bomullshuve skrev 2010-01-12 21:07:51 följande:
Jag har inte läst alla svar i tråden, men kommer här att skriva min åsikt. Jag har tidigare jobbat på Hemtex, så täcken och sängkläder är jag lite expert på kan man säga. I Sverige är det inte så vanligt att man använder ett stort täcke, ett så kallat King Size. Varför kan jag inte riktigt svara på, men i och med att det inte är så vanligt så finns det också många nackdelar med det. I Sverige är det svårt att hitta sängkläder till dessa då nästan alla kedjor har olika mått. Ikea har ett mått, Hemtex använder sig av svensk standard (220x230cm) och Jysk har i sin tur norska mått (antar att det är för att det är ett norskt företag). SÅ, köperdu täcket på ett ställe så måste du köpa sängkläderna där också. En annan nackdel, som en vän och kollega till mig uttryckte var problemet med småbarn/bebisar i sängen. Hon hade själv köpt ett stort som hon fick lägga undan när hon fick barn, för om hon hade dottern i sängen, emellan dem så blev det för varmt för tösen med det stora täcket + värmen från två personer. Ja, det är väl det jag tycker att man ska tänka på i första hand... Personligen skulle jag rekommendera 2 täcken, ser kanske inte lika snyggt ut när man bäddar, men min sambo och jag är väldigt ojämnt varma och kan då ha olika täcken också...
Jag har också jobbat på Hemtex ;o) och har Exellenttäcket i King Size och kan inte tänka mig att byta det för något annat täcke i världen. Älskar mitt täcke, Tycker inte att det är särskillt jobbigt att handla mina sängkläder på Hemtex, de har så bra sortiment. Jag har småbarn och tycker tvärtom att det är smidigt att veta att hon inte blir utan täcke under natten om hon sover mellan oss. Om hon blir varm lägger hon bara upp sina ben ovanpå täcket.
Det är så mysigt att kunna sova nära varandra och inte riskera att täckena glider i sär. Men men smaken är som baken...