• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Jo, men vi har plåstrat om Elis-dockan här hemma, sedan har han lekt vattenlek med infarten och en spruta han fick till. Jag tyckte att det nog hjälpte litegrann. Han är som sagt en försiktig, känslig kille som reagerar ganska kraftigt på nya saker.

• Shea 1
    sweetcarro skrev 2011-06-06 19:32:59 följande:

Nu har vi äntligen fått kallelsen till Williams röntgen.

Det blev en MUC- röntgen (var ju lite osäker innan vad de skulle bestämma sig för att göra).

Har ni erfarenheter av detta?

Jag är så jädra löjlig just nu...inte lätt att vara nybliven mamma och läsa att ens lilla bäbis ska få en kateter... Usch...

Den 17 juni är det dags iallafall och då har han precis blivit fyra veckor.

Skönt att ni fått en kallelse, det är jobbigt att gå och vänta tycker jag!

Hilding gjorde sin första MUCG när han var 9 dagar gammal och sin andra när han var 11 veckor. Båda gångerna gick jättebra. Innan de sätter katetern så bedövar de lite med xylocaingel runt urinrörsmynningen, så för Hildings del tycker jag inte att det verkade så jobbigt. Kanske en tår eller två, men det gick snabbt över. När man sedan kommer upp på röntgen så fyller de på urinblåsan med kontrastvätska och sedan börjar de ta bilder. De vill få med bilder när barnen kissar och helst när blåsan är tom också.

Kanske är det så att det spänner när blåsan är påfylld, för då har Hilding blivit lite ledsen (iaf andra gången).

• Shea 1
    CLT skrev 2011-06-07 11:09:04 följande:
    Tror att det ev kan vara ngt med urinblåsan? De senaste gångerna hon haft ont i magen så har det visat sig att hon är kissnödig...I går innan hon somnade hade hon ont o i natt vaknade hon av att hon hade ont, båda gångerna behövde hon kissa. Dock går inte smärtan över med en gång...

Svårt att veta vad det kan vara, men det ska ju inte göra ont när man kissar. Visst har de tagit urinodlingar, så att det inte finns någon infektion? Det är ju det första man tänker på när man hör att det gör ont att kissa...

När Hilding var nyfödd så tyckte vi att han verkade krysta för att få ut kisset, det verkade göra ont. Nu gör han inte det längre. När vi gjorde MUCG på Drottning Silvia så mätte de blåstrycket, men jag vet inte riktigt vad det innebär om man har ett "felaktigt" blåstryck...

Små barn kan få ont när de kissar när de har feber, men om hon hade feber så skulle ni ju märka av det.

Njursten? Även barn kan ju ha problem med njursten, men jag tror det är ovanligt. Fast då är det nog en mer akut smärta under utdrivningen av stenarna, eller? En kollega till mig har problem med njursten, det ska visst göra helvetiskt ont.

Nu spånar jag bara här, jag är inte sjukvårdsutbildad eller nå´t.

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-06-07 22:23:26 följande:
    hej, har nog inte mer att bidra mer än Shea 1 har spånat... mer än att min man har haft njursten och han kan bekräfta att det gör helvetiskt ont. Men det gör så ont att hon inte skulle kunna fungera normalt, iaf. Min man kunde knappt andas, så ont gjorde det, och rullade ihop till sist ihop sig i en liten boll i badkaret, med varmvatten sprutandes på ryggen. Du hade troligen märkt om hon hade så ont...

Fy, så hemskt det låter!!!

Men visst kan man ha "grus" också, mindre stenar liksom? Jag tänker att de kanske gör mindre ont...

• Shea 1
    tindratindra skrev 2011-06-08 20:12:30 följande:
    Idag har vi gjort en DMSA.
    Vi fick en riktigt dum sköterska som slet bort tejpen som hållt emla-salvan på plats, så redan där storgrät Juni. Sedan höll hon hennes arm stenhårt när hon skulle hitta ett kärl, så Juni skrek så hon knappt kunde andas. Tillslut började jag också gråta.. Hon var SÅ opedagogisk och dum..

Men själva röntgen gick hur bra som helst, hon bara låg och tittade på teletubbies och tyckte det var mysigt.
    Vi fick inga svar alls, fast jag frågade. Jobbigt att vänta på dem...

Usch vad ledamt att ni blev så tråkigt bemötta av sköterskan. Konstigt tycker jag, alla barnsjuksköterskor som vi mött är väldigt försiktiga och mjuka med barnen.

Sedan att man inte får något svar, ja det är frustrerande. Men det är nog lite som att fråga labpersonalen om de ser något fel på blodet när man lämnar blodprov... bilderna måste tolkas först!

