• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej!
    Jag vet inte om jag alls platsar här, men jag har läst lite om era erfarenheter.
    Jag är gravid (v.35) och vid RUL v. 18 upptäcktes vidgat njurbäcken. Vid uppföljningen v. 34 fanns vidgningen fortfarande kvar och ny UL-tid har bokats v.37, då även barnläkare skall närvara och svara på frågor. Det man har sagt oss är i princip att detta inte är någon stor sak (?), bara att barnet kan ha lättare att få uvi och att de troligen kommer att beh. med antibiotika då bebisen är född. Jag tycker ju att uvi på en bebis låter nog så besvärligt.

Hur har det varit för er? Kunde man se era barns problem på UL? Finns det barn med vidgade njurbäcken som aldrig blir sjuka?

• Shea 1

Tack för ditt svar Virga!
    Jag ska nog skriva ner mina frågor på en lapp och ta med till barnläkaren, annars glömmer jag säkert hälften som jag vill ha svar på.

• Shea 1

Hej på er!
    Jag har skrivit och frågat i den här tråden innan, när min son låg i magen.
    Vi fick då reda på att han hade vidgat njurbäcken, men att det troligtvis skulle gå bort. Det gjorde det inte.
    Han är nu 12 dagar gammal och vi har hunnit göra ultraljud på njurarna och en MUC-undersökning, men vi har inte fått resultatett av mucen ännu. Ultraljudet visade mycket vätska i höger njure och lite i vänster samt vidgade urinledare.
    Nästa fredag, när han är 17 dagar, ska vi göra isotopröntgen av njurarna. Jag hoppas att vi har en läkartid då också, det är svårt att vara nyförlöst, hormonfylld och orolig... Jag ska ringa och fråga på måndag så att jag vet.

Hur länge har ni fått vänta på svar av era undersökningar?

Han har fått antibiotika sedan han var några timmar gammal.

• Shea 1

Nu har vi fått svar på MUC-undersökningen. Hilding har reflux grad 5 på den dåliga sidan och grad 4 på den bra sidan. Imorgon ska vi på undersökning av njurarnas funktion, hoppas, hoppas att det "räcker" med refluxen och att han inte har fel på njurarna också

• Shea 1

Tack Kattis L!

Vi har inte fått resultatet från den där isotopröntgen undersökningen ännu. Läkaren ringde häromdagen och sade att vi ska göra ytterligare ett kompletterande ultraljud om en vecka, det var något mer som de behövde se. Sedan sa hon något om att de ev. kunde injicera något som får urinledarna att dra ihop sig (de är också vidgade), är det någon av er som vet vad hon menade?

Det är jättesvårt att förstå vad läkaren säger, främst för att hon talar oerhört forcerat och stressat. Hon talar inte så jättebra svenska heller, och att hon då pratar superfort gör att det är väldigt svårt att uppfatta vad hon säger... Än så länge har vi bara träffat henne en gång (natten efter förlossningen och då talade hon i telefonen samtidigt som hon pratade med oss), alla övriga meddelanden har varit på telefonen. Jag är inte alldeles nöjd, som ni kanske hör...

• Shea 1

Idag har vi varit på en ny ultraljudsundersökning och vi fick tid för ytterligare en undersökning på tisdag. Under de 4 veckor som Hilding varit ute ur magen har han hunnit med 6 st undersökingar, vi hinner knappt hem från sjukhuset förrän de ringer om nästa tid. Det är jobbigt, men det är ju bra att de tar det på allvar. Vi tillhör Göteborg, där är iaf där de tiolkar alla bilder.
    Våran dator är trasig, därför kan jag bara skriva här ibland...

• Shea 1

När vi var på sjukhuset i torsdags så fick vi prata med en läkare som vi förstod lite bättre. Än så länge har de inte riktigt svar att ge eftersom utredningen inte är klar ännu. Ultraljudet visade att det iaf inte finns mer vätska på den sämre sidan, och det var de nöjda med.

