• nicke nyfiken76

Betala barnen när de hjälper till hemma?

En fundering: vad tycker ni om att man ger barnen en peng ibland när de hjälper till hemma?

Jag är både för och emot detta. Jag tycker givetvis inte att man ska betala barnen för att de ska hjälpa till, alla hjälps åt i ett hushåll. Men samtidigt tycker jag det är ett bra sätt för barnen att tjäna lite egna pengar. Vad tycker du?

• Svar på tråden Betala barnen när de hjälper till hemma?
  • Knosan

Det beror helt på.

Städa sitt rum borde de göra oavsett, men om de typ klipper gräsmattan under sommarlovet, så tycker jag att man kan betala en slant.

• lövet2

Nej, vi betalar barnen när det gäller frivilligt arbete som är utöver vardagssysslorna. Gräsklippning eller barnvaktande t ex.

• nicke nyfiken76
    lövet2 skrev 2010-01-11 21:56:11 följande:
    Nej, vi betalar barnen när det gäller frivilligt arbete som är utöver vardagssysslorna. Gräsklippning eller barnvaktande t ex.
    Fler exempel?
  • lövet2
    nicke nyfiken76 skrev 2010-01-11 22:04:20 följande:
    Fler exempel?
    Panta burkar och flaskor. Orkar de släpa en kasse ner till affären, så får de behålla pengarna.
    Plocka bär betalar jag också för. 10 kr/liter för vinbär från våra buskar, och 20 kr/liter för blåbär.

• PetraD

tycker det är fel att ge barnen pengar för att hjälpa till hemma, det är något de ska göra utan att få betalt för det

• lövet2
    nicke nyfiken76 skrev 2010-01-11 22:12:47 följande:
    Får era barn veckopeng/månadspeng? När började ni med det?
    Vi börjar med veckopeng när barnet är tillräckligt stort för att fråga efter det (brukar vara vid 3-6 år). Månadspeng blir när barnet känner sig moget (10-15 år). Från gymnasiestart blir det studiebidrag i stället, så då blir det inte några mer pengar från oss.

• PetraD
    nicke nyfiken76 skrev 2010-01-11 22:12:47 följande:
    Får era barn veckopeng/månadspeng? När började ni med det?
    mina får inte det, de får lite pengar/grejer då och då istället
  • Mälaröbo

Jag skulle kunna tänka mig att ha ett system där man får "län" efter utfört arbete, men vet inte om det kan fungera i praktiken.
    Säg tex att dottern har 20 kr i veckopeng och då ingår att rummet ska vara städat osv. Sen kan jag kanske lägga till en femma för diverse uppgifter, som att dammsuga i övriga huset, plocka ur diskmaskinen eller dyligt.
    Dock har hon inte börjat fråga efter veckopeng ännu så jag vet inte...

Nån form av prestation vill jag nog ändå ha för att ge pengar, ingen får pengar utan en motprestation.

• Cecese

Vi kan ibland betala om det är så att dom gör något extra som dom egentligen inte behöver göra, det är mest äldsta dottern på 11 år som gör så. T.ex. om småsyskonen stökat till i hela vardagsrummet så kan äldsta dottern få en slant om hon hjälper till att städa, hon får även en slant om hon hjälper till med veden, klipper gräset, städar garaget m.m.. Ofta är det hon själv som kommer och frågar om det finns nåt hon kan göra och få lite pengar och då kommer vi överens om vad och hur mycket det är värt.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • JWM

2 barn 6 & 7 år gamla

barnen hjälper till mycket hemma men ibland kan dom få en symbolisk slant bara för att dom gjort något "extra" och varit duktiga

stora hjälper gärna till med att bära ved och för det brukar han få en guld tia bara för att känna sig extra duktig

ingen av barnen har veckopeng eller månadspeng så dessa extra pengar är välkomna

även om det bara kan vara några kronor

för som sagt vi är en familj och alla bör hjälpas åt!

• Ann Nelly

Har en sjuårig son. Han har 20:- i veckopeng och det ingår inga sysslor i detta. Skulle han däremot göra något riktigt dumt så skulle jag kunna tänka mig att dra in veckopeng som del av "straff". Vet dock ej i praktiken eftersom jag har ett väldigt "snällt" barn. Anledningen till att jag inte har satt några krav runt veckopengen är att jag inte vill hamna i diskussion angående exempelvis städning av rummet. Om jag säger att han får veckopeng om han städar sitt rum varje vecka så kan ju han strunta i att städa rummet och säga att han inte behöver veckopengen. Jag anser att städa sitt rum ska han göra ändå utan att få betalt. De vanliga sysslorna ska inte belönas med pengar, ingen betalar ju mig eller hans far för att vi städar och tvättar. Så att han får veckopeng är ju för att han ska ha fickpengar och för att han ska lära sig att spara pengar till spel/leksaker. För att lära sig vad saker kostar. Och så är man ju underhållsskyldig för sitt barn så fickpengar är väl inte så konstigt. Dock så kan han få en peng om han gör något utöver det vanliga. Som när han hjälper sin pappa att lasta ved en hel dag exempelvis. Då tycker jag att han har jobbat jättebra och det belönar jag gärna. Då lär han sig att man kan jobba ihop pengar också (precis som vi föräldrar gör på våra arbetsplatser). Men vi är alla olika i hur vi väljer att uppfostra våra barn och det finns ju inga klara rätt eller fel. För det kan ju vara väldigt individuellt hur barn reagerar på olika regler.

• Grodan12

12-åringen har fortfarande veckopeng + lördagsgodis och läsk. Får att få detta ska han: städa sitt rum ordentligt 1 ggn/vecka, byta i sin råttas bur, plocka sin tvätt, plocka i/ur disk en ggn/dag alt. dammsuga nere eller klippa gräset.
    Han ska dessutom hjälpa till en ggn/vecka i barnens allrum och ena badrummet samt packa upp varor från affären. De ska också hålla ordning bland spel och konsoler i allrummet varje dag.
    Detta är vanligt "hjälpa till".
    Utöver detta har han fått tjäna pengar/saker genom att: gräva jord på gaveln och frakta den uppför berget, grävt upp stora buskar, flytta plattor och sten i trädgården plus andra större trädgårdarbeten. Rensa ogräs kan man också få betalt för.

• Alisa

Jag tycker det är en bra idé!

Min son som nu är 9 år ska för att få sin vanliga månadspeng:
    *städa sitt rum
    *hjälpa till när vi utför hemmets sysslor (duka fram, plocka undan osv...)

MEN han får även lite extra om han gör en mer omfattande syssla själv t.ex.
    *plocka undan hela hallen. Då ligger det ytterkläder, skor, saker, papper (har en ettåring som drar runt allt)
    *går ner till butiken och handlar, t.ex. en liter mjölk och ett paket bröd.

Där gäller 20 kr/timme och är helt frivilligt.

Svar på tråden Betala barnen när de hjälper till hemma?