• Virga

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Shea 1 skrev 2011-03-12 18:09:38 följande:
    JAg "vattnar honom" allt jag kan han är väldifr förtjust i vatten, så det är enkelt.
    Jättebra!
  • Virga
    e digitalis skrev 2011-03-19 12:51:30 följande:
    Uppdatering: hon har fortfarande feber, är uppenbarligen inte frisk... vill inte äta, varken mat eller banan, och har heller inte fått i sig så mycket bröstmjölk. Är trött och gnälllig, men vill inte sova, fast hon borde vara helt slut. Vad är era erfarenheter av detta under profylax? 
    Det är aldrig fel att lämna in urinodling. Om det inte finns andra mycket tydliga symptom på t.ex. förkylning/snuva/hosta etc. då kan man tänka att det är urinvägarna. Man kan ju tyvärr  få genombrottsinfektion trotts profylax... Vänta inte alltförlänge. Det är bättre att fånga infektion i nedre urinvägarna och behandla den innan den hunnit att "klättra upp" till njurarna.
  • Virga

Har visat Julius infekterade katetern idag för läkare. Det blev odling på såret och nu väntar vi på svar och ev antibiotika behandling. Kunde inte dra på det längre det blev bara värre och värre...  Och han är pigg och glad! Kände inte igen mig när han kom med pappa till barnmottagningen då jag var i sjukhuskläder och kom att vara med dem en stund. Det var riktigt konstig upplevelse, när ens barn tittar och blicken är helt tom :))) Det tog några sekunder bara och hans ansikte  lystes upp och han slängdes mig i famn... Min lille hjälte!

• Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-28 21:51:20 följande:
    Det var säkert klurigt för honom att få ihop det där först: mammas ansikte och sköterske-kläder!

Ni som har barn som är lite äldre: verkar de bli rädda av läkar/sköterskekläderna? Ja, inte av själva kläderna alltså, men verkar de förknippa sjukhuskläderna med något negativt?
    Nej det tror jag inte alls att Julius förkniper med något negativt. Han går fram till sin kirurg medan vi sitter i samtal och ger honom leksaker. :))
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-30 12:18:41 följande:

. Hildings snopp blir lite större precis innan han ska kissa (det kanske alla snoppar blir?)

Japp. :)))

En fråga. Har Hilding testiklarna i pungen, var dem på "plats" när han var föd?
  • Virga
    e digitalis skrev 2011-04-07 16:52:48 följande:
    Det var inte alls kul med nålarna, och när de slet bort EMLA-plåstren (gjorde jätteont, tyckte hon, det ska finnas nåt man kan använda för att det inte ska göra ont, hur har det varit för er andra?). Själa röntgen-delen gick över förväntan bra. Hon rörde sig lite, men lugnade sig alltid när vi sjöng för henne.

Läkaren sa att hon kommer att få göra en MUC om en månad. Den undersökningen ska tydligen vara värre :( 
    De sprutar in en isotopvätska då också, men de gör det med hjälp av en kateter rakt in i urinröret. Syftet med den är att se om hon har reflux, dvs om urinen rör sig bakåt mot njurarna och hur.
    När Julius genomgått sitt andra isotopundersökning då var han inte så gammal, några månader kanske... Kommer ej ihåg. Han har fått lugnande innan narkossköterskan satte nål på honom. Annars hade nog inte gått. Sen dem andra gånger vid nålsättningar räckte med Emla. Den hjälper kanske inte till 100% men underlättar nog mycket.

Man sprutar kontrast vid MUCG. Och när man tar bilder så syns det på dem vart kontrast tar vägen. Jag tycker att själva undersökning är inte jobbig. Bara katetersättningen upplevs som värsta bit och jag förstår varför.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-04-13 07:53:42 följande:
    Varför tar man inte blod  ur armvecket på bebisar?
    Jag tror trotts allt att det är lättare ta i fingret fast det ser makabriskt ut.  Många små barn är mycket svårtstuckna. Dem flesta faktiskt.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-04-10 19:34:44 följande:
    Just nu känner jag mig lite orolig för Hilding. Jag ska ringa bvc + ev. barnmedicin imorgon. Han har gått upp i vikt lite dåligt, det är därför jag ska ringa till bvc, så att de kan kolla vikten på journalbladet. Han är gnälligare än vanligt och han äter sämre än vanligt. Detta är ju inget konstigt för en 9-månadersbebis, allt skulle kunna förklaras med separationsfasen, men jag blir orolig iaf. Måste ringa till Elis barnmedicin imorgon också (såklart inte samma avdelning, grrrrr) och diskutera hans allergier. Alltid är det någt.

Virga: Hur går det för er?
    Har Hilding några tänder? Julius har fått första tand vid 9 mån ålder :)  Det behöver inte vara separationen kanske.

Vi har det rätt så bra, tack. Julius skall snart avsluta antibiotikakur, men hans suprapubisk kateter är ändå geggig runtomkring. Vi har varit i väg igår och gjort ultraljud på hans njurar. Vet ej något svar. Blir spännande att få besked. Har inte fått tid på cystometri och DMSA. Långa köer. Väntar väntar...
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-05-03 12:09:24 följande:
    Ja, Hilding har fått vätskedrivande vid MAG-3, men jag tror inte man får det per automatik.
    Julius har fått vätskedrivande vid MAG -3. Jag tror att man ger till alla.
  • Virga

Vi har tillbringat kvällen på akuten istället för fredagsmys :) Lillemannen troligtvis har UVI igen. Så det blev antibiotika igen.

