CLT skrev 2011-06-07 11:09:04 följande:
Tror att det ev kan vara ngt med urinblåsan? De senaste gångerna hon haft ont i magen så har det visat sig att hon är kissnödig...I går innan hon somnade hade hon ont o i natt vaknade hon av att hon hade ont, båda gångerna behövde hon kissa. Dock går inte smärtan över med en gång...
Svårt att veta vad det kan vara, men det ska ju inte göra ont när man kissar. Visst har de tagit urinodlingar, så att det inte finns någon infektion? Det är ju det första man tänker på när man hör att det gör ont att kissa...
När Hilding var nyfödd så tyckte vi att han verkade krysta för att få ut kisset, det verkade göra ont. Nu gör han inte det längre. När vi gjorde MUCG på Drottning Silvia så mätte de blåstrycket, men jag vet inte riktigt vad det innebär om man har ett "felaktigt" blåstryck...
Små barn kan få ont när de kissar när de har feber, men om hon hade feber så skulle ni ju märka av det.
Njursten? Även barn kan ju ha problem med njursten, men jag tror det är ovanligt. Fast då är det nog en mer akut smärta under utdrivningen av stenarna, eller? En kollega till mig har problem med njursten, det ska visst göra helvetiskt ont.
Nu spånar jag bara här, jag är inte sjukvårdsutbildad eller nå´t.