Du måste logga in för att svara i en tråd.

• TvåTrollsMamma

Kamrems byte?

Hur ofta byter man kamrem?
    Sist det böts på min bil var vid 10 000 mil enligt serviceboken. Nu är jag uppe i över 23 000 mil.

Märker man på något sätt att man måste byta eller är det bara en självklarhet att byta när bilen gått en viss längd?

Så lite sista funderingar, vad kan hända om den går av eller vad som nu kan tänkas ske Har en volvo 945 -97. Vad kan ett sådant kalas gå på?

• Svar på tråden Kamrems byte?
  • Hallonmun

det står i serviceboken, vad som gäller, brukar vara antal mil eller antal år, beroende på vad som kommer först. Man ska gärna byta kamrem när det är dags, för du vill inte att den går sönder, för det blir mycket dyrare att fixa allt som pajjar.  Jag bytte på min toyota för ett litet tag sen,. ett tips är att ringa runt å fråga vad de tar, för det kan skilja sig rätt mycket i pris. mekonomen var billigast för min del, kommer inte håg vad jag betalade för själva kamremsbyte, men inkl service kostade 6000

• Fruntimre

Hur mycket hade den gått när du köpte den? Den bör väl inte gå så mjycket mer än ca 5000mil, man vill ju inte riskera att den kuggar över eller pajar.
    Jag tycker absolut att du ska ta och göra det nu när du inte är helt säker på när den byttes senast.

Kuggar den över går bilen väääldigt dåligt, kan låta lite som tändningsfel.

Går den av och du försöker starta bilen skär motorn och du har mycket jobb och mycket pengar framför dig. Inget att rekommendera!

Ska du lämna på vekstad eller fixa själv? Stora prisskillnader där...

• Rabarbapuppa

Fruntimre, både när den kuggar över över, eller om den gått av så hör man nog varken som "tändningsfel" eller ens annat än vad vi kan kalla "sista sucken".
    Om inte TS är medveten om bytesintervallen och därför startar en tråd om det, då tror jag frågan om "det skall göras själv" är rätt utesluten, eller vad tror du? Det är en lite större operation på en bilmotor och bl.a brukar det behövas specialverktyg för att låsa kammarna/kammen i ett visst läge innan man börjar riva. Det är ofta inte ett verktyg man har hemma i lådan så att säga, och man bör veta vilket läge motorn skall roteras till och stå i innan. 

Dream83, om bytet gjordes vid 10k och du ligger på 23 nu så skulle jag rekommendera att byta typ nyss. Behöver inte slaviskt byta på miltalet, man bör beakta åldern också. Dessa remmar blir torra och kan börja "knaka i fogarna" så att säga. Vad som händer när den går av eller "kuggar över" är att bl.a att de ventiler som släpper in bränsle och luft, resp släpper ut avgaser hamnar ur synk med hur motorns kolvar rör sig, det betyder att ventilerna kan vara öppna samtidigt som kolvarna når sitt övre läge. Det krockar helt enkelt och det blir ett komplett motorhaveri med skador på många inre delar. 

I de flesta fall skall också vattenpump bytas vid kamremsbyte, så tillvida den drivs av kamremmen - se till att få det gjort.

/Puppa

• Fruntimre

Rabarbapuppa: Snälla du, bara för att jag är tjej behöver du inte klaga på mitt sätt att förklara. Jag är själv utbildad bilmekaniker och har bytt ett X antal kamremmar i mitt liv.
    Bilar med hoppad kamrem låter ju verkligen inte bra, försöker då förklara för henne att om hennes bil går riktigt dåligt kan detta vara det som hänt.
    Anldningen till att jag frågar om verkstad eller ej var för att hon har väl vänner? och kanske pojkvän.. Kanske skulle hon få hjälp och kanske lära sig hur man gör till senare.
    Större operation låter lite överdrivet, det är ju gjort på en "pissekvart" och är inte alls svårt om man vet dom små knepen.
    Du skrev juu exakt samma sak som jag till och med... :O?

