Inlägg från: Mamma till Cleo och Abbe |Visa alla inlägg
  • Mamma till Cleo och Abbe

Frusen vattenledning...

Hm, vår vattenledning frös på landet nu i julas. Vi hade också kupévärmaren på men tänk på att det antagligen är utomhus som det frusit. Finns det någon ledning under huset som du kommer åt? Där skulle jag sätta kupévärmaren. En rörmokare har förmodligen bättre verktyg men jag är osäker på om de kan göra något nu (någon annan kanske vet???). Skulle tippa på att en rörmokare tar 350:- i timmen ungefär men som sagt, nu blir det nog dyrare i och med att det är kväll. Isolering till rören hjälper annars om du itne får igång det men det är ju lite mer tidskrävande. Då sätter du isoliering runt rören (cirka 100:- metern) med el i som du kan plugga in i en kontakt så att de värms upp och förfrysningen släpper. Som sagt, inte en snabb lösning men.... Att alltid ha lite vatten rinnande, någon kran ständigt på, hjälper när det är riktigt kallt. Men det är ju först om du får igång vattnet. Lycka till!

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
  • Mamma till Cleo och Abbe

Okej, för det har antagligen frusit typ mitt i ledningarn. Det är som kallast där vattenledningen är som längst ner, vattnets lägsta punkt. I huset där pumpen är, är det kallt där? I så fall kan det nog vara en bra idé att försöka få upp värmen där. Kan du fixa vatten på dunk så du klarar natten? I så fall skulle jag ringa rörmokare imorgon, be någon komma ut och kolla och ge ett ungefärlig pris. Ledsen att jag inte kan hjälpa mer, hoppas någon annan har bättre svar! Lycka till!

Vårt underverk är här, Cleo kom 080604!
Svar på tråden Frusen vattenledning...