• Virga

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

e digitalis skrev 2011-02-11 17:38:48 följande:
    Hej!
    Tänkte kolla hur det är med alla?
    Kramar och trevlig helg från oss!
    Det är skönt att Amanda mår bra! Så skall det vara ju!
    Nu har det gått 3 veckor som Julius har kateter men ingen har hört av sig. Har ringt idag (rätt så sent) till uroterapimottagningen och lämnat ett meddelande men ingen svar därifrån... Tja... Väntar till nästa torsdag.  Han verkar har fått öroninflammation på hö sida stackaren. Men det är bättre idag. Trumhinnan har antagligen spruckit och all gegga rann bort. Nu måste det läka bara....
    Jag själv jag jobbat 3 nätter på raken så nu gäller det att vända på dygnet tillbaka!
    Kramar till alla mammor och små hjältar och hjältinnor!
  • Virga

Örat verkar mår bra igen :) Men ögon!!!! Jisses vad händer med hans ögon nu...  Redig inflammation där med rinnande grön gegga :( Sicken pest! Hoppar runt och angriper alla ingångar typ .
    Jag vill verkigen inte vara jobbig vad gäller dem alla samtal och dylikt.  Men dem tvinga ju mig till det. Jag tycker att det fel. Det är ju dem som finns och jobbar för oss men nu känns det att jag besvärar dem när jag ringer. 
    Fortsatt trevlig helg till alla!

• Virga
    Januaritjej skrev 2011-02-13 10:36:27 följande:
    Vi har iaf slutat med profylaxen (furadantin) som hon fick ta i 1 år. Våran dotter bajsar löst och har alltid gjort, men nu har hon börjat dagis och jag får uppfattningen att fröknarna tycker det är konstigt. Min mamma, som är sjuksköterska, sa till mig häromdagen att tarmfloran kan förändras när man tar antibiotika.
    Hej! Vad jag vet så Furadantin påverkar inte tjocktarmens tarmfloran eller kan påverka den bara minimalt då det redan tas upp i tunntarmen. Det finns ingenting skrivet om lös mage på biverkningar. Julius käker Furadantin i redan snart 2 år utan uppehål men han tar laxeringsmedel varje dag också då han är oerhört hård i magen av lite olika skäl. Han blev dock helt lös i magen när han behandlades med riktig antibiotika vid urivägsinfektioner. Min tips är att ge goda bakterier och får se vad som händer. Jag personligt tror inte att din dotter kan vara lös i magen av just Furadantin. Men vem vet? Hur länge hon är så lös i magen?
    Kornelia Juhas skrev 2011-02-13 22:06:51 följande:
    Nu är Nila opererad och det känns så skönt att det hela förhoppningsvis är över Skrattande

.
    Gud vad skönt för er att allt är över! Vi har inte genomgått något större än 2 st testikeloperationer men jag VET hur man mår när man ser sitt barn lidande. Herregud... Tusen styrkekramar för er.
  • Virga

Nämen vad dumt att inlägg blev en del av ditt inlägg Kornelia Juhas :) Vad lustigt :)

• Virga
    Shea 1 skrev 2011-02-14 11:25:59 följande:

Kornelia: Det låter som om Nila gjort samma op. som Milo i tråden..

Hur gammal är Nila?
    Hildings läkare har flaggat lite om en ev. operation, men inget är bestämt ännu. Vi får väl se...

Jag kan väl tänka mig att man reagerar med lite nedstämdhet som förälder efter en sådan anspänning! När man tillsist får slappna av så kommer känslorna, det är jag helt säker på att det skulle göra för mig. När Hildings storebror fick en anafylaktisk chock av jordnötsallergi så grät jag i flera dagar efteråt. Min sambo fattade ingenting "Det gick ju bra" var liksom hans reaktion.

Hursomhelst så kanske jag kommer med frågor längre fram.

Ja, det låter som samma operation. Jag har diskuterat med läkare om eventuella op. alternativ för Julius när han var väldigt liten och så en av dem var just sådan "omväg". Men man gör ju inget.... Det händer precis ingenting. Skall han fan leva med kateter i snoppen?? Det han han ju gjort i snart 4 månader och inget som är klart, vad skall vi göra? Visst det är dumt att fråga här men det är mest retorisk fråga.

