e digitalis skrev 2011-09-09 21:25:58 följande:
Jag har börjat nojja inför nästa vecka... tänk om defluxen inte funkar, tänk om narkosen blir fel, tänk om hon är förkyld och det måste skjutas upp... just nu är hon LITE förkyld... det rinner inte eller så, men jag märker att hon andas LITE (inte mkt, alltså) tyngre när hon sover, och så nyser hon kanske 5 gånger per dag, vilket hon aldrig gör annars. Hm... hur "oförkyld" måste hon vara?
Sen undrar jag också, jag vet att ni i tråden pratat om att man kan ansöka om något... är det TFP?... när man är på sjukhuset för undersökningarna... vad gäller? Vad heter det? Hur gör man? Är det för att spara FP? Hur många timmar måste man vara där?
Jag förstår att du är orolig över ingreppet, det skulle jag också vara.
Vad gäller hur oförkyld man ska vara har jag inget svar...
Vi har tagit tillfällig föräldrapenning nu när vi varit på sjukhuset. Vi har rätt att ta det båda två samtidigt, men då ska läkaren skriva ett intyg att bägge föräldrarnas närvaro krävs. Vår läkare skriver gärna det. Men om jag har fattat det rätt så ska man ha gått miste om en arbetsinkomst för att få tfp, så att det finns något att ersätta så att säga. Om man är inlagd över natt har man rätt till tfp istället för fp. Men hur är det när man ska byta fp mot tfp vid undersökningar?
Jag var tvungen att kolla upp det : Byta föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning
Om du är föräldraledig och barnet vårdas på sjukhus, kan du byta ut den vanliga föräldrapenningen mot tillfällig föräldrapenning. På så sätt sparar du de vanliga föräldrapenningdagarna.
Du kan göra på samma sätt även om ett annat barn i familjen än det du tar ut föräldrapenning för vårdas på sjukhus.http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning