir lite orolig när hon vill ha extra koll....

Tacksam för svar...

• Svar på tråden 3 månader och Väger för lite?
  • Leten

Hej tack för alla svar...
    Baby87.. Nej hon får ersättning sen hon var 3 veckor gammal..
    Miss my och lie2.. tack för att ni ger mig positivt svar.. Vet att hon kanske är i en period i växandet, men när barnmorska säger att hon är för liten börjar man fundera...

Rockbjarn: När hon föddes vägde hon 4350g och var 48 lång.. så trodde ju att hon skulle fortsätta och vara "stor" hehe..

Shmone; Ja absolut ska jag titta på det.. tack. för info i och för sig så är hon en väldigt glad bebis så jag ska inte oroa mig.
    Skönt att det finns en sån här sida där man får större perspektiv på saker och ting..

Jätte tack till alla som svarat.. Ha en trevlig kväll...

• sarandish

alla barn är ju olika min son är 2 månader och väger 6890 och är 62 cm lång,  han vägde 3150 g och var 47 lång när han föddes. så har har växt väldigt mycket på 2 månader men har gör inget annat än äter =)

• LillaFlingan

vår kille hade oxå gått upp dåligt mellan 2mån och 3mån så vi fick komma tbx efter 2v..

han var på 3mån kollen 60cm lång och vägde ynka 7180gr till det..
    2v senare vägde han 7420gr.

• cizzon

Min tjej vägde 5,2kg och var 63cm lång då hon var 3månader. Behöver väl knappast berätta att de klagat på hennes vikt!
    De tyckte jag skulle sluta amma, men jag fortsatte ändå. Hon var pigg och glad och sov 10h innan mat på nätterna, då är man ju knappast hungrig anser jag.
    Vid 4mån vägde hon 5,9kg
    5mån 6,5kg och 67cm lång, då sa hon på bvc att det är normalt att de växer lite mindre på längden om de ammar men de tar igen de cm senare, men jag tycker inte hon är så kort!
    Jag tror knappast det är någon fara sålänge din dotter är pigg och glad och äter bra! Men jag tänkte ganska mycket på detta då de hela tiden sag att hon var så liten så jag hade nog blivit glad för en extra koll tror jag, lite för min egen oro!

• Liiii
    cizzon skrev 2010-01-11 22:36:54 följande:
    Min tjej vägde 5,2kg och var 63cm lång då hon var 3månader. Behöver väl knappast berätta att de klagat på hennes vikt! De tyckte jag skulle sluta amma, men jag fortsatte ändå. Hon var pigg och glad och sov 10h innan mat på nätterna, då är man ju knappast hungrig anser jag. Vid 4mån vägde hon 5,9kg 5mån 6,5kg och 67cm lång, då sa hon på bvc att det är normalt att de växer lite mindre på längden om de ammar men de tar igen de cm senare, men jag tycker inte hon är så kort! Jag tror knappast det är någon fara sålänge din dotter är pigg och glad och äter bra! Men jag tänkte ganska mycket på detta då de hela tiden sag att hon var så liten så jag hade nog blivit glad för en extra koll tror jag, lite för min egen oro!
    Vad olika det kan vara från bvc till bvc vad de tycker. Tycker verkligen inte att 67 cm är kort. Min dotter är 7 månader och är bara 62,2 cm "lång", det kan jag tycka är väldigt kort.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • sanHbg

vid 3 mån vägde dottern 5388g och var 61 lång. din lilla ligger ju nästan helt enligt medelkurvan så fattar inte vad bvc snackar om. min har hela tiden legat på -1 på vikten och exakt medel på längd men hade nu vid senaste mätningen dratt iväg på längden och låg på +1 där, och vikten dalade lite på kurvan.....nu kommenterade bvc det, för hon menade att om längden är mer än 3 steg högre än vikt bör det utredas varför tydligen, annars ingen fara.

• sanHbg

dessutom är ju din dotter kortare än min var så hon borde rimligtvis ha ganska gott hull ändå? (kan tilläga att min tös inte hade en ända valk vid födslen, varken på armar eller lår och har fortfarande inte det vid 9 månn, alla bodisar och tröjor halkar upp till axlarna för armen tar inte emot. Bvc beskriver ändå henne som att hon har gott hull)

förstår din oro...tror inte jag gjort annat än oroat mig sedan dottern föddes för i alla fall någonting. förstår dig, för här sitter bvc som borde ha koll och säger att du ska vara bekymrad och klart man blir det då, men man måste ju se på kurvorna om vad som är "normalt".....fattar inte varför bvc inte lätt dig se kurvorna, men i det här fallet är det nog obefogat med oro för din del.

• cizzon
    Liiii skrev 2010-01-12 07:12:41 följande:
    Vad olika det kan vara från bvc till bvc vad de tycker. Tycker verkligen inte att 67 cm är kort. Min dotter är 7 månader och är bara 62,2 cm "lång", det kan jag tycka är väldigt kort.
    Jag tycker inte heller hon är kort!! Hon är lika lång som sin bror var i samma ålder och han var ju lång tyckte alla.
    Men kanske hade hennes längdkurva börjat dala eller nåt?!
  • malinmedk

Elise har haft problem med att gå upp i vikt. När hon föddes vägde hon 3485g och var 48cm lång. Och när hon var 3 månader vägde hon 4830 och var 57,8cm. Och nu sist vägde hon 5445g och var 4 1/2 månad.

På vårat bvc säger dom att dom helst ska ha gått upp 150g/vecka minst. Elise gick antingen ner i vikt ibland, och ibland gick hon upp 40g på 2 veckor. Hon har alltid varit pigg och glad. Tror det är mest dom på bvc som stressar upp en. Så länge dom är glada och pigga så tycker jag det inte ska vara några problem, vissa lägger ju på sig mer än vad andra gör.

• Leten

Hej alla...

Jag fattar inte varför bvc stressar upp en då om allt är normalt.. man blir så arg!!
    Samtidigt så vet jag att tjejer normalt är mindre än killar.. men men får nog säga till barnmorskan :)...

Känns som om min lilla sparv börjat äta mer nu, så det var nog bara en period..
    Allt löser sig.. Som man säger.. Ett friskt barn svälter sig inte...

Tack till alla som svarat!!!

Ha en underbar kväll!!!

Svar på tråden 3 månader och Väger för lite?