• Virga
    weem skrev 2011-05-07 22:22:42 följande:
    Hej alla

Har en dotter på 4,5 hon har reflux grad fem på ena sidan och grad fyra på andra redan från födseln. Vi testade att sluta med antibiotikan i höstas men det dröjde inte länge innan hon fick uvi så efter ny konsultation med Göteborg har de nu beslutat om op. Någon här som gjort detta? Hur gick det och hur länge var ni på sjukhus? Några komplikationer efteråt? Det är en deflux op hon ska göra.
    Hej!

Min son har inte fått någon deflux injektion men så mycket jag vet så det är litet skonsam ingrep. Barnet sövs ner, man kommer in med en liten kamera (cystoskop) i urinblåsa och utför en injektion(man sprutar speciellt ämne in under vävnaden) där det behövs. Det kallas för deflux. Man behöver inte ligga på sjukhus, det räcker med besök på dagkirurgi. När barnet vaknar efer narkos och mår bra, man kan åka hem. Klart. Bra va?
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-05-12 21:12:17 följande:
    Sedan jag kom till tråden tror jag inte att någon opererats direkt efter förlossning/tidigt. Virga har varit i tråden längre, kanske vet du Virga?
    Har man sagt att han ska opereras direkt, har ni fått veta det?
    Hej!

Kommer ej ihåg om någons barn har opererats direkt efhet förlossning. Jag tror inte att man gör det heller om det inte finns någon livshotande sjukdom eller urakut situation. Först barnet skall utredas. Vi blev utskrivna hem efter ett par veckor och Julius har genomgått massa undersökningar. Visa undersökningar fick man göra dubbelt då det fanns ingen gemensam journal mellan sjukhusen och det var enklare att göra undersökningar igen.

Lycka till iaf!
  • Virga
    sweetcarro skrev 2011-05-14 23:29:23 följande:
    Vinga: Fick ni åka hem under dessa veckor och komma in regelbundet på kontroller eller vad ni kvar på sjukhuset så länge?
    Vi fick åka hem lö-sö på permission bara en gång. Annars var vi inne på sjukhuset. Dem har gjort mååååånga undersökningar. Man kan inte göra så många på en gång på så liten bebis, dem skall ju vara i ro litegrand eller hus? En undersökning om dagen räcker gott och väl.
    Jag blev också igångsatt v.40+0 Det gick fort som attan fast det var första barnet. 5 timmar efter vattnet gick och jag har då fått rejäla smärtor, var lillen på bröstet mitt :) Dem vill inte vänta då det inte behövs längre, barnet är väl moget och man kan börja utreda på helt annat vis när det är väl fött. Lycka till!!
  • Virga
    angeni skrev 2011-05-15 20:42:28 följande:
    Är det någon mer som varit med om detta efter defluxoperation?

Detta verkar inte vara så vanligt att det händer. Och läkaren beskrev hennes uppvak med gallskrik som njurkolik.
    Jag har bara hört att det kan vara så men som du säger det är väldigt ovanligt. Hon spydde att hennes njurarna inte arbetat som dem ska och inte rensade hennes blod tillräckligt. Sedan smärta kan ge kraftiga kräkningar också. Stackars tjejen! Hur mår hon idag?? Hoppas att det är bättre.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-05-21 15:36:32 följande:
    Nu är vi hemma igen! Hilding mår mycket bättre. Imorse var crp 46 och han var pigg och feberfri så då tyckte de att vi kunde få åka hem.

De sa ingeting om att Klebsiellan var resistent eller inte. Efter denna kuren med Cedax ska vi återgå till Trimetoprim som vanligt. Hilding har inte haft någon infektion tidigare, han har klarat sig väldigt bra. Jag tror inte man byter profylax för en infektion, eller vad har ni andra för erfarenhet?

Har ni andra fått göra någon extra undersökning pga infektion för att kolla ev. ärr, eller har man ändå väntat in de ordinarie undersökningarna?
    Vad skönt att ni är hemma igen! Håller tummarna att Hilding håller sig ifrån infektionerna! Man byter inte profylax efter varje infektion vad jag vet. Julius haft upprepade UVI:er i höstas/vintras men återgått till samma Furadantin igen. Man kollar inte ang.eventuella ärr efter infektionen heller i vanliga fall heller.
  • Virga
    sweetcarro skrev 2011-05-22 11:09:20 följande:
    Nu har jag hunnit läsa ikapp lite...Skönt att Hilding mår bättre.

I torsdags kväll 18.06 födde vi en stor pojke, 4550 gr och 53 cm.
    Det tog ca 1 timme efter att de tagit sista hinnan så var han ute. Men allt gick jättebra och smidigt... hann inte med nån bedövning dock...

Imorgon ska vi på det första ultraljudet. Vi får se vad det visar men läkarna verkar optimistiska eftersom han kissar mycket och med stark stråle och äter bra. Vi måste tilläggsmata dock så han inte får lågt blodsocker.

Antibiotika har vi börjat med också.
    Han är en väldigt fin liten kille...
    Grattisssssssssss!!! Hoppas att ni slipper massa undersökningar! Håller tummarna för er!
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-05-28 11:07:19 följande:

eller är trimetoprim-sulfa en helt annan antibiotika?

Jag kan nog inte tillräckligt mycket om antibiotika känner jag, ska läsa på lite.

Ja, Trimetoprim -sulfa är Bactrim. En bredare antibiotika.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........