Thess81 skrev 2010-02-07 15:51:06 följande:
Hur känns det för dig nu, när ni ska få ÄD? Tanken känns så "stor" nu.. har jättekonstiga tankar.. Typ "Vems är eg barnet" osv. Vet att man säkerligen inte tänker så sen, klart det blir ens eget när man burit det i magen.. men just nu känns det så "knepigt".. Så konstigt att bära ett barn i magen, fast det ändå inte kommer få mina gener... jaja, det är väl sånt som ger sig.. å självklart vill man testa det innan man adopterar! Ni funderade aldrig på å köra ÄD privat? Känns som det är det vi kommer göra om det blir aktuellt.. verkar inte vara så lång väntetid i Riga.. Kram
I början var det konstigt, speciellt eftersom vi kunnat bli gravida med egna ägg. Förstår helt era tankar och funderignar, de tror jag alla går igenom. Har gråtit mycket, funderat mycket, pratat mycket så det är absolut inget som man bara bestämmer sig för eller som känns naturligt i början. Helst vill man ju självklart ha egna genetiska barn. För oss var det svårt att släppa hoppet också då jag blev gravid på andra ivf:försöket. Fick dock tyvärr MA i v.14. Efter MA gjorde vi två ivf:er i snabb följd som misslyckades och ställde oss i januari 2009 i kö för ÄD (och adoption) då läkarna på Huddinge rek att vi konverterade över våra försök där till ÄD istället. Visst har vi talat om att göra försök utomlands men vi hade svårt att släppa hoppet om ett eget barn då jag ju låg precis på gränsen på mitt AMH-prov, läkarna trodde att det kunde finnas en chans ändå så vi ville testa ett par ggr till innan vi gick på ÄD och sedan gifte vi oss i höstas - nåt man inte vill kombinera med att göra en ÄD/hormonbehandling samtidigt. När vi sen fick besked i december om att vi skulle få sätta igång med ÄD på Huddinge så blev det aldrig utomlands för oss. Vi har ju även lagt mycket pengar på privat ivf så att få göra detta via landstinget känns också jätteskönt.
Ni verkar ju vara i ett annat läge så hade jag varit i era skor så tror jag absolut att jag hade testat utomlands. Förstår absolut att det tar lång tid att acceptera, det enda jag vill råda till är att ställa er i köerna redan nu. Vi ångrar att vi inte ställde oss i adoptionskö tidigare t ex för då hade vi ju haft det alternativet tidigare också, som det är nu vet vi att det kommer att dröja flera år till innan vi har chans att adoptera ett barn om ÄD inte funkar och det är tungt. Önskar er lycka till!!! Kram