• Isnogood

Frusen vattenledning...

Hur f¤¤n gör man..?!?

Natten till lördagen så frös min vattenledning...så nu finns det inget vatten i huset.
    Själva vattenpumpen sitter i tvättstugan som är ett fd mjölkrum, ca 15-20 meter från huset o där ifrån går ledningen i marken upp till huset.
    Har nu sedan 4 timmar tillbaka haft en kupevärmare igång under diskbänken (där kommer vattenledningen in i väggen) i hopp om att det kanske var där det frusit...men det verkar inte göra någon skillnad

Så, hur gör man..?
    -Jag har ingen aning....

Ringa rörmokare..?
    Vad kan dom göra i så fall och hur mycket kan det tänkas kosta..?

Tack om du orkar svara....

I´m the one and only....of my kind...
  • Svar på tråden Frusen vattenledning...
  • Isnogood

Tack, ska kolla med dom....snart...

-Fy, drar ut på det hela tiden..vill så gärna att det ska lösa sig "av sig självt" så att säga...
    Blir ju billigare...

Men det är väl bara att inse fakta, ingen bättring om jag inte tar tag i saken

• Pappa G

En bra första start hade ju varit att försöka koppla på varmluft till de där två rörstumparna du beskriver att du har i grunden.

Kanske en gasol eller dieseldriven värmare. Kolla med något hyrföretag.

• Isnogood

Ah, kan det vara ett billigare alternativ värt att prova?
    -vad kan man tänkas betala i hyra för en sådan apparat?

Mm..många frågor från ett virrigt fruntimmer...

• Isnogood

Ah, ok.

Jättetack!
    -Ska kolla upp detta, ALLT är värt att prova känns det som...

• Pappa G

Se upp bara så att inget fattar eld, och var observant på att ledningen ju kan spricka och vatten spruta ut.

Om detta löser problemet, så är ju en bra idé att lägga en sådan där särskild värmekabel den biten som går för grunt. Det finns sådana som man kan koppla liggande inne i röret.

• tamate

Föross frös vattnet i förra v och det tog ca 6 dygn att få vatten.

det visade sig att ekementet i rummet i stallen inte klarade mäta sig med kylan när dn passerade 30 här i några dagar i sträck. Det vi gjorde var at vi satte på ett konvektor element och riktade det till slangen som går in i huset och slangen från pumphålet och så fick den stå och värma något dygn sedan sög vi ut så mycket vatten som gick att suga ut med en trädgårdsslang och mun mot slangmetoden =) sedan tog vi kokvatten från en varmvattenkokare och hälde i, då lossnade det tillslut när vi bytt vattnet några gånger. men nu misstänkte vi var vi hade stoppet då när man vickade på rören så kände vi hur det knakade i dom och att dom var ovanligt hårda.
    i ditt fall så kanske du inte ha rriktig koll på var problemet är.
    annars kan man ringa kommunen så skickar dom någon som hjälper en genom att sätta ström på slangarna och värma så.
  • Isnogood

Efter åtta dagar då jag sett till att hålla innetemperaturen på minst 20 grader (har vedeldning som enda värmekälla..så det har betytt att jag sovit 2-3 tim/ natt för att hålla brasan vid liv...) plus en kupevärmare på full effekt under diskbänken så har nu äntligen isproppen tinat upp o jag har åter vatten..!

Det har gjort mödan vart...

Tack alla för tips och råd!  {#lang_emotions_flower}

Jag är kvinna, hetro, o antagligen inte intresserad...
  • HellviHumle

Om du tror att det är risk för att det fryser igen så kan du låta kranen droppa eller smårinna lite under natten. Då rör sig vattnet hela tiden och hinner inte ner under fryspunkten. Det brukar inte behövas särskilt mycket.

• Isnogood
    HellviHumle skrev 2010-01-17 15:01:07 följande:
    Om du tror att det är risk för att det fryser igen så kan du låta kranen droppa eller smårinna lite under natten. Då rör sig vattnet hela tiden och hinner inte ner under fryspunkten. Det brukar inte behövas särskilt mycket.
    Det gör jag redan

Vågade inte stänga av kranen helt just av den anledningen att det kanske skulle frysa igen.

Tack, o kul att se att du är tillbaka {#lang_emotions_cheers}
    Jag är kvinna, hetro, o antagligen inte intresserad...
  • HellviHumle
    Isnogood skrev 2010-01-17 15:14:58 följande:
    Det gör jag redan Vågade inte stänga av kranen helt just av den anledningen att det kanske skulle frysa igen. Tack, o kul att se att du är tillbaka
    Tackar! Har varit så i fjorton dagar eller nå't.
  • Pappa G

En annan idé är ju att sätta in en liten elektrisk frostvakt i diskbänksskåpet.

Svar på tråden Frusen vattenledning...