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-06-08 19:08:02 följande:
    Hm, tror inte att hans var så stora, faktiskt, men jag ska låta det vara osagt.

VI har "muckat" idag. Det var inte heller så roligt. hon fick inget lugnande för då skulle vi ha varit där mycket tidigare. Tack för den, det var ingen som sa... vi hade ju sagt till att vi ville ha det och det stod tom inskrivet att det skulle ges, "vid behov" visserligen, men det är ju svårt att ge "vid behov" om det inte finns tid... Återkommer med en berättelse om hur det gick nån annan gång...
    kram

Men åh!!! Vaddå vid behov och sedan finns inte tid, hur menar de att de avgör "vid behov" då??? Om de nu menar att de ger lugnande vid behov så får de väl be alla komma två timmar tidigare då, så att de kan avgöra behovet???

Hilding har inte fått lugnande vid mucg, bara vid MAG-3. Jag minns inte riktigt, men inte tror jag han fick det så himla långt innan undersökningen, han fick det när de satte infarten tror jag, och den sattes ju strax innan vi gick till nukleärmedicin...

• Shea 1

Vad tråkigt att ni träffar på trist personal, tycker jag!!! Jag minns att sköterskan (röntgensköterska, ej barnsköterska) mär vi gjorde första MUCG var rätt knäpp. Hilding ´har så superstor blåsa så det tog väldigt lång tid innan han kissade ut kontrastet. Då började hon muttra om att hon minsann ville ha rast och kaffe och gå hem och allt möjligt!

JA MEN VAD F-N, HÄR ÄR JAG MED MIN NIODAGARSBEBIS SOM KANSKE INTE ÄR HELT FRISK OCH JAG HAR MASSOR AV AMNINGSHORMONER SOM SPRUTAR UR ÖRONEN PÅ MEJ, JAG KAN VÄL INTE TVINGA UR HONOM KISSET OCH JAG SKITER VÄL I DITT J-LA KAFFE!!!! (ville jag skrika, men jag höll god min förståss, man är ju en snäll flicka). Tillsist ville de inte vänta på att blåsan skulle bli tom utan vi fick gå ner till barnmedicin och vänta, och där ville hon också gå hem tillslut (fast hon var iaf rar) så då fick vi gå till barnavdelningen (där som barn är inlagda) och vänta i deras rum och TILLSLUT kissade han (efter 2-3 timmar) så vi fick gå upp till röntgen igen.

Om vi ska göra MUCG någon mer gång ska jag nog ringa och be om en tid som inte ligger nära kafferasten tror jag.

• Shea 1

E-digitalis: Det var nog refluxerna du såg. På Hilding var det två tjocka korvar som slingrade sig. På den dåliga sidan blev det som ett delta eller en sjö, det liksom bluddrade ut hur mycket som helst.

Vad gör man åt dubbla system, opererar man det?

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-06-11 21:06:41 följande:
    Ja, en del personer är verkligen inte så .... serviceminded :) Det låter ju hemskt att muttra om kaffe i en sån situation... Nu när vi gjorde MUCen tycker jag iaf att personalen var trevligare :)
    Shea 1 skrev 2011-06-09 09:31:01 följande:

E-digitalis: Det var nog refluxerna du såg. På Hilding var det två tjocka korvar som slingrade sig. På den dåliga sidan blev det som ett delta eller en sjö, det liksom bluddrade ut hur mycket som helst.

Vad gör man åt dubbla system, opererar man det?

Ja, det borde ju vara det. Visst är det så att urinledaren snarare är som ett tunt sugrör än en tjock korv? För att inte tala om två tjocka korvar bredvid varandra?

Vet faktiskt inte vad man gör åt dubbla system... jag blev ju opererad, men jag har förstått att man numera är mer tveksam inför att operera... men jag får väl klarhet i frågan snart :)
    Jag vet ju inte hur det ser ut på normala urinledare, men inte ska det vara en korv, mer som sugrör som du säger isf. På Hilding var de väldigt ojämna, det buktade till höger och till vänster lite hur som haver. Inte lika tjockt överallt utan mer deltaliknande.
  • Shea 1
    Busemma skrev 2011-06-13 09:36:14 följande:
    Hej!
    Hur ger ni era barn profylaxet? speciellt ni som har furadantin.
    Vi har haft det lite mer än en veckans tid nu och han vägra att ta det nu.

Hilding får sitt Trimetoprim i spruta, men han tycker att det är jättegott, så det är inte så mycket hjälp att få...

När han fått Cedax och Bactrim så har vi också gett i spruta, men det smakar mycket sämre, så då får vi "tvinga" i honom. Jag har haft honom i famnen och försökt hålla hans huvud någotsånär stilla och sedan sprutat in lite i taget.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........