• Mummy

Ett eller två täcke i dubbelsäng?

Idag har vi två täcken i sängen, alltså varsitt. Vilket har vart naturligt att det blivit.
    Kom hem igår från en resa till USA och där var det bara ett täcke till dubbelsängen vart vi än bodde. Var rätt mysigt och dessutom kan man bädda finare.

Men är det lätt att hitta så stora täcken och framförallt, påslakan till dem?
    Ni som har eller haft ett stort täcke, är det några fördelar/nackdelar mot att ha varsitt?

• Svar på tråden Ett eller två täcke i dubbelsäng?
  • sherlock

Bosatt i england och här har man enbart ett täcke i dubbel säng, skulle aldrig komma på fråga att ha två täcken. Om man inte är enbart vänner som delar rum då.

Freud skulle ju kunna göra en intressant analys på svenskarnas attityd till två täcken 

• fochf
    bomullshuve skrev 2010-01-12 21:07:51 följande:
    Jag har inte läst alla svar i tråden, men kommer här att skriva min åsikt. Jag har tidigare jobbat på Hemtex, så täcken och sängkläder är jag lite expert på kan man säga. I Sverige är det inte så vanligt att man använder ett stort täcke, ett så kallat King Size. Varför kan jag inte riktigt svara på, men i och med att det inte är så vanligt så finns det också många nackdelar med det. I Sverige är det svårt att hitta sängkläder till dessa då nästan alla kedjor har olika mått. Ikea har ett mått, Hemtex använder sig av svensk standard (220x230cm) och Jysk har i sin tur norska mått (antar att det är för att det är ett norskt företag). SÅ, köperdu täcket på ett ställe så måste du köpa sängkläderna där också. En annan nackdel, som en vän och kollega till mig uttryckte var problemet med småbarn/bebisar i sängen. Hon hade själv köpt ett stort som hon fick lägga undan när hon fick barn, för om hon hade dottern i sängen, emellan dem så blev det för varmt för tösen med det stora täcket + värmen från två personer. Ja, det är väl det jag tycker att man ska tänka på i första hand... Personligen skulle jag rekommendera 2 täcken, ser kanske inte lika snyggt ut när man bäddar, men min sambo och jag är väldigt ojämnt varma och kan då ha olika täcken också...

Jag har också jobbat på Hemtex ;o) och har Exellenttäcket i King Size och kan inte tänka mig att byta det för något annat täcke i världen. Älskar mitt täcke, Tycker inte att det är särskillt jobbigt att handla mina sängkläder på Hemtex, de har så bra sortiment. Jag har småbarn och tycker tvärtom att det är smidigt att veta att hon inte blir utan täcke under natten om hon sover mellan oss. Om hon blir varm lägger hon bara upp sina ben ovanpå täcket.

Det är så mysigt att kunna sova nära varandra och inte riskera att täckena glider i sär. Men men smaken är som baken...

• fochf
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-12 21:10:50 följande:
    Köp täcket på IKEA så är det kirrat...det är ju där alla köper sina sängkläder...
    Inte alla, jag föredrar Hemtex ;o)
  • mooogn

Två täcken, givetvis! Blir så hiiimla varmt och nära hela tiden annars

Men jag är iofs ivrig påhejare av separata sovrum också, så att jag slipper bli störd av ljud, ljus o.s.v. Maken är dock svårövertalad *S*
  • enlitenbitkaka
    mooogn skrev 2010-01-16 23:14:38 följande:
    Två täcken, givetvis! Blir så hiiimla varmt och nära hela tiden annars Men jag är iofs ivrig påhejare av separata sovrum också, så att jag slipper bli störd av ljud, ljus o.s.v. Maken är dock svårövertalad *S*
    Äh vi har ett stort och vi ligger istort sett aldrig inpå vardandra. Jag kan ligga i ena änden av 180-sängen och sambon i andra och täcket är fortfarande fluffigt, vi kan kura in oss osv.
  • doriah

Vi har varsitt täcke men jag har ett stort själv{#lang_emotions_cool} sambon har ett vanligt.

Elsa och Lovis mamma
  • mooogn
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-16 23:16:30 följande:
    Äh vi har ett stort och vi ligger istort sett aldrig inpå vardandra. Jag kan ligga i ena änden av 180-sängen och sambon i andra och täcket är fortfarande fluffigt, vi kan kura in oss osv.
    Jag får klaustrofobikänslor av att inte ha "mitt eget" spejs runt mig. Seriöst. Har prövat enkeltäcken och vägrar köpa hem det
  • mooogn
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-16 23:16:30 följande:
    Dessutom fryser maken medan jag svettas. Nä du, varsina täcken kommer vi att fortsätta med
  • Mjufs

När man har en man som är en notorisk täckessnattare GÅR det inte att ha bara ett täcke. Skulle egentligen ha ett reservlager på en fem-sex täcken nedanför sängen så jag kan plocka upp vartefter han tar dem...

Svar på tråden Ett eller två täcke i dubbelsäng?