• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Virga skrev 2011-03-12 12:47:02 följande:
    Det kan stämma. Avföring som sitter för länge i tarmarna brukar stinka jätteilla! Se till också att Hilding får i sig mycket vätska. Det är bra både för magen och minskar risk för UVI:er.
    Julius dessutom fick en medicin som vi sprutade i blåsan via kateter morgon och kväll (den är utsatt nu för tilfälle) en helt år. Och den ger biverkingar i form av förstoppning. Det räckte för Julius. Det blev tvärstopp.
    JAg "vattnar honom" allt jag kan han är väldifr förtjust i vatten, så det är enkelt.
  • Shea 1
    CoolJen skrev 2011-03-12 17:53:50 följande:
    Så barnet kommer vara oförsäkrat?

Såg att min gravidförsökring gäller tills barnet är 6 månader.
    Sen läste jag även på om barnförsäkringen som jag kan teckna utan hälsodeklaration...betyder det då att jag kan teckna den?
    Men det är också lite svårt att "råda". Såhär skulle jag råda:
    1. Om du/pappan är lärare, teckna lärarförsäkringar omedelbart.
    2. Om du inte är lärare, ring det försäkringsbolag du hade tänkt att välja och rådgör.

Om du kommer att få avslag på ansökan så är det bättre att teckan en hälsodseklarations-fri försäkring direkt. Problemet är ju att man inte får besked om avslag eller inte på en gång, det kan ta några veckor.
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-03-19 19:32:10 följande:
    Hon har hostat några gånger, men inte särskilt mycket, och hon verkar inte särskilt snorig. Kan det finnas något annat skäl, tex att hon börjar få tänder, som gör att hon får feber?
    Jag har läst att detta med tänder och feber är ett missförstånd som "lever vidare". 

Det är  inte så att man får feber av tänder däremot får man tänder av feber. När man har feber så påskyndas tandsprickningen och det är vanligt att en tand tittar fram precis efter febern och då drar föräldrarna slutsatsen att febern berodde på tanden.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7648&del=2

Jag skulle nog kolla upp det om jag vore du.

Förresten: På sjukvårdsupplysningen kan de ringa till barnavdelningen och rådgöra. Sist som jag ringde 1177 så ringde sköterskan till jourbarnläkaren på mitt sjukhus och han sa åt oss att komma in. Det var samme läkare som vi sedan fick träffa när vi kom in också.
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-03-23 15:44:57 följande:
    Hej!
    Pratade med barnläkaren idag, bla om att ta blodprov för att utvärdera njurfunktionen. Är det något som ni också har gjort? Jag har tidigare hört talas om att kreatininhalten i blodet är ettmått på njurfunktionen, men hon skickade remiss på natrium, kalium och urea också. Är det något som ni också har fått göra?

Hilding har kollatr Na och Ka  6-7 gånger sedan han föddes, kreatinin likaså. Däremot vet jag inte riktigt om han mätt urea? (kan det provet kallas något annat?)

Här kan man lättfattat läsa vad de olika proverna visar:

http://www.njurdagboken.se/prover_provsvar/blodprover.html
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-03-24 16:02:33 följande:
    Toppen, tack! Vilken bra sida! 
    Vet inte vad provet kan ha kallats, men dom sa på labbet att det var det de mätte, iaf...
    Hur är det med Hilding? Förresten, vilket sjukhus var det nu tillhörde nu igen?
    Kram 
    Hilding mår bara fint!
    Vårt lokala sjukhus är Karlstad, annars hör vi till Drottning Silvia.
  • Shea 1
    Virga skrev 2011-03-28 21:35:40 följande:
    Har visat Julius infekterade katetern idag för läkare. Det blev odling på såret och nu väntar vi på svar och ev antibiotika behandling. Kunde inte dra på det längre det blev bara värre och värre...  Och han är pigg och glad! Kände inte igen mig när han kom med pappa till barnmottagningen då jag var i sjukhuskläder och kom att vara med dem en stund. Det var riktigt konstig upplevelse, när ens barn tittar och blicken är helt tom :))) Det tog några sekunder bara och hans ansikte  lystes upp och han slängdes mig i famn... Min lille hjälte!
    Det var säkert klurigt för honom att få ihop det där först: mammas ansikte och sköterske-kläder!

Ni som har barn som är lite äldre: verkar de bli rädda av läkar/sköterskekläderna? Ja, inte av själva kläderna alltså, men verkar de förknippa sjukhuskläderna med något negativt?
  • Shea 1
    CoolJen skrev 2011-03-29 09:15:49 följande:

Är det jag som är otålig, kanske tar det lång tid mellan remiss och nån kontakt av vården?

Vi var ju på UL i början av mars men har sen inte hört nåt vidare...brukar det ta sån tid?

Jag tror faktiskt att det beror på hur de prioriterar, men ring och fråga! Det händer ju ibland att det blir fel.
  • Shea 1

Har ni en läkartid på nefrologen? Isf kanske ni får träffa den som ska bli er sons läkare? I de kallelser som vi fått har det alltid stått vad som ska göras.

Ang urinprov: Man väääääntar. Det kan vara otroligt segt. Jag brukar lägga Hilding på en handduk på golvet och så sätter jag mig framför honom med ett glas i handen. När kisset kommer så låter jag honom kissa lite först och sedan fångar jag kisset med glaset och låter honom kissa det sista på golvet, då får man ett mittstråleprov. Om du själv måste gå ifrån så kan du vara säker på att han kissar just då, så se till att du har det du behöver där.
    För oss tar det uppemot 1,5 h att få ett urinprov (Hilding har stor blåsa). Om han är nyammad kan det gå lite fortare. Vissa säger att bebisarna gärna kissar när de är nyvakna men det har aldrig funkat för oss.

När man tagit några urinprov så vet man hur bebisen ser ut när den ska kissa, så då kan man sitta och läsa lite samtidigt, bara man har ett öga på snoppen också. Hildings snopp blir lite större precis innan han ska kissa (det kanske alla snoppar blir?)

På tjejer tror jag man sätter på en plastpåse med tejp för att få ett urinprov, kanske gör vissa det med pojkar också? Då får man inte ett mittstråleprov, dock.

• Shea 1
    Virga skrev 2011-03-30 22:56:09 följande:
    Japp. :)))

En fråga. Har Hilding testiklarna i pungen, var dem på "plats" när han var föd?
    Ja, de sitter där de ska
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........