• Mummy

Ett eller två täcke i dubbelsäng?

Idag har vi två täcken i sängen, alltså varsitt. Vilket har vart naturligt att det blivit.
    Kom hem igår från en resa till USA och där var det bara ett täcke till dubbelsängen vart vi än bodde. Var rätt mysigt och dessutom kan man bädda finare.

Men är det lätt att hitta så stora täcken och framförallt, påslakan till dem?
    Ni som har eller haft ett stort täcke, är det några fördelar/nackdelar mot att ha varsitt?

• Svar på tråden Ett eller två täcke i dubbelsäng?
  • johandra

Fick jag gå efter mysfaktor så skulle jag direkt välja ett stort fluffigt täcke..

men tyvärr så är det inte så praktiskt då maken är tokvarm av sig och jag iskall...Vi skulle dessutom dö allihop av värmeslag när barnen dessutom skulle krypa ner under det alternativt så skulle vi få frysa för våra ligger inte still det minsta så täcket skulle nog vara väck på 5min..

Så här blir det två täcken ändå...Men nog skulle jag vilja ha ett enda stort allt!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • fochf
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-16 23:10:31 följande:
    Hemtex, IKEA - ingen skillnad. Förutom att knapparna på Hemtex örngott smälter  och blir fula i tvättmaskinen.
    Själv gillar jag inte Ikeas sängkläder och ålskar Hemtex ;o) Men hur som hellst spelar ju ingenroll...
  • enlitenbitkaka
    fochf skrev 2010-01-16 23:46:05 följande:
    Själv gillar jag inte Ikeas sängkläder och ålskar Hemtex ;o) Men hur som hellst spelar ju ingenroll...
    Men det är absolut ingen skillnad på dem, förutom just märket :) Trådtätheten är samma usla hos båda...men prisvärt är det ju.
  • Anna Paulita

Vi har alltid haft ett stort. Jag tycker detär supermysigt och man vänjer sig vid att dela. Man kan heller inte gå och sova ovänner....det funkar liksom inte när man delar täcke. :P

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anna Paulita

Täcket är inköpt på IKEA, lakan finns lite överallt. Ikea, Hemtex, Gripsholm....

Jag vägrar bara vara mamma...
  • bomullshuve
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-16 23:10:31 följande:
    Hemtex, IKEA - ingen skillnad. Förutom att knapparna på Hemtex örngott smälter  och blir fula i tvättmaskinen.
    Förutom att IKEA har måtten 240 x 220 och hemtex har 230 x 220....
  • Dr Mupp

Vi har två täcken. Vi skulle aldrig kunna dela täcke. Jag vill att täcket går upp till midjan, maken vill ha det ovanför huvudet. Jag behöver ett tjockt täcke, maken behöver ett tunt. Och med barn i sängen så är det bättre att alla inkl barnen har egna täcken.

• mjuik

Vi har ett stort. Tycker man får gott om plats ändå och får sin del av täcket utan att slita och dra.

Den enda negativa är att det är svårt att bädda. Man måste vara två för att få in täcket ordentligt i påslakanet.
    Eller så finns det ett smidigt sätt att göra det själv som vi inte kommit på än.

• lianem

Jag bor själv med tre barn. Köpte mitt täcke då jag blev ensam. Läste nånstans att om man känner sig ensam men har en dubbelsäng så skulle det kännas mindre ensamt med bara ett stort täcke att bädda och sova med. Stämmer lite faktiskt. Sen är det enklare och mysigare när barnen kommer in och sover eftersom täcket redan ligger över hela sängen. Ingen behöver bli sur för att den inte får. Jobbigt när minstingen råkar göra en kiss olycka mitt i natten och alla som sover måste flytta på sig och frysa en stund. Bobbe ihop med barnens pappe en sväng ett långt tag efter att jag köpte mitt stora täcke. Men efter ett tag var mysfaktorn inte lika mysig. Så då blev det ett vanligt till i sängen. Men bäddade med det lilla under det stora. Och Hemtex är bäst! =)

• jojja

Vi tillhör också "tvåtäckes"sidan.

Dessutom har vi bägge varsitt dubbeltäcke - det är så himla skönt att verkligen linda om sig täcket när man sover ;) SOver dessutom rätt ofta själv när jag jobbat natt, och det finns inget bättre än att gosa ner sig under dubbla stora täcken. Sover aldrig så gott som då!

• Mummy

Oj, väldigt olika åsikter
    Men tack för svar

• Shmone

Vi har stor täcke på vintern o varsitt på sommarn.. mest för att vi hade ont om pengar när vi skulle köpa duntäcke (barnen fick våra gamla) och det var billigare med ett stort än två vanliga. Påslakan till det stora hade vi redan. Stort täcke är perfekt om man vill ha lite mer diskret mys.. behöver inte vara orolig för att barnen ska komma instörtande när man är mitt i nåt. För även om dom skulle göra det så skulle dom inte se nåt. Det är också en klar fördel om man har kallt i sovrummet.

Till nackdelarna hör väl att jag inte tror täcket går in i tvättmaskinen.. det är för stort. O om man tycker om att sova i varsin ände av sängen så kan det bli lite dragkamp om täcket.. Här älskar maken dubbeltäcket i alla lägen medan jag som oftast helst sover med gott om utrymme tycker det är lite irriterande ibland.

Svar på tråden Ett eller två täcke i dubbelsäng?