Först vill jag bara säga: Vad fantastiskt ni kämpar på alla mammor vars barn har sådana besvär! (Inte för att det finns något alternativ till att kämpa på, men iaf...) Vår son har reflux grad 5 på hö, grad 4-5 på vä. I övrigt har han avrinningsproblem, hö njure är förstorad+ vidgat njurbäcken, samt tömmer blåsan dåligt. Han får trimetoprim sedan dag 1 och har aldrig haft någon uvi: vi har det väldigt "lätt" jämfört med många av er andra mao! Det som egentligen påverkat oss mest är alla sjukhusbesök under undersökningsperioden, vi har varit inne 1-2 dagar/vecka sedan han föddes för 7 veckor sedan.
Läkaren i Göteborg (Gundela, är det fler som har henne?) ringde igår, de tycker att det ser bra ut, så just nu ska vi fortsätta profylaxbeh. och avvakta. Hon sade att man inte gör någon deflux innan 4 månader, stämmer det med vad ni andra hört? Det ska iaf bli skönt att slippa åka in till sjukhuset så ofta, nu blir det max var 14:e dag. Hildings olika värden är inte jättebra, så vi får åka till sjukhuset bara för att ta blodprov+blodtryck. Vårdcentralen på den lilla ort jag bor tar tyvärr inga prover på bebisar, annars skulle vi slippa det sjukhusbesöket också.
Ankilin: På vår son upptäcktes det vidgade njurbäckenet på RUL v.18, vilket jag tycker är ganska fantastiskt, hur stor kan en njure vara i v. 18?
Till oss har de sagt att vi ska ha god "koll" på lilla Hilding, allmäntillståndet, hur han äter och hur han sover. Jag brukar tempa honom ung. 1 gång/dag. De har också sagt att om han får feber och vi misstänker uvi så är det bråttom till sjukhuset, inte på sekunden naturligtvis, men vi ska åka in även på natten.
Oj, vad långt det blev...