• InHeaven

Hjärtformad livoder = missfall

Hej.
    Här har ni en förkrossad tjej som just nu behöver ventilera sig med andra som har samma problem.

Jag och min sambo har försökt att skaffa ett syskon till våran idag 2½ åriga dotter.
    Vi har försökt i 1½ år nu med 3 mf på raken som resultat.
    Det enda man blir är KNÄCKT! varför går det inte?

Jag "är" gravid nu men det tredje mf är troligtvis på G, då jag gjorde ett vul igår och de såg i stort sett ingenting 5+3 och på kvällen kom det (ursäkta) massa rosa kleeeeet.

idag har det inte kommit något mer, men är inställd på ett mf.

Nu till poängen. Tror att min hjärtformade livmoder kanske ställer till det.
    Hur har det varit för er?
    Någon som vet hur det är att operera den? är det farlig?
    jag behöver alla råd och stöttningar som bara finns att få just nu.

Tack på förhand

Nova min egna lilla stjärna
  • Svar på tråden Hjärtformad livoder = missfall
  • Beckisen

Hej

Jag har också hjärtformad livmoder och många missfall. 
    I början av min utredning så var det en läkare som diskuterade operation. Överläkaren sa dock att det var värre att operera. Lite beroende på hur hjärtformationen är.

För en del finns en mellanvägg som man kan ta bort med ett ganska litet ingrepp.  Själv har jag ingen mellanvägg utan två tydligt skilda horn. Svårt att förklara kanske.

Läkaren som pratade operation med mig pratade om ett större ingrepp där man liksom dela livmodern för att sen göra den hel och rund.  Men detta är ju ett jätteingrepp som jag är glad att jag inte gjort.

Kanske är det så att man lättare för missfal.. om fostret så att säga fäster sig fel. Men eftersom du redan har barn så är min åsikt att du inte ska operera.

Själv har jag 10 missfall, men också 2 pojkar.. mitt facit är  5 mf, 1 barn, 3 mf, 1 barn, 2 mf.. det allra sista alldeles nyss och denna gången ett sent missfall.

Själv får jag progesteron... men jag hade ju en del missfall innan barn och jag har inte fått barn utan progesteron.  Jag tycker du kan ta kontakt med gyn/kk... men jag gissar att du haft otur.. det är ju så. Kanske vi med hjärtformad livmoder får acceptera att vi har lite mer otur än andra. Men jag vet att det är tufft..det blir inte lättare efter varje nytt missfall direkt.

Jag är dessutom snittad.. och jag kan tänka mig att även det förhöjer risken för missfall. Jag vet inte om det var mycket till hjälp.  Mer än att du är inte ensam.

• InHeaven

tack så hemskt mycket för ditt svar, det känns i alla fall skönt att veta att man inte är ensam om det. jag får prata med gyn igen nästa gång jag ska dit.. ska dit den 21 så vi får se vadd e säger

• hemligmamma

Ni verkar ha koll på läget? Kan det vara problem om man har en bakåtliggande livmoder?

• SanneS

Hej, jag och min sambo har försökt få barn i drygt två år. Efter tre missfall fick vi göra en utredning och det visade sig att jag hade en rätt så kraftigt hjärtformad livmoder. Det går inte att säga om det är denna "missbildning" som är orsaken till missfallen men enligt läkarna KAN det vara det. Eftersom min livmoder nästan var delad i två delar och jag hade som en skiljevägg i mitten så opererades denna bort i början av december. Den yttre delen av min livmoder gick inte ner lika kraftigt så jag kunde alltså genomgå en mindre operation där denna vägg togs bort med en elektrisk nål och ingreppet tog drygt 15 minuter och var inte så jobbigt efteråt. (det blödde som en kraftig mens och hade två dagars mensvärk). Enligt läkarna så ska denna operation höja våra chanser att få barn men de kan såklart inte ge några garantier. Från och med januari kan vi börja försöka igen och vi hoppas på det bästa.