Att känslor bryter ut efter ett bra tag beror säkert att man tänker ju inte så mycket när man spänner sig och ger allt att barnet bara skall må bra. Man har ju inte tid till det helt enkelt. Men när allt gått över så blir man plötsligt jättekonstig. Jag bölar alltid efter också. Och jag tycker att det är sunt att göra det. Skiten måste ut.
  • Virga
    kattislofberg skrev 2011-02-17 17:10:22 följande:
    Oerhört skönt att det är över i alla fall!
    Verkligen verkligen... Så roligt att höra att Milo mår bra. Det var ju exremt med dem infektionerna han hade. Håller tummarna att refuxen är också borta!

Vi skall till uroterapi den 28/2 då katetern dras på sjukhuset och vi skall vara där hela dagen och skall öva/träna/lära oss att RIK:a Julius. Vågar inte ens tänka på det. Så fort jag gör det då krampar det i magen :(
  • Virga
    mimamima skrev 2011-02-21 21:22:14 följande:
    Virga: tänker på dig och Julius då och då, håller alla tummar och tår för er!

Massor med kramar Maria, mamma till Lina, som snart blir tre och har världens vackraste ärr på magen. Hon är faktiskt lite stolt över det....:o)
    Hej Mimamima!!! Vad roligt att se dig här igen! Och vad roligt att höra om lilla Lina som mår bra! Hoppas det fortsätter så bara! Kommer ihåg när du skrev innan operation att nu blir det Linas mage inte hel längre och det lät lite sorgligt. Så det är extra roligt att höra att ärret är fint!
    Du, var det inte lilla Lina som RIK-ades också? Gör ni det fortfarande? Hur går det? För vår del det har strullat så in i helsike bara...
    STORA KRAMAR!!!!
  • Virga
    Bella73 skrev 2011-02-21 21:31:10 följande:
    Hejsan.
    Jag tänkte mest att jag kanske kunde vara till någon hjälp, om någon undrar över något speciellt.
    Blev själv op som 5 åring för reflux i urinvägarna. Har mina journaler från den tiden när jag var sjuk.

Kram till er alla, och lycka till!
    Hej Bella73! Vilken refluxgrad hade du? Vad gjörde dem för ingrepp på dig? Hur mår du nu? Hur mår dina njurar? Tusen frågor på direkten :)))) Men jag är så nyfiken hur brukar det gå för dem som haft besvär och är vuxna nu. Tack för svar i förhand :)
  • Virga
    mimamima skrev 2011-03-02 09:13:59 följande:
    Hej Virga, nej vi har aldrig behövt RIK-a Lina. Förstår att det är jobbigt och påfrestande..... Hoppas det blir bättre snart! Kramar i massor
    Jaga, då blandar jag ihop dig med någon annan från "gamla" gänget :)
    e digitalis skrev 2011-03-03 21:59:20 följande:
    Hej, vad är RIK?
    Förlåt att jag inte svarat innan. RIK är Ren Intermittent Kateterisering. Ren innebär inte steril, det räcker att tvätta händerna och utföra kateteriseringen utan instrument. Intermittent betyder återkommande d.v.s, som vi gör var 3:e timme återkommer med blåstömmning. Kateteriseringen är ju urinblåstömmning medhjälp av kateter - plastslang av väldigt liten diameter :)

Julius har fått suprapubis kateter i tisdags. Blev sövd för sjätte gången och fått kateter inopererad in i blåsan via buken. Alltså snoppen är ledig nu :) Första dygnet var oroligt då han kissade ut enormt stora jämfört med hans kropsproportioner blodkoagler. Många. Och varje gång vid blöjbyte hittade jag en klump med nya koagler. Urin var så blodig att den var mer lik blod än urin. Och värsta var att vi blev skickade hem bara några timmar efter operationen. Dem gör tydligen så med alla men när man inte vet hur det hela borde se ut och dessutom fått helt olika besked av 3 olika personer så blir man ju orolig såklart! Men nu känns det bättre och Julius har varit på förskolan några timmar. Helt bra är det nog inte, urinen är inte ren, vet ej om det beror på bakterier han har hela tiden i sin lilla blåsa eller att operationen gjörd såpass nyligen...
    Så lite spänd är jag ändå.
  • Virga

Hej CoolJen! Varmt välkommen hit! Grattis till sonen! Baby
    Shea1 har ju skrivit mycket och jag håller med henne. Nästa steg blir troligtvis MUCG. Trimetoprim brukar vara den första antibiotikan som man kan ge till såna små. Vid 2 mån ålder man kan börja med Furadantin. Trimetoprim är faktiskt ingen mild medicin för magen jämfört med Furadantin. Köp Sempers droppar. Vi kör med det i snart 2 år :)
    Vilket sjukhus hör ni till?
    Har du frågor så bara kör på.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........