• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Tack för svaret Kattis!
    Vad bra att det går att få en liten att ligga stilla, jag vågar knappt tänka hur det skulle gå att få storebror (2,5 år) att ligga stilla om han hade samma problem!
    Jag får väl veta mer när vi är i Göteborg kanske.

• Shea 1

D1980: Först och främst GRATTIS till graviditeten!!!
    Jag har inte hängt i den här tråden så länge så jag vet inte riktigt vilka problem ni har haft tidigare, men jag vet hur det är att oroa sig! Våra problem visade sig på RUL v. 18, fast alla sa att de med största sannolikhet skulle försvinna innan förlossningen men det gjorde  de inte.

Kommer ni att få/vill ni ha ett tidigt ultraljud med tanke på storebrors problematik? Man både vill ju och inte vill veta...
    Jag är ändå väldigt glad att vi fick reda på Hildings problem så tidigt, då slapp vi bli chockade efter förlossningen...jag satt ju och grinade på första ultraljudet (efter förlossningen alltså), men jag visste ju trots allt ganska väl vad det handlade om. Dessutom har han ju inte haft några infektioner, så vi har haft väldig tur jämfört med många av er andra.

Jag blir ändå väldigt imponerad av vår sjukvård! Imorse ringde jag till Göteborg för att boka om en läkartid och passade samtidigt på att ställa en fråga (Är det inte konstigt att min tvåmånadersbebis är torr i blöjan efter att ha sovit i 12 timmar på natten?) Sjuksköterskan tyckte att det var konstigt och frågade dr Gundela som råkade gå förbi. Hon fick direkt svaret att "Nej det är ingen fara, Hildings blåsa är ju onormalt stor så han kan härbärgera så mycket kiss"
    Helt otroligt, så många patienter som de måste ha, så visste hon direkt vem han var och hans tillstånd! Jag blev grymt imponerad och känner mig väldigt trygg, de HAR ju koll på honom!

• Shea 1

Galnevale: När jag frågade vår läkare om hur "bråttom" det var att åka in vid symtom så sade hon att det var bråttom, såpass att vi skulle åka in även om det var på natten. Det var ju inte så bråttom att man behöver åka på sekunden, men jag hade åkt för länge sedan om jag var du!

• Shea 1

Oj, vilket jobbigt beslut att ta för er Kattis!

Naturligtvis kan ju inte jag svara på frågorna, jag är ju nybörjare på det här, men som jag har förstått det så kan ett högt tryck i njuren skada den, och det blir väl ett högt tryck om urinen måste pressas förbi hindret?
    Kan du inte ringa syster Alice och få boka en telefontid till Gundela?

Vi var i Göteborg i måndags/tisdags, har inte fått svar från MUC:en ännu. Undersökningen var lite jobbig för Hilding, men det går ju snabbt över när de är så små. Det som sköterskorna kunde säga direkt var att Hilding har extremt stor blåsa, hans är lika stor som en vuxens (han är 11 veckor). Jag tror dock inte att det "gör" något att den är stor, kanske vet ni andra?

• Shea 1

Oