Hej Annen och välkommen till oss!
Jag misstänker att de kommer att göra en blåsröntgen, MUCG kallas den, då de för in en kateter via urinröret till urinblåsan och fyller sedan på med kontrast samtidigt som bilder tas. När barnet sedan kissar tas ytterligare bilder. Det är på denna röntgen som man kan se eventuell reflux. (vi var med min son igår och gjorde denna undersökning för 5:e gång men han är nu snart 6 år)
Refluxen i sig har min son inte haft några symtom på utan det har resulterat i urinvägsinfektioner, både höga och låga, och infektionerna i sig har ju självklart varit jobbiga. Hans historia är lång och slingrig......
Varför gjordes ultraljudet på henne? Var det på grund av huggsmärtorna? Jätteskönt i varje fall att hon inte haft några infektioner. Hoppas ni snart får svar.
DeHex: Välkommen du med! Det är jobbigt med undersökningar men du får försöka tänka att om det finns något att "hitta" så är det bra att göra det så att rätt behandling eller åtgärd kan sättas in. Det kanske är så att han inte tömmer blåsan ordentligt vilket de förmodligen kollar med ultraljudet när ni ska göra flödesmätningen. Lycka till!
Kattis! Usch vad jag lider med er! Hoppas, hoppas det går bättre med Furadantinet ikväll.......... Kram
Galnevalne: Hej igen, hoppas ni har det bra! Jag vet att reflux kan komma senare i livet men är inte så insatt på det, det kan komma vid någon form av hinder i urinvägarna, ex-vis en sten som täpper till eller en prostata som är för stor så att urinen inte kan passera i den takt den behöver, då kan det bli reflux. Har inte så mycket kunskap om det, har fått det förklarat av en av mina arbetskamrater en gång (han är urolog och jag hans sekr, vi jobbar på en vuxen-mott och har många "prostata-gubbar" som patienter) men kommer inte ihåg så noga..... Mer besked kan jag tyvärr inte ge dig.
KRAM TILL ALLA!!!!!!