• Haupt

AMH-värde

Igår fick jag veta att mitt AMH-värde är 0,4... Jag kan inte påstå att jag känner mig jublande glad och urkvinnlig för tillfället. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, jo hitta någon som har ett liknande värde som trots allt har blivit gravid eller ännu bättre hitta många många många som har ett liknande värde och lyckats.

Jag fick beskedet via telefon och rekomendationen var adoption eller äggdonation men det är inte aktuellt i vårt fall. Kliniken erbjöd oss att göra en provomgång för att se om det behagar dyka upp några äggblåsor, vi ska tänka på saken till på torsdag.

Varför togs provet? Min man och jag ville göra ett syskonförsök och gjorde ett frysförsök innan jul, det gick inte vägen. Fem dagar efter mens var vi på återbesök och frågade då om våra chanser till en ny graviditet vid ett nytt ivf-försök. Kliniken föreslog ett blodprov, vilket visade sig vara AMH-värdet.

Är det så att min fertilitet helt och hållet avgörs av vilket AMH-värde jag har utan någon annan undersökning eller ytterligare blodprover? Jag griper efter halmstrån som ni märker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 19:28
    Vi träffade kliniken och jag framförde att jag var skeptisk till att de endast utgår från ett värde när de bedömer min fertilitet. De menade att jag mitt amh-värde, mina två missfall samt stimuleringsresultatet för drygt två år sedan gav dem en bild över hur det står till, svaret var givet skrumpen var ordet.

Vi bestämde oss för att göra en provstimulering ändå med start på min andra mensdag. Mensen kom inte och idag testade jag positivt. Aktivitet i sänghalmen har gett oss ett plus! Jag har inga större förhoppningar om att det kommer att gå vägen, missfallsrisken är stor och vi har en lång väg att vandra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 09:50
    Oj vad negativt den sista meningen blev! Jag är glad, väldigt glad. Jag vågar dock inte ropa hej än.

• Svar på tråden AMH-värde
  • villsågärna38

Amh-provet visar ju på din äggstocksreserv så det togs förmodligen för att din läkare misstänkte att den var låg t ex hade kanske han/hon sett indikationer på detta vid vul? Kanske har du även tagit FSH som ju är ett standardprov? Om det var högt så går man ibland vidare med att ta amh Ett amh-värde under 0,5 indikerar att chanserna till att bli gravid via ivf är oerhört små. Självklart kan ni göra ett försök, kanske är du ett undantag som lyckas trots dåliga odds, men de allra flesta med så lågt värde lyckas inte bli gravida med egna ägg. Jag hade själv 0,498 i våras och har inte lyckats bli gravid sedan 2008 (trots flera ivf:er) då vi tyvärr fick MA. Vi har nu istället valt att gå vidare med ÄD. Vet att det är ett tufft och jättejobbigt besked att få, låt det ta tid att sörja detta. Gör ett ivf om ni orkar för att testa och fundera samtidigt på om kanske äggdonation kan vara något för er istället. Vet att det låter tufft men det är det bästa råd jag kan ge dig just nu. Kramar och lycka till!!!

Väntar på ÄD i v.6
  • Haupt

Vad kul att ni har hittat en donator och är på gång! Lycka till i mars!

Inga andra prov är tagna ej heller något vul gjort. Vi har två barn sedan tidigare, se presentationen, vi vill därför inte göra en äd men vi skulle nog kunna tänka oss att adoptera ett barn.

• villsågärna38

Tack!!! Hoppas att det går vägen med adoption för er i så fall eller med ivf om ni skulle testa det igen. Kram

Väntar på ÄD i v.6
  • Bouillotta

Hej. Ni verkar ha lite koll på detta med de olika värdena. Någon som vet vad det s k FSH bör ligga på för att det ska finnas goda chanser för graviditet?

• Haupt

Fröken fröken,

Tyvärr så har jag ingen aning. Det är tre år sedan provet togs och minnet är kort. Sök på fsh-värde här på fl så får du nog många träffar.

• Thess81

Vet inte om ni fortfarnade kollar denna tråd men jag kollar.. fick reda på mitt AMH idag å fick en chock för att det låg så lågt.. Så jävligt!=( Fan, så tänker man på alla som gör abort efter abort hela tiden..=(

• caroline29

Thess81: Jag fick också reda på mitt låga AMH för ett par månader sen. Känns fortfarande helt overkligt. Nekad IVF än så länge...Har förmodligen bättre chans på naturlig väg enligt läkaren. Kör på med akupunktur nu så får vi se om det kan få någon effekt. Vi är placerade i kö till ÄD. Känns riktigt tungt, men vad ska man göra...

Kram

• S1975

Haupt:
    För att förutsäga dina chanser vid IVF kan du även göra ett VUL för att räkna antal antrala folliklar ( små äggblåsor ) i dina äggstockar.
    CFC kliniken i Danmark menar att just antal antrala folliklar är ett lika bra mått som FSH värde eller AMH värde.

• Thess81

Caroline29: Vi kommer antagligen oxå bli nekade IVF, men läkaren skulle ändå kolla. Sen tyckte hon att man kunder försöka med privat IVF.. har er läkare sagt ngt om det?? Hur länge har ni försökt? Vi fick lite olika alternativ.. ett var att man ändå kunde börja med att försöka med sprutor med FSH preparat för att se hur mkt folliklar som bildas.. chanserna är ju ytterst små, men vad gör man inte!!

Har ju oxå börjat fundera på ÄD.. men den kön verkar ju kunna ta evigheter.. Får man ställa sig in den kön fast man ändå börjar med IVF? Är det ngn som vet det? Så börjar man ju fundera på adoption med.. borde man ställa sig i sån kö med? Bara för att det oxå tar sån lång tid.. fy, va mkt frågor man har.. bara virvlar runt i skallen!

Svar på tråden AMH-värde