• villsågärna38

AMH-värde

Amh-provet visar ju på din äggstocksreserv så det togs förmodligen för att din läkare misstänkte att den var låg t ex hade kanske han/hon sett indikationer på detta vid vul? Kanske har du även tagit FSH som ju är ett standardprov? Om det var högt så går man ibland vidare med att ta amh Ett amh-värde under 0,5 indikerar att chanserna till att bli gravid via ivf är oerhört små. Självklart kan ni göra ett försök, kanske är du ett undantag som lyckas trots dåliga odds, men de allra flesta med så lågt värde lyckas inte bli gravida med egna ägg. Jag hade själv 0,498 i våras och har inte lyckats bli gravid sedan 2008 (trots flera ivf:er) då vi tyvärr fick MA. Vi har nu istället valt att gå vidare med ÄD. Vet att det är ett tufft och jättejobbigt besked att få, låt det ta tid att sörja detta. Gör ett ivf om ni orkar för att testa och fundera samtidigt på om kanske äggdonation kan vara något för er istället. Vet att det låter tufft men det är det bästa råd jag kan ge dig just nu. Kramar och lycka till!!!

Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38

Tack!!! Hoppas att det går vägen med adoption för er i så fall eller med ivf om ni skulle testa det igen. Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38
    caroline29 skrev 2010-02-05 22:41:30 följande:
    Thess81, Vi har försökt i snart 2 år. Vår läkare har varit i kontakt med CvL och de tycker inte att det är värt att pröva, mitt AMH var  0,148... Jag hoppas fortfarande på ett mirakel och prövar som sagt akupunktur nu. Den kinesiska doktorn som jag går hos ser ju på kroppen på ett helt annat sätt. ÄD-kön är ca 1,5 år (karolinska). För mig känns det bara bra med väntetid så att jag hinner bearbeta och acceptera situationen fullt ut innan det blir dags. Det är helt okej att stå i kö till ÄD medan man prövar IVF privat. Hoppas ni lyckas stimulera fram ägg, det är absolut värt att pröva om er doktor tycker att det finns chans. Jag kommer ev. att insistera på provstimulering längre fram. Har tidigare prövat pergotime vid ett tillfälle. Det satte dock hela min kropp ur balans. Ingen mens på 70 dagar....och absolut ingen verkan trots dubbel dos. Kram
    Positiva nyheter. De har kortat köerna på Huddinge nu så nu är kön ca 1 år. Har man en egen donator så kan det gå ännu snabbare. Lycka till!!! Kram
    Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38

Det är mycket ovanligt att det funkar med ivf om man har ett AMH under 0,5. Visst kan man testa men det är utan orsak som många kliniker säger nej. Det handlar ju inte bara om att äggen håller på att ta slut, de som finns är ju också av sämre kvalitet. Får man ut väldigt få ägg på högsta dosen hormoner vid ivf är chanen extremt låg att äggen ska bli befruktade och fortsätta dela på sig eftersom kvaliteten ofta är så dålig. Därför är ÄD eller adoption det som rek om man har ett lågt AMH. Vet att det är svårt att släppa tanken men min bästa rek - ställ er i kö för ÄD och adoption om ni inte redan gjort det!! Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38

Vet att det är pissigt och jäkligt orättvist. Nåt som tar en tid att smälta - förstår absolut att ni behöver den tiden. Det behövde jag med men min absolut bästa rek är ändå att ställa er i ÄD kön med en gång och även anmäla er till en eller ett par adoptionsförmedlingar. Kolla t ex www.adoptionscentrum.se och www.bfa.se Det är flera års väntetid för adoption nuför tiden, kan ta upp till fyra år, och ni kan absolut stå i kö innan ni gift er och gjort hemutredningen, ni får den tiden tillgodo sedan längre fram. När det gäller äggdonation så är det ju minst ett år till man får påbörja behandlingen som i sin tur tar flera veckor. Under tiden ni väntar på detta kan ni om ni vill självklart testa ivf också om ni får ok av någon klinik. Tror att det kan vara enklare i Danmark om ni får nej i Sverige. Stora kramar

Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38

Det där med äggen ska visst vara genetiskt eller ha att göra med att man utsattes för en infektion som foster sa en ivf-läkare till mig. Alltså inget man själv kunnat påverka eller kan rå för. Kram igen

Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38
    Thess81 skrev 2010-02-07 15:51:06 följande:
    Hur känns det för dig nu, när ni ska få ÄD? Tanken känns så "stor" nu.. har jättekonstiga tankar.. Typ "Vems är eg barnet" osv. Vet att man säkerligen inte tänker så sen, klart det blir ens eget när man burit det i magen.. men just nu känns det så "knepigt".. Så konstigt att bära ett barn i magen, fast det ändå inte kommer få mina gener... jaja, det är väl sånt som ger sig.. å självklart vill man testa det innan man adopterar! Ni funderade aldrig på å köra ÄD privat? Känns som det är det vi kommer göra om det blir aktuellt.. verkar inte vara så lång väntetid i Riga.. Kram
    I början var det konstigt, speciellt eftersom vi kunnat bli gravida med egna ägg. Förstår helt era tankar och funderignar, de tror jag alla går igenom. Har gråtit mycket, funderat mycket, pratat mycket så det är absolut inget som man bara bestämmer sig för eller som känns naturligt i början. Helst vill man ju självklart ha egna genetiska barn. För oss var det svårt att släppa hoppet också då jag blev gravid på andra ivf:försöket. Fick dock tyvärr MA i v.14. Efter MA gjorde vi två ivf:er i snabb följd som misslyckades och ställde oss i januari 2009 i kö för ÄD (och adoption) då läkarna på Huddinge rek att vi konverterade över våra försök där till ÄD istället. Visst har vi talat om att göra försök utomlands men vi hade svårt att släppa hoppet om ett eget barn då jag ju låg precis på gränsen på mitt AMH-prov, läkarna trodde att det kunde finnas en chans ändå så vi ville testa ett par ggr till innan vi gick på ÄD och sedan gifte vi oss i höstas - nåt man inte vill kombinera med att göra en ÄD/hormonbehandling samtidigt. När vi sen fick besked i december om att vi skulle få sätta igång med ÄD på Huddinge så blev det aldrig utomlands för oss. Vi har ju även lagt mycket pengar på privat ivf så att få göra detta via landstinget känns också jätteskönt.

Ni verkar ju vara i ett annat läge så hade jag varit i era skor så tror jag absolut att jag hade testat utomlands. Förstår absolut att det tar lång tid att acceptera, det enda jag vill råda till är att ställa er i köerna redan nu. Vi ångrar att vi inte ställde oss i adoptionskö tidigare t ex för då hade vi ju haft det alternativet tidigare också, som det är nu vet vi att det kommer att dröja flera år till innan vi har chans att adoptera ett barn om ÄD inte funkar och det är tungt. Önskar er lycka till!!! Kram
    Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38

Hej! Roligt att läsa om er som haft fantastiska storys. Självklart är det alltid värt att satsa och testa ivf om man aldrig gjort det tidigare men 8 ägg om man har ca 0,5 i AMH tror jag inte är normalt, här var det nog Pergotimen som spökade. Enormt okunnigt av läkaren att inte veta hur pergo påverkar provtagningen. Jag hade 0,498 i våras och den ivf vi gjorde efter provet togs så fick jag ett ägg på högsta dosen. Då är äggdonation en verklighet. Säger inte att det behöver vara det för alla men för oss är det så efter sex misslyckade ivf:er och max 6 ägg på högsta dosen 450 ie (2008). Sista två ivf:erna avbröts pga för få ägg, bara 2 resp 1.

