• Leten

3 månader och Väger för lite?

Hejsan!

Vill bara kolla läget med alla andra som har bebis runt 3 månader om ni har några problem med vikt på era barn?

Min dotter som nu är 3 månader var på bvc idag och det visade sig att hon bara gått upp 600 gram på 1 månad.

Hon väger nu 5600g och är 58 cm lång.. Barn morskan sa att detta var för lite och ville ha in henne på kontroll om 2 veckor igen...

Hur är era små? Är detta okej och väga?
    Man blir lite orolig när hon vill ha extra koll....

Tacksam för svar...

• Svar på tråden 3 månader och Väger för lite?
  • SchumiFerrari

150-300 gram i veckan är "normalt" att de går upp..

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • bellsii

Nää men det e ju så olika. dom ska ju öka minst 150 g i veckan.
    Min kille e 9 veckor å väger 5,6 o e 60 lång!

• Blåbäär

Hur ser det ut på vikt och längd kurvorna då? Ligger hon lågt under vad "normalt" ska vara?

När våran son kom så gick han ner nästan under 10% av sin födelsevikt så fick åka in till BB varannan dag första 2 veckorna + extra kontroll hos bvc. Jag fick en aningens panik pga hur personalen betede sig. Men nu däremot ligger han 2 streck över normal på längd och 1½ på vikt. Så han växer mycket. Han blev 3 månader den 6 januari.

Så det blir nog bättre för din lilla flicka snart:)

• Leten

Blåbäär: Ja hon sa att hon dalar neråt i kurvan, och att hon precis ligger under det normala...
    Vad ska man säga... Hoppas hon inte fortsätter stressa upp mig för ingenting egentligen. Det är bara så onödigt,

Det blir nog som du säger bättre sen. Sen undrar jag är det fler som har barn som dregglar mycket?
    Det senaste 2 veckorna dregglas det rejält ;).. Är det tänder?, Känns som om det är för tidigt för det..
    Ha det så gott..

• Tibell

Min tjej är visserligen inte 3 månader än..men 2½ i allafall. Hon vägde igår 4390 så det är ingen stor tjej heller. Så länge de är pigga och glada får vi hoppas allt är bra =)

Dregglas gör det här hemma med. Sen ser man konturerna av framtänderna nere...alltsås om två vita sträck. Gör man det på era barn med !?

• sanHbg

min dotter dreglade hemskt vid 3-5 månader ungefär och har vänner vars barn dreglade jättemycket då med, bara att stå ut och använda dregellappar eller haklapp. Tänderna dök inte upp förrän hon var ca 6 månader

• cizzon

Jag fick en förklaring att när ett barn är på minus 2 på kurvan och inte går upp så mycket så pekar ju kurvan hastigt neråt, vilket inte är så bra då de redan är små. Men ingen större fara om de följt sin kurva sedan födseln.

Vad skönt att hon äter bättre nu TS!

• MariaLiam

Det är väl jätte olika från barn till barn. Vi får hela tiden höra hur stor våran son är, inte heller alltid så skoj att höra. Han vägde vid födslen 4155 och var 52 cm lång. Nu är han 3 månder och väger 7600 och 62,5 lång.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

bara läst ts. så mkt tror jag inte ens min lille gick upp på en månad

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    LillaFlingan skrev 2010-01-11 22:23:27 följande:
    vår kille hade oxå gått upp dåligt mellan 2mån och 3mån så vi fick komma tbx efter 2v..han var på 3mån kollen 60cm lång och vägde ynka 7180gr till det..2v senare vägde han 7420gr.
    min var oxå 60cm vid 3mån och vägde 5790,så då var ju din en tungviktare mot för min
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-01-15 23:59:59 följande:
    bara läst ts. så mkt tror jag inte ens min lille gick upp på en månad
    425gram hade Milton gått upp från 2-3mån.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-01-16 00:03:17 följande:
    425gram hade Milton gått upp från 2-3mån.
    oj kollade fel 680gram hade han gått upp. Mellan 2.5-3mån var det 425gram
  • Rocktroll

Hade bvc boken brevid mig så jag kollade vad lilla vägde vid 3 mån (nu 9 mån) och hon vägde 5950 g och var 60,5 cm lång så hon var ändå ganska mycket längre än din lilla och vägde inte sååå mycket mer :) hon har alltid varit ganska smal men tror att det är genetiskt för hon äter som en häst, och våran bvc sköterska är inte alls orolig för hon tycker ändå att hon ser hälsosam ut även om hon är smal :) jag skulle inte oroa mig för mycket mao.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
Svar på tråden 3 månader och Väger för lite?