Inlägg från: Isnogood |Visa alla inlägg
  • Isnogood

Frusen vattenledning...

Hur f¤¤n gör man..?!?

Natten till lördagen så frös min vattenledning...så nu finns det inget vatten i huset.
    Själva vattenpumpen sitter i tvättstugan som är ett fd mjölkrum, ca 15-20 meter från huset o där ifrån går ledningen i marken upp till huset.
    Har nu sedan 4 timmar tillbaka haft en kupevärmare igång under diskbänken (där kommer vattenledningen in i väggen) i hopp om att det kanske var där det frusit...men det verkar inte göra någon skillnad

Så, hur gör man..?
    -Jag har ingen aning....

Ringa rörmokare..?
    Vad kan dom göra i så fall och hur mycket kan det tänkas kosta..?

Tack om du orkar svara....

I´m the one and only....of my kind...
  • Svar på tråden Frusen vattenledning...
  • Isnogood

Hm..näe, jag har sk torpargrund så det går inte att  komma åt någon stans...

-Har bott här i över 8 år men detta är första gången som jag är utan vatten pga kyla...

• Isnogood

Har ingen lucka i grunden utan 2 "rörstumpar" som är ca 10 cm i diametern...
    -En aningen för smalt för mig {#lang_emotions_dreamer}

Tvättstugan som vattenpumpen sitter i är uppvärmd o jag har vatten där i kranarna, endast i huset det är "boväggen"

Det konstiga är...att igår på dan/em så kom det några droppar, sedan inget mer (har kökskranen lite öppen hela tiden i fall att det skulle vilja komma igång..men men..det kanske var kondens el liknande...
    -Man hoppas ju så mycket på minsta lilla...

Inget kul när allt ska bli så dyrt, särskilt inte när allt är måsten och den ena saken avlöser den andra...

• Isnogood

Funderade på det där med varmt vatten också..men jag kan inte fylla från tvättstugan då den ligger ca 3 meter lägre än vad huset gör, så ledningen är i uppförsbacke.
    Från huset ser jag inget ställe jag skulle kunna göra det på heller då de enda "synliga" rör jag har är liggande...

Hm..elda på marken..hade jag känt att det var en ide så hade jag gärna offrat gräsmattan (!) men det skulle nog gå på alldeles för mycket i vedkostnader o tid... plus att det nog inte kommer bli tillräckligt varmt för att nå ner till ledningarna

TROR att vattenledningarna är "äkta" rör då de är ganska många år gamla...men jag har i alla fall fått höra att det är järnrör av en som bott på denna gård för länge länge sen.

Men när det gäller ström på rören...då måste jag anlita någon, inget jag skulle vilja ge mig på själv...

• Isnogood

Tack, ska kolla med dom....snart...

-Fy, drar ut på det hela tiden..vill så gärna att det ska lösa sig "av sig självt" så att säga...
    Blir ju billigare...

Men det är väl bara att inse fakta, ingen bättring om jag inte tar tag i saken

• Isnogood

Ah, kan det vara ett billigare alternativ värt att prova?
    -vad kan man tänkas betala i hyra för en sådan apparat?

Mm..många frågor från ett virrigt fruntimmer...

• Isnogood

Ah, ok.

Jättetack!
    -Ska kolla upp detta, ALLT är värt att prova känns det som...

• Isnogood

Efter åtta dagar då jag sett till att hålla innetemperaturen på minst 20 grader (har vedeldning som enda värmekälla..så det har betytt att jag sovit 2-3 tim/ natt för att hålla brasan vid liv...) plus en kupevärmare på full effekt under diskbänken så har nu äntligen isproppen tinat upp o jag har åter vatten..!

Det har gjort mödan vart...

Tack alla för tips och råd!  {#lang_emotions_flower}

Jag är kvinna, hetro, o antagligen inte intresserad...
  • Isnogood
    HellviHumle skrev 2010-01-17 15:01:07 följande:
    Om du tror att det är risk för att det fryser igen så kan du låta kranen droppa eller smårinna lite under natten. Då rör sig vattnet hela tiden och hinner inte ner under fryspunkten. Det brukar inte behövas särskilt mycket.
    Det gör jag redan

Vågade inte stänga av kranen helt just av den anledningen att det kanske skulle frysa igen.

Tack, o kul att se att du är tillbaka {#lang_emotions_cheers}
    Jag är kvinna, hetro, o antagligen inte intresserad...
Svar på tråden Frusen vattenledning...