Cicco - hur många ägg fick du på dina ivf:er? Skulle vara intressant att veta om du vågade gå vidare med bara ett eller två ägg. Vi valde att avbryta då vi enligt tidgare erfarenhet inte fått något ägg befruktat då antalet varit under fyra vid ÄP (vi gick privat). Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38
    Thess81 skrev 2010-02-09 18:00:04 följande:
    Gör de äns försök till IVF om det man får ut mindre än 4 ägg? Det sa min läkare till mig att man inte gjorde.. men å andra sidan litar jag inte ett skit på vad hon sagt längre! När vi va där förra veckan sa hon att med mitt AMH- värde kommer inte landstinget att vilja ta emot mig, plus att väntetiden till ÄD var minst på ett år. Hon rekommenderade att man isåfall skulle göra både IVF privat (Carl von linne) samt ÄD privat (Riga). Igår kontaktade jag RMC (landstinget, Linköping) och pratade med vårdenhetschefen där. Hon sa ioförsig att AMH värdet ofta indikerade på att man hade sämre förutsättningar för IVF, men att ÄD kön i linköping har minskat drastiskt, för att de under hösten fått in ganska många donatorer.. hon sa att kön var MAX 6 månader! Det värsta av allt var när hon sa att Susanne Damm (min privata läkare) vet om detta.. å att det inte är första gången hon hör att Susanne velat "sälja" till "sina" kliniker, att Susanne jobbar emot och inte för dem!! (Susanne har avtal med landstinget) Kan ju säga att jag blev så chockad, å ARG efter detta.. Vad är det frågan om??? Hur kan en läkare sitta å spela på ens känslor när man sitter mitt i en livskris å bara vilja sälja för att tjäna pengar? Jag blir fan mörkrädd! Å måste bara fråga om detta med pergotime.. vet ni till 100 % säkerhet att det sänker AMH värdet? (hur kan det göra det...?) Det va inget de informera mig om när det tog det, å jag käka ju pergotime i 2 omgångar tills nu.. hur länge sitter effekten kvar?
    Innan man gjort ivf kan man inte veta hur många ägg man får ut, är väl därför som landstinget sållar så på amh. Ligger man dåligt till så är man körd där medan om man går privat får man ofta testa ändå iaf en gång däremot kan man inte räkna med att få köpa trepack etc. På Linne där vi gått så betalar man inte om man inte går till ÄP så om man testar en cykel med sprutor och ser att det bara är ett par ägg så får man avgöra själv om man vill avbryta eller om man vill gå vidare och betala för nåt som inte har bra odds. Är du med? De vill iaf ha tre ägg för ÄP men de har varit med om de som bara haft två och ändå blivit gravida så det kan ske men är ju enormt ovanligt. Vi valde att avbryta då jag hade ett resp två ägg eftersom vi tidigare på Huddinge (landstinget) fick tre ägg en gång och gick vidare till ÄP men inget blev befruktat. För vissa räcker det ju med 2-3 ägg, de har bra kvalitet och blir befruktade men så är det inte för oss. De enda två gånger som jag gått till ET vid ivf var under 2008 då jag fick ut sex ägg båda gångerna, flera blev befruktade och jag blev även gravid första gången men fick MA. Andra gången blev det ett minus. Efter det har jag gjort tre hormonbeh för ivf och det blev då tre, två och ett ägg på högsta dosen och det är INTE bra. Därför vi nu går över till ÄD.

Ang din läkare - hon verkar ju helt galen. Enormt oetiskt. Nästan så att du ska anmäla henne. Hade jag varit i dina skor hade jag gjort ett försök privat med ivf för att testa så att du vet hur du reagerar på hormoner och sedan om det inte funkar gått vidare med äggdonation. Ang pergo så har jag hört det förrut men är inte helt säker då jag ju inte är läkare själv och inte hört det från en läkare utan här på FL - kan vara värt att kolla upp.  Lycka till!!! Kramar
    Väntar på ÄD i v.6
  • villsågärna38
    Chrissy75 skrev 2010-02-12 08:42:45 följande:
    Jag fick ett plus i morse, även om det var väldigt svagt... det känns så himla konstigt och väldigt svårt att våga tro på det här!  Två år har vi försökt, ett MA för 1,5 år sedan. Pergotime och sedan besked om dåligt AMH och att vår största chans är äggdonation... och så gjorde vi ett IVF-försök ändå och det lyckades! Jag är så fruktansvärt lycklig, men det är som sagt väldigt svårt att tro att det är sant... Dessutom på makens födelsedag, så tajmingen kunde väl knappast ha varit bättre! Lycka till allihop!
    Det låter helt fantastiskt. Grattis! Hur många ägg fick du på ivf:en och på vilken dos? Kram
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • villsågärna38
    Chrissy75 skrev 2010-02-12 12:37:11 följande:
    Jag fick ut 8 ägg på Puregon 250 IE/dag. Två blev befruktade och båda var av bra kvalitét, så nu är ett i frysen. Lycka till med äggdonationen, villsågärna38, det kommer att bli jättebra!
    Ok. Ville bara kolla om du var en sån som lyckats på ett ägg. Vi la ju ner våra ivf:er efter sex försök där jag på högsta dosen sista två gångerna fick två resp ett ägg. Det är ju ett tydligt svar på att samma amh-värde inte alls ger samma förutsättningar, på 250 ie hade det nog tyvärr inte hänt nånting för mig. Mina äggstockar är tyvärr helt tröga även om jag fort har mens och ägglossning så börjar äggen ta slut och då är även kvaliteten mycket sämre. Ja vi hoppas på ÄD nu. Inte det man vill egentligen men enda alternativet för oss. Kram
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • villsågärna38