Isotopröntgen visade att avrinningen från den sämre sidan är dålig men de har inte hittat något avflödeshinder ännu. Ev. vill de gå in med en kamera och titta eftersom de inte kan se något på röntgen eller ultraljud. Har ni andra fått göra det och var det besvärligt för era barn? Läkarna har också talat om att han kan behöva kateter för att avlasta den njuren. Är det det som kallas för RIK-ning som du beskriver Virga? 

På ett sätt är jag glad att Hilding är så liten, de här undersökningarna skulle ju vara mycket jobbigare för storebror som är 2,5 år... Jag försöker fokusera på att Hilding ju faktiskt är frisk just nu, men det är svårt med alla sjukhusbesök, tycker jag. När man är hos doktorn hela tiden "måste man ju" vara jättesjuk, känns det som!

• Shea 1

Först vill jag bara säga: Vad fantastiskt ni kämpar på alla mammor vars barn har sådana besvär! (Inte för att det finns något alternativ till att kämpa på, men iaf...) Vår son har reflux grad 5 på hö, grad 4-5 på vä. I övrigt har han avrinningsproblem, hö njure är förstorad+ vidgat njurbäcken, samt tömmer blåsan dåligt. Han får trimetoprim sedan dag 1 och har aldrig haft någon uvi: vi har det väldigt "lätt" jämfört med många av er andra mao! Det som egentligen påverkat oss mest är alla sjukhusbesök under undersökningsperioden, vi har varit inne 1-2 dagar/vecka sedan han föddes för 7 veckor sedan.

Läkaren i Göteborg (Gundela, är det fler som har henne?) ringde igår, de tycker att det ser bra ut, så just nu ska vi fortsätta profylaxbeh. och avvakta. Hon sade att man inte gör någon deflux innan 4 månader, stämmer det med vad ni andra hört? Det ska iaf bli skönt att slippa åka in till sjukhuset så ofta, nu blir det max var 14:e dag. Hildings olika värden är inte jättebra, så vi får åka till sjukhuset bara för att ta blodprov+blodtryck. Vårdcentralen på den lilla ort jag bor tar tyvärr inga prover på bebisar, annars skulle vi slippa det sjukhusbesöket också.

Ankilin: På vår son upptäcktes det vidgade njurbäckenet på RUL v.18, vilket jag tycker är ganska fantastiskt, hur stor kan en njure vara i v. 18?

Till oss har de sagt att vi ska ha god "koll" på lilla Hilding, allmäntillståndet, hur han äter och hur han sover. Jag brukar tempa honom ung. 1 gång/dag. De har också sagt att om han får feber och vi  misstänker uvi så är det bråttom till sjukhuset, inte på sekunden naturligtvis, men vi ska åka in även på natten.

Oj, vad långt det blev...

• Shea 1

Hej igen!
    Kattis: Vilken härlig nyhet att refluxen gått tillbaka!

Jag är lite orolig...
    Idag har vi varit och lämnat prover igen. Hilding har fått lämna blodprover ungefär var 14:e dag. Han har för lite vita blodkroppar, och vår läkare i Karlstad sade att Trimetoprimet kan pressa ner nivåerna av de vita blodkropparna. Proverna idag var för att göra en noggrannare blodanalys.
    Har det varit så för er andra också? Blir man inte mer infektionskänslig om man har för lite vita blodkroppar? Jag är ju inte sjukvårdsutbildad alls och då blir det så att jag sitter här hemma och "hittar på" problem som kanske inte ens finns...
    Nåja, det är ju bra att de har koll på honom iaf.

Om drygt en vecka ska vi till Göteborg för nästa MUC+cystometri. I Karlstad gör de inte cystometri, det är därför vi ska till Göteborg. Dessutom ska vi prata med Gundela om den där studien som endel av er andra är med i. 

Snart blir vi kallade till nästa isotopröntgen. Jag funderar lite på den, när Hilding gjorde den förra var han ju så liten att han sov som en stock genom hela undersökningen. Nu kommer han att vara kanske 3 månader, det är ju inte säkert att han kan ligga helt stilla i 2 X20 minuter! Hur har de gjort för er andra, ger de något lugnande till så små?

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........