• Isnogood

Frusen vattenledning...

Hur f¤¤n gör man..?!?

Natten till lördagen så frös min vattenledning...så nu finns det inget vatten i huset.
    Själva vattenpumpen sitter i tvättstugan som är ett fd mjölkrum, ca 15-20 meter från huset o där ifrån går ledningen i marken upp till huset.
    Har nu sedan 4 timmar tillbaka haft en kupevärmare igång under diskbänken (där kommer vattenledningen in i väggen) i hopp om att det kanske var där det frusit...men det verkar inte göra någon skillnad

Så, hur gör man..?
    -Jag har ingen aning....

Ringa rörmokare..?
    Vad kan dom göra i så fall och hur mycket kan det tänkas kosta..?

Tack om du orkar svara....

I´m the one and only....of my kind...
  • Svar på tråden Frusen vattenledning...
  • Mamma till Cleo och Abbe

Hm, vår vattenledning frös på landet nu i julas. Vi hade också kupévärmaren på men tänk på att det antagligen är utomhus som det frusit. Finns det någon ledning under huset som du kommer åt? Där skulle jag sätta kupévärmaren. En rörmokare har förmodligen bättre verktyg men jag är osäker på om de kan göra något nu (någon annan kanske vet???). Skulle tippa på att en rörmokare tar 350:- i timmen ungefär men som sagt, nu blir det nog dyrare i och med att det är kväll. Isolering till rören hjälper annars om du itne får igång det men det är ju lite mer tidskrävande. Då sätter du isoliering runt rören (cirka 100:- metern) med el i som du kan plugga in i en kontakt så att de värms upp och förfrysningen släpper. Som sagt, inte en snabb lösning men.... Att alltid ha lite vatten rinnande, någon kran ständigt på, hjälper när det är riktigt kallt. Men det är ju först om du får igång vattnet. Lycka till!

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
  • Isnogood

Hm..näe, jag har sk torpargrund så det går inte att  komma åt någon stans...

-Har bott här i över 8 år men detta är första gången som jag är utan vatten pga kyla...

• linjes

Aj då,det kan bli dyrt om du har otur,ligger vattenledningen under marken är det ju svårt att värma upp den

Vet inte heller men du kanske kan ringa rörmokare och fråga om råd iaf?

• Pappa G

Beklagar den uppkomna situationen..

Med stillastående vatten är ju risken att stora längder av slangen (för jag antar att det är PEM-slang) är genomfrusen, och därmed riskerar att spricka. Vet du hur djupt slangen ligger?

Enklaste lösningen för att få till vatten är nog en temporär lösning med ny slang.
    Men i minusgrader måste den ju ha värme. I normala fall kan det nog finnas sådana att hyra in kanske, men för närvarande är det väl hög risk att dessa redan är uthyrda.

Kontakta en rörmokare för mer förslag.

• Mamma till Cleo och Abbe

Okej, för det har antagligen frusit typ mitt i ledningarn. Det är som kallast där vattenledningen är som längst ner, vattnets lägsta punkt. I huset där pumpen är, är det kallt där? I så fall kan det nog vara en bra idé att försöka få upp värmen där. Kan du fixa vatten på dunk så du klarar natten? I så fall skulle jag ringa rörmokare imorgon, be någon komma ut och kolla och ge ett ungefärlig pris. Ledsen att jag inte kan hjälpa mer, hoppas någon annan har bättre svar! Lycka till!

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
  • musli

Har du riktiga rör så ska det gå att på något sätt koppla ström på rören direkt och på så sätt värma upp dem så att det släpper. Det vet nog en rörmokare.
    Vi har torpargrund också men maken fick minsann kräla in under huset genom luckan och sätta in en kupévärmare när vi kom hem efter 6 veckors semester och det var -30 och vattnet och avloppet från köket hade frusit....  =)
    Vi har inte rör utan slangar så vi kan inte koppla nån ström på dom...

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Isnogood

Har ingen lucka i grunden utan 2 "rörstumpar" som är ca 10 cm i diametern...
    -En aningen för smalt för mig {#lang_emotions_dreamer}

Tvättstugan som vattenpumpen sitter i är uppvärmd o jag har vatten där i kranarna, endast i huset det är "boväggen"

Det konstiga är...att igår på dan/em så kom det några droppar, sedan inget mer (har kökskranen lite öppen hela tiden i fall att det skulle vilja komma igång..men men..det kanske var kondens el liknande...
    -Man hoppas ju så mycket på minsta lilla...

Inget kul när allt ska bli så dyrt, särskilt inte när allt är måsten och den ena saken avlöser den andra...

• Kodia

Jag åkte nyss förbi ett ställe där de skall göra ett ledningsarbete. det låg glöd längs en bit av vägen, med halva oljefat uppochnedvända ovanpå. Fast att elda på marken kommer ju att förstöra ev. gräsmatta du har...

Kan du på något sätt öppna ledningen i tvättstugan, så du kan fylla på hett vatten i den? Fast det kanske man behöver en rörmokare till? Annars en värmefläkt el dyl. på röret innan det går ut från tvättstugan?

Annars är det nog bara att vänta på att det blir varmare, du har ju ändå tillgång till vatten.

• Isnogood

Funderade på det där med varmt vatten också..men jag kan inte fylla från tvättstugan då den ligger ca 3 meter lägre än vad huset gör, så ledningen är i uppförsbacke.
    Från huset ser jag inget ställe jag skulle kunna göra det på heller då de enda "synliga" rör jag har är liggande...

Hm..elda på marken..hade jag känt att det var en ide så hade jag gärna offrat gräsmattan (!) men det skulle nog gå på alldeles för mycket i vedkostnader o tid... plus att det nog inte kommer bli tillräckligt varmt för att nå ner till ledningarna

TROR att vattenledningarna är "äkta" rör då de är ganska många år gamla...men jag har i alla fall fått höra att det är järnrör av en som bott på denna gård för länge länge sen.

Men när det gäller ström på rören...då måste jag anlita någon, inget jag skulle vilja ge mig på själv...

• musli

Nej, nej... Gör det inte själv. Ring en rörmokare och hör vad det kan kosta att fixa. Det kan ju vara värt det för att få vatten?  Lycka till!

Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden Frusen vattenledning...