Hej!

Kikar in då vi gjort flera ivf:er som inte gick vägen och sedan bytte över till ÄD. Jag har gjort mina behandlingar på Huddinge och är nu gravid i v.37

Mitt enda råd till er är att inte hålla på för länge med ivf:er om ni har dåliga ägg, vi ångrar att vi inte gick över till ÄD tidigare men vet hur svårt det är att släppa hoppet om de egna äggen och tänka "bara en ivf till". Nu när jag är gravid så känner jag ingen tvekan alls, klart att det är min bebis i magen. Älskar henne redan av hela mitt hjärta och ändå har hon inte kommit ut ännu!!

Det ser säkert olika ut på olika Landstingskliniker men på Huddinge kan det gå relativt fort om man själv bidrar med en korsdonator. Man kan få hjälp där om man får remiss och inte använt upp sina landstingsförsök till ivf. Vi har gjort ÄD-försök med tre olika donatorer varav vi fått tag på två själva och en via "kön" på Huddinge. Har även problem med makens spermier så för oss har det tagit flera försök innan det nu äntligen lyckats. Har även själv fixat tilläggsmedicinering hos en annan läkare för att få cortison och blodförtunnande då man ofta kan behöva det som lite "äldre". (Osäker på om det är vad som avgjort men sen jag fick de medicinerna har vi blivit gravida 2 av tre gånger med ÄD även om vi fick MA en av de gångerna.)

Kramar till er alla och lycka till!

• villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-03 14:27:50 följande:
    Det går även att ha en närstående som donator. Förstår inte riktigt korsdonation. Jag beviljade en adoption där två kvinnor levde ihop, den enes bror ställde upp som donator och de befruktade med den andra kvinnan. För att bryta presumtionen juridiskt så fick den andra kvinnan sedan adoptera barnet, med en enklare utredning där alla inblandade fått säga sitt.

Mitt ex. pojkvän var ihop med en tjej vars syster donerade ett av sina ägg.

Tanken bakom alltihop är att då får barnet den andras gener till 25 %. Det är så de tänker. En äggdonator jag läste om i Bloggarna här ställde upp för en släktning. Läste nyligen om en person som ville hjälpa sin svägerska (men då fattar jag inte för då blir det ju som syskon får barn). De ville att barnet skulle komma från släkten helt enkelt. Så hade jag också tänkt.    
    Man rekommenderar inte att någon man känner väl/när anhörig donerar ägg. Det krävs rätt mkt för att få det godkänt även om det förekommer ibland. Anledning är att det kan bli en konstig situation både för barnet och för den som donerat i framtiden. Det som är vanligt när man gör ÄD i Sverige och bidrar med en donator till kön är därför sk. korsdonation. Då vi bidragit med en donator så har hon donerat till ett anonymt par och jag får i min tur donation från en för mig anonym kvinna. I Sverige är ju alla donationer "öppna" men det är inte för de mottagande föräldrarna utan för barnet som i "mogen ålder" har rätt att få veta vem som donerat ägget.
Svar på tråden AMH-värde