• InHeaven
    SanneS skrev 2010-01-21 22:28:02 följande:
    Hej, jag och min sambo har försökt få barn i drygt två år. Efter tre missfall fick vi göra en utredning och det visade sig att jag hade en rätt så kraftigt hjärtformad livmoder. Det går inte att säga om det är denna "missbildning" som är orsaken till missfallen men enligt läkarna KAN det vara det. Eftersom min livmoder nästan var delad i två delar och jag hade som en skiljevägg i mitten så opererades denna bort i början av december. Den yttre delen av min livmoder gick inte ner lika kraftigt så jag kunde alltså genomgå en mindre operation där denna vägg togs bort med en elektrisk nål och ingreppet tog drygt 15 minuter och var inte så jobbigt efteråt. (det blödde som en kraftig mens och hade två dagars mensvärk). Enligt läkarna så ska denna operation höja våra chanser att få barn men de kan såklart inte ge några garantier. Från och med januari kan vi börja försöka igen och vi hoppas på det bästa.
    hoppas hoppas hoppas att ni snart blir gravida och får behålla det.
  • sushikatten

här är ännu en tjej med hjärtformad livmoder och det är faktiskt inga läkare som nämnt riskerna med hjärtformad livmoder. Varför vet jag inte. Har också haft 4 missfall och tack vare er ska jag kontakt SU och fråga vad det anser. Vet inte så mycket i ämnet men kommer givetvis att kolla upp det.
    Hör av mig längre fram

Beckisen när börjar du ta progesteron? har nämligen kvar sen förra ivf!

• Topdog

Jag har haft upprepade missfall och hjärtformad livmoder. Dock har det inget med varandra att göra. Min hjärtformade livmoder upptäcktes vid kontraströntegn vid en fertilitetsutredning. Livmodern är djupt kluven dvs nästan enda ner till livmoderhalsen. Jag blev ju otroligt orolig och trodde att att kanske var orsak till min barnlöshet. Läkaren förklarade att vid en djupt kluven livmoder, dvs en där skiljeväggen är av endometrium, finns ingen ökad risk för missfall eller fertilitetsproblem. Har man däremot en livmoder med en tunn skiljevägg så är risken för missfall eller svårighet att bli gravid större, eftersom ett befruktat ägg inte kan borra sig in ordentligt i den tunna skiljeväggen. Vid den livmodertyp jag har är däremot risken större för prematurförlossning och sätesbjudning.

Jag blev sedan gravid med tvillingar. En i vardera hålan. Ena bebisen hade sin moderkaka fäst i skiljeväggen. Bebisarna föddes i vecka 35+3 med snitt pga att båda låg i säte.

Missfallen jag har haft efter att tvillingarna kom, har inte berott på livmodens form. Vad som orsakat missfallen (framför allt dom sena) vet man itne trots en missfallsutredning.

• imagine

Hej inheaven och ni andra underbara som skriver i denna tråd!

Just nu är det en lisa för min själ att hitta den här tråden. Jag är nu inne på min 6:e graviditet efter tre tidiga missfall och två sena (v 23 och v 17). Jag har uterus didelfys det vill säga två livmödrar. Den högra något större än den vänstra och det är där (tack och lov) mitt nuvarande barn ligger. Jag har gått igenom en hel del med min läkare och vi har kunnat konstatera att min benägenhet att få proppar gör att jag ska behandlas med fragmin så att moderkakan utvecklas normalt. Sen är det så att min livmoder inte kan utvidga sig så pass mycket att jag kan bära ett barn till 40 v. Pojken jag födde i v 23 hade en mycket dålig moderkaka vilket kan ha orsakat missfallet då. Det gjorde att jag och min man bestämde oss för att våga igen.

Just nu är jag i v 18 och jag går omkring hela dagarna och "håller andan". Jag försöker att inte tänka för mycket och det är överhuvudtaget en så konstig situation att inte kunna glädja sig eller njuta av att vara gravid, man är så "skadad" av alla tidigare dåliga erfarenheter.

Stora varma kramar till alla ni kvinnor med speciella livmödrar, jag tror och hoppas att vi också ska få bli mammor, flera gånger om.

Svar på tråden Hjärtformad livoder = missfall