mimamima skrev 2011-03-02 09:13:59 följande:
Hej Virga, nej vi har aldrig behövt RIK-a Lina. Förstår att det är jobbigt och påfrestande..... Hoppas det blir bättre snart! Kramar i massor
Jaga, då blandar jag ihop dig med någon annan från "gamla" gänget :)
e digitalis skrev 2011-03-03 21:59:20 följande:
Hej, vad är RIK?
Förlåt att jag inte svarat innan. RIK är Ren Intermittent Kateterisering. Ren innebär inte steril, det räcker att tvätta händerna och utföra kateteriseringen utan instrument. Intermittent betyder återkommande d.v.s, som vi gör var 3:e timme återkommer med blåstömmning. Kateteriseringen är ju urinblåstömmning medhjälp av kateter - plastslang av väldigt liten diameter :)
Julius har fått suprapubis kateter i tisdags. Blev sövd för sjätte gången och fått kateter inopererad in i blåsan via buken. Alltså snoppen är ledig nu :) Första dygnet var oroligt då han kissade ut enormt stora jämfört med hans kropsproportioner blodkoagler. Många. Och varje gång vid blöjbyte hittade jag en klump med nya koagler. Urin var så blodig att den var mer lik blod än urin. Och värsta var att vi blev skickade hem bara några timmar efter operationen. Dem gör tydligen så med alla men när man inte vet hur det hela borde se ut och dessutom fått helt olika besked av 3 olika personer så blir man ju orolig såklart! Men nu känns det bättre och Julius har varit på förskolan några timmar. Helt bra är det nog inte, urinen är inte ren, vet ej om det beror på bakterier han har hela tiden i sin lilla blåsa eller att operationen gjörd såpass nyligen...
Så lite spänd är jag ändå.