• fenja

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Men herregud vilken ton vissa tar!

Särskilt du Mariohn, jag tror säkert att du vill väl, men den ton och de tillmälen du tar till - hur väl underbyggda dina inlägg än är faktamässigt - hjälper ju faktiskt inte någon - inte mamman, och inte barnet.

Och det gäller även andra rabiata svar som skrivits här.

Mamman skriver här med en fråga och ber om hjälp - då kan man faktiskt svara på denna fråga lugnt och konkret utan att hojta om anmälan/barnmisshandel/svält m.m.. Enda resultatet av det blir att en undrande mamma istället drar sig undan forumet. Och det blir ju knappast hennes baby hjälpt av.

Forumet är till för att föräldrar ska kunna ge råd, stöd, hjälp och tips till varandra - och ibland bara lätta stt hjärta när saker känns tungt - inte för att få skrivet på näsan hur usel mamma andra här tycker att man är när man efter bästa förmåga försöker följa bvc:s råd men inte tycker att det hjälper.

Är man någorlunda skör som förälder kan det dessutom hjälpa till att knäcka en psykiskt - att man blir fullständigt bespottad på ett allmänt forum med utbrott som "är du inte klok", "barnmisshandel" och flertalet inlägg drypande av ironi.

Hon undrar ju? Hon frågar för att hon tycker själv inte att situationen är bra och vill ha hjälp. Att då bara få höra hur usel hon är är ju verkligen ett konstruktivt sätt att hjälpa till.

Nä, ni som gastar högst är säkert perfekta mammor själva, som har instruktionsboken till korrekt baby-handhavande komplett nedärvt i ryggraden, och det är ju bara att gratulera.

Men kasta inte skit på oss som inte är perfekta mammor bara för att vi frågar/undrar om det är någon som kan dela med sig av hjälp/erfarenhet av olika problem. Alla kan göra fel, och alla kan missuppfatta instruktioner/råd man har fått. Det behöver inte betyda att man är usel.

Och framförallt behöver man inte bemötas så dåligt som denna mamma blev bemött här av vissa självgoda och självutnämnda experter...

• fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:10:37 följande:
    Men vad pinsamt att du skriver så när TS själv sitter och skriver att hon inte alls vill ha hjälp eftersom hon redan fått hjälp av experter. Ska man backa upp TS kanske man ska veta vad man backar upp.. 
    Javisst är det pinsamt. Extra pinsamt är det att du inte läser mitt inlägg innan du går i svaromål.

Jag vänder mig mot din ton - ditt gastande om barnmisshandel och anmälan, m.m.. DET om NÅGOT är pinsamt.

Ts frågade efter om någon hade liknande erfarenheter och kunde komma med tips. Det kanske inte är att konkret be om hjälp, men inte långt ifrån.

Om sedan det bemötande hon har fått här istället har fått henne att avböja hjälp härifrån och gå i försvar för/stödja sig på de råd hon fått tidigare så är ju inte det så konstigt...så hade jag också reagerat efter att ha fått alla dessa inkompetensförklaringar dängda i huvudet bara för att man undrar något.
  • fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:13:00 följande:
    Helt ärligt behöver man verkligen inte vara en perfekt mamma för att förstå att man ska mata sitt spädbarn med näring när det vill ha näring. Det känns som du tyvärr haft en EGEN dålig upplevelse här på FL som du projicerar över här. TS har uttryckt klart och tydligt att hon är en perfekt mamma som  minsann fått tillstånd att adoptera och allt. Hon är inte ett dugg osäker i sin mammaroll och har inte startat tråden för att söka hjälp! Så när du sitter och skriver som du gör bevisar det bara att du inte har en blek aning om vad du pratar om. Du säger emot allt TS säger i ett försök att hålla med henne. 
    Blanda inte in sakfrågan - för det är inte den jag tar ställning till. Jag är inte ute efter att ge min synpunkt på om det är rätt eller fel att ge en baby vatten eller inte. Jag håller alltså varken med ts eller inte.

Jag vänder mig emot det bemötande ts har fått av flera här inne - däribland av dig Mariohn! Jag vänder mig mot ditt ordval - dina utrop och din aggressiva attityd mot denna mamma.

Oavsett om man tycker att det är helt uppåt väggarna att ge ett spädbarn vatten så kan man ändå framföra det på ett civiliserat sätt - utan att hojta om anmälan och barnmisshandel.

Sedan spelar det ingen roll om ts är säker i sin mammaroll eller inte - jag skrev att om det är en mamma som INTE är det så kan denna mamma bli ganska så knäckt av ett sådant bemötande som ts fått här.

(Och btw så har jag själv bara haft utmärkta upplevelser av FL - så här långt. Har hängt här sedan i våras och har bara blivit bra bemött. Det är därför jag reagerar på den obehagliga tonen i denna tråd.)
  • fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:20:30 följande:
    Själv ser jag en enorm skillnad mellan att undra något och att skriva "på detta viset gör jag oavsett vad ni tycker om saken för jag har rådfrågat experter" vilket TS har gjort. När man gör så samtidigt som man villigt erkänner att man sysslar med barnmisshandel (jo enligt socialstyrelsen är det i allra högsta grad barnmisshandel att neka en nyfödd näring som den vill ha. Och så även enligt det sjukhus som TS uppger som källa till sitt påstående) får man räkna med att folk reagerar. 
    Säkerligen.

Med det var inte så hon skrev i sitt ursprungsinlägg - utan det provocerades fram av dig och dina jämlikar när ni hojtade om hur usel hon var som mor.
  • fenja
    Movie Freak skrev 2010-01-12 16:31:13 följande:
    men TS gör ju något som är fel uppenbarligen.marihon säger ju själv att hon ringt till östra sjukhuset här i göteborg o deminterar det TS säger o att man inte skall göra så.o det säger väl sig själv att man inte låter barn gå hungrigt. o jag har aldrig hörttalas om att reglera mat för barn som är under 12 månader. Min stora pojk var alltid stor för sin ålder både längd o vikt o låg på eller över + 3 kurvan.övervikt är EEEEEENORMT SÄLLSYNT om ens befintlig på barn under 1 år iaf i detta landet. o 1 månaders är det deffenetivt inte.
    Okej?

Så därför är det rätt att kalla henne usel mor och barnmisshandlare redan vid hennes första inlägg?!
  • fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:35:31 följande:
    Jag beklagar om du ogillar min ton. Men jag har inte mycket till övers för folk som misshandlar sina barn. Och av någon anledning finner jag det ännu mer obehagligt när det rör sig om en 4 veckor gammal bebis som på inget vis kan söka hjälp någonstans. Jag tror tyvärr inte att du förstår hur allvarligt det är att neka en nyfödd näring. Men jag förstår. Och jag daltar inte med människor som gör på det viset. 
    Bra.

Men återigen. Hennes första inlägg handlade om att hon ville ha tips från folk med samma erfarenheter.

Och du svarade med att hojta barnmisshandel och anmälan...

Du hade ingen möjlighet att på ett något mer sansat sätt ifrågasätta varför hon gör som hon gör och att du anser att det var fel?

Du var tvungen att gå igång som självutnämnd polis på en gång?

Det får säkert fler föräldrar att vilja skriva här när de undrar över något...
  • fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:48:18 följande:
    Så. Nu är din ton också mer begriplig. Jo. Jag kunde ha varit trevligare och mer tillmötesgående. Jag förstår absolut din poäng och det hade säkert varit mycket mer konstruktivt att föra diskussionen på en annan nivå än den jag höll. Det har du rätt i.
    Bra.

Då är vi överens.
Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??