• rebecku

Jag åt opastoriserat...

Jag har råkat äta Kimchi (koreanska syrade grönsaker).
    Läste på burken sen efter att typ ha ätit halva att det är OPASTORISERAT!

tror ni de är nån fara? Vad kan hända med bebisen om man har otur?

Är  v 17

minmoa.se BLOGGEN OM MIN DOTTER
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 07:43
    råkade också äta gorgonzola i helgen fast den var i en matpaj.. om den är tillagad är den farlig även då?
  • Svar på tråden Jag åt opastoriserat...
  • fetsnygg

tillagad är det helt okej.. har du otur är det listeria i den opastöriserade maten, men det är förmodligen ingen fara. Försök att inte oroa dig bara. Ring bm om du är väldigt orolig. kram

• fetsnygg

om ädelost är upphettad till 70 grader, vilket den är i tillagad mat så dör bakterierna det gäller all mat.. som rött kött (vilket man också kan frysa i tre dygn) osv.

• La Lola
    fetsnygg skrev 2010-01-12 07:49:49 följande:
    om ädelost är upphettad till 70 grader, vilket den är i tillagad mat så dör bakterierna det gäller all mat.. som rött kött (vilket man också kan frysa i tre dygn) osv.
    Fast rått kött kan innehålla parasiten Toxoplasma gondii, inte listeria.
    Toxoplasma dör av frysning oxå (det gör inte listeria).
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    rebecku skrev 2010-01-12 08:02:13 följande:
    okej. Får hoppas att de inte vad nån Listerios i det jag åt :/
    Det är trots allt väldigt ovanligt att drabbas av det.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • resemamman

Jag undrar om mjölksyrade grönsaker verkligen är en listeriarisk? Det finns ju massor av livsmedel som är opastöriserade men ändå inte har förhöjd listeriaförekomst. Just syrade grönsaker (har inget med mjölk att göra egentligen, utan är bara ett namn på beredningsmetoden eftersom den processen liknar den som sker när opastörierad mjölk blir filmjölk). T ex Parmesan är ju opastörierad, men inte en listeriarisk. Utan att vara livsmedelsexpert så tror jag att du kan vara lugn kring grönsakerna!

Och matpaj med gorgonzola är helt ok. Den har ju blivit upphettad till över 70 grader och då dör ev listeria.

Svar på tråden Jag åt opastoriserat...