• Yabba

Dom flesta bilar brukar ha ett bytes intevall mellan 10-12000 mil beroende på modell och på senaste åren har dom även fastställt en max gräns på hur gammal kamremmen ska vara och den är på 8 år.

Kunskapen sitter i huvvudet vem som bär kunskapen kvittar.

Fruntimre stå på dig tycker själv det är riktigt coolt när ett fruntimmer väljer ett annolunda(mansdominerat)  yrke.

• Moderaten
    Fruntimre skrev 2010-01-13 11:59:41 följande:
    Rabarbapuppa: Snälla du, bara för att jag är tjej behöver du inte klaga på mitt sätt att förklara. Jag är själv utbildad bilmekaniker och har bytt ett X antal kamremmar i mitt liv. Bilar med hoppad kamrem låter ju verkligen inte bra, försöker då förklara för henne att om hennes bil går riktigt dåligt kan detta vara det som hänt. Anldningen till att jag frågar om verkstad eller ej var för att hon har väl vänner? och kanske pojkvän.. Kanske skulle hon få hjälp och kanske lära sig hur man gör till senare. Större operation låter lite överdrivet, det är ju gjort på en "pissekvart" och är inte alls svårt om man vet dom små knepen. Du skrev juu exakt samma sak som jag till och med... :O?
    Fruntimmer kan väl inget om bilar???
    Haha det var lite kul det där... touche.

En bekant bytte kamrem men fick den nåt hack fel, den gick mycket illa men lämnade inte in som rabarbapuppa skrev. (amatören)
  • Vangla

Om kamremmen går av i ditt fall så bör det inte hända speciellt mycket.

Du har en B230 FK motor?
    Endast B230K, B200 samt 16-ventilsmotorerna brukar skadas vid kamremshaveri.
    Samt alla vitblocksmotorer + dieslarna.
    Men jag utgår ifrån att du inte har någon sådan.
  • Rabarbapuppa
    Fruntimre skrev 2010-01-13 11:59:41 följande:
    Rabarbapuppa: Snälla du, bara för att jag är tjej behöver du inte klaga på mitt sätt att förklara.
    Har jag överhuvudtaget adresserat det faktum att du är tjej?
    För mig får du vara man, kvinna, apa eller häst, jag bryr mig inte. Du läser inte min fråga utan tolkar bara in det som något förnedrande mot ditt kön? *suck*

Om jag visste att min fru kunde svarva adapters till mina hjul för att byta bultmönster från 4/100 till 5/112 (exempelvis), så skulle jag väl inte överhuvudtaget posta en tråd om det på ett forum - likadant om jag hade en kompis med svarv, så kollar jag väl med henne/honom först?

Varför jag såg det som osannolikt att TS, hennes man/pojkvän eller kompis finns till hands att göra kamremsbytet var för att hon de facto hade postat en tråd här och frågat - d.v.s hon kan inte göra det själv. En annan magkänsla jag fick som borde understryka det faktum att hon kommer lämna bort jobbet är att hon också frågade om intervallerna - d.v.s vet man inte intervallerna, då tror jag inte man ger sig i kast med själva bytet själv heller.

Och slutligen, min förklaring om vad som tänkbart händer (vid kugg eller avbrott) var bara för att utveckla lite grann, och ge TS lite mer info om skador som kan uppstå, relaterat till vad du redan sagt.

Att DU kan byta kamrem på en pisskvart är väl jättebra, du är ju mekaniker. För den som kan är det ju lätt, men man får värna om dem som inte har samma kunskaper.

Jag byter kamrem på min gamla Golf själv, och jag har en kompis som kan hjälpa mig. Min förra Audi S6 var det dock en lite större operation då hela fronten måste demonteras eftersom motorrummet är fullt med V8'a, så det lämnade jag bort.

@ Moderaten: Är det jag som är "amatör", eller tolkar jag dig fel?

/Puppa 
  • Gorban

Oavsett vad som står om bytesintervall i instruktionsboken så bör man höra med en auktoriserad verkstad. Bytesintervallen ändras ibland av tillverkaren även för redan tillverkade och sålda bilar.

Svar på tråden Kamrems byte?