• Anonym

Räcker det här för att bli forskare?

Att vara lagom intelligent men väldigt intresserad av ämnet och väldigt kreativ som person.

Jag fick nämligen bara 0,8 på senaste högskoleprovet så jag antar att jag är rätt dum ändå trots höga betyg.

Men jag vill forska. Har tagit magisterexamen med högsta betyg.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Räcker det här för att bli forskare?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-11 20:51:22 följande:
    Att vara lagom intelligent men väldigt intresserad av ämnet och väldigt kreativ som person. Jag fick nämligen bara 0,8 på senaste högskoleprovet så jag antar att jag är rätt dum ändå trots höga betyg. Men jag vill forska. Har tagit magisterexamen med högsta betyg. Vad tror ni?
    har du en magister med högsta betyg inom ämnet smäller det ju alla gånger högre än högskoleprovet.
    nej, fattar inte vad du menar.
  • Lejonninnan

Har du tagit magisterexamen med höga betyg så är det bara att tuta o köra! Det viktigaste är just att man brinner för sitt ämne, som du ju gör.

Vilket ämne om man får fråga?

Har du gjort exemensarbete, så kan du ju höra med handledare mm. om de har kontakter eller kanske rentav själva tänker anställa en doktorand inom överskådlig framtid. Så fick jag min tjänst och nu har jag examen!

Lycka till!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-11 20:54:32 följande:
    har du en magister med högsta betyg inom ämnet smäller det ju alla gånger högre än högskoleprovet.nej, fattar inte vad du menar.
    0,8 på högskoleprovet är inte så bra, alltså är jag inte så smart.

Behöver man inte vara smart för att bli forskare?
  • Anonym
    Lejonninnan skrev 2010-01-11 20:58:59 följande:
    Har du tagit magisterexamen med höga betyg så är det bara att tuta o köra! Det viktigaste är just att man brinner för sitt ämne, som du ju gör.Vilket ämne om man får fråga? Har du gjort exemensarbete, så kan du ju höra med handledare mm. om de har kontakter eller kanske rentav själva tänker anställa en doktorand inom överskådlig framtid. Så fick jag min tjänst och nu har jag examen!Lycka till!
    Jag vill inte berätta ämnet, sorry

Tack så mycket för tipsen och grattis till examen (menar du att du disputerat?).
  • Toppen9

Det är om man är intresserad som avgör enligt mig, så kör hårt!

• Lejonninnan
    Anonym skrev 2010-01-11 21:00:24 följande:
    Jag vill inte berätta ämnet, sorry Tack så mycket för tipsen och grattis till examen (menar du att du disputerat?).
    Japp!
    {#lang_emotions_smile}
  • Anonym
    Lejonninnan skrev 2010-01-11 21:02:31 följande:
    Japp!
    Åh vad avundsjuk jag blir!
  • Anonym
    Toppen9 skrev 2010-01-11 21:02:21 följande:
    Det är om man är intresserad som avgör enligt mig, så kör hårt!
    Men tänk om jag är så jäkla dum att jag fastnar på vägen?
  • Anonym (doktorand)

Har du skrivit en magister "med bravur" så tycker jag att du ska ta ett snack med din handledare och höra om hur intag av doktorander ser ut. Varför skulle du vara dum för att du hade 0,8 på högskoleprovet? Uppenbart har du förmågan att skriva vetenskapligt. Själv hade jag 2,7 i gymnasiebetyg och har gått igenom universitetsutb, magisterkurs och är nu doktorand.

Lycka till!

• Lejonninnan
    Anonym skrev 2010-01-11 21:03:27 följande:
    Men tänk om jag är så jäkla dum att jag fastnar på vägen?
    Då använer du din kreativitet för att komma fram ändå. Tro mig, jag har gjort många dumma saker på vägen, men man lär sig av sina misstag!
Svar på tråden Räcker det här för att bli forskare?