• MissSummer

    Varför är det så att vissa länder med många föräldrarlösa barn inte är tillgängliga för adoption?

    Frågar av ren nyfikenhet.

    Varför är det så att vissa länder, som har ett högt antal föräldrarlösa barn inte adopterar dessa?

    Jag tänker exempelvis på det land min kille kommer ifrån, Peru,  där finns massor av föräldrarlösa barn, men väldigt få adopteras bort.

    Varför är det så tror ni?

  • Svar på tråden Varför är det så att vissa länder med många föräldrarlösa barn inte är tillgängliga för adoption?
  • en glad
    MissSummer skrev 2010-01-12 13:57:48 följande:
    Frågar av ren nyfikenhet.Varför är det så att vissa länder, som har ett högt antal föräldrarlösa barn inte adopterar dessa?Jag tänker exempelvis på det land min kille kommer ifrån, Peru,  där finns massor av föräldrarlösa barn, men väldigt få adopteras bort.Varför är det så tror ni?
    Det beror främst på två saker .... många länder har dålig egen inre organisation dvs det finns inget rättssystem som gör det möjligt för Sverige att på korrekt sätt dvs i enlighet med de internationella konventioner som finns på området, genomföra en adoption ...

    Sverige samarbetar alltså inte med ursprungsländer som inte har ett tillförlitligt regelverk. Det finns andra mottagarländer som är mindre nogräknade, men Sverige tar ett stort ansvar, inte bara för att allt skall gå korrekt till här i landet, utan också i det land barnet kommer ifrån. Det får inte finnas minsta risk att någon svensk adoptivförälder får ett barn till sig som är köpt, stulet eller på annat sätt otillbörligt fråntagen de biologiska föräldrarna.

    Från just Peru har det ju kommit barn till Sverige längre tillbaks i tiden .... varför inte det gör det nu vet inte jag ... Får du inte svar här av ngn annan kan du ju ställa frågan på AC svarar ...
  • parvati

    Det finns många skäl. Alla barn som kan uppfattas som föräldralösa är det inte, de kanske har en familj som de sover hos ibland och ibland är de på gatan. Ibland bor hela familjen på gatan det är inte så att alla barn man ser på gatan är föräldalösa. Sedan är det inte så många som vill adoptera äldre barn eller barn med funktionshinder.

  • Emeli

    Både AC och BFA har tidigare förmedlat barn från Peru. Såvitt jag vet avslutade båda organisationerana samarbetet pga att de sökande familjerna hade andra länder att välja på, där kostnaderna var lägre och processen snabbare och lättare att överblicka, och då fanns ett mycket litet intresse att adoptera från just Peru.

    På 70- och 80-talen kom ett antal barn från Peru via AC, och BFA fick hem ett barn så sent som 2004. Totalt finns knappt 300 adopterade från Peru i Sverige.

  • swisch

    Danska AC arbetar med Peru. Så det är nog möjligt att det skulle kunna komma i Sverige också igen i framtiden. De nordiska länderna verkar ha ett visst samarbete.
    Peru är ett fantastiskt land.

  • MissSummer

    Tack för alla svar :) mycket intressant att läsa.

    Jag vet att det är många barn på gatan som inte alls är föräldrarlösa, de allra flesta har hem, men enligt min kille finns det också många barn som inte har föräldrar.

Svar på tråden Varför är det så att vissa länder med många föräldrarlösa barn inte är tillgängliga för adoption?