Anonym (doktorand2) skrev 2010-01-12 13:14:27 följande:
Detta måste vara olika på olika institutioner/Universitet. Vi får inte automatiskt förlängning för sjukdagar. Men har man varit sjuk en längre tid kan man ansöka om förlängning. Är man föräldraledig får man däremot förlängning motsvarande de dagarna man varit ledig. Dessutom kan man få ytterligare förängning med 3 månader om man varit föräldraledig en viss tid på heltid.
Som doktorand har du rätt till förlängning om du varit sjuk eller föräldraledig!! Oavsett institution. Tyvärr är det många institutioner som inte har koll på vilka regler som gäller, och många doktorander har inte koll på sina rättigheter (jag har varit doktorandombudsman, så vet hur stor skillnad det kan vara mellan olika institutioner, trots att alla ska följa reglerna).
Tips till TS: om du vill bli doktorand, så är det din motivation som är viktigast-spelar ingen som helst roll vad du fick på högskoleprovet! Tänk dock på att det är JÄTTEviktigt att du har en bra handledare som du trivs med. Du kommer vara beroende av din handledare under många år.
Det finns många aspekter på doktorandlivet som är jätteroliga: Det är extremt självständigt, kreativt och intellektuellt utmanande. Du får hålla på med något du själv tycker är intressant, och fördjupa dig på ett sätt som i inget annat jobb.
Nackdelar: Dåligt betalt!! Det gäller att klara av att begränsa sin arbetstid, så att man inte sliter ut sig. Många doktorander jobbar både kvällar och helger trots skitbetalning-det är dock mycket lättare att ha vettiga arbetstider om du har barn. (Jag som själv har barn uppskattar dock väldigt mycket den enorma flexibiliteten-kan ha kortare dagar på dagis, och läsa artiklar på kvällarna ibland)
Ibland går experiment åt helvete i ett halvår (om det är naturvetenskapligt, vet ej hur det är i andra ämnen) så det är definitivt tålamodsprövande!
Om du vill gå vidare med en forskarkarriären är dessutom konkurrensen hög (i alla fall inom mitt område), det är enormt svårt att få en anställning som är längre än 2-3 år.
Jag disputerar snart, och kommer nog att se tillbaka på doktorandtiden som en av de roligaste perioderna i mitt liv. Men jag är inte lockad av en fortsatt akademisk karriär-jag tycker villkoren är för dåliga. alldeles för många sliter halvt ihjäl sig, och det blir mer och mer administrativa sysslor hela tiden, som professor går all tid åt till att söka pengar, sitta i möten, resa runt, undervisa, handleda-ingen tid över till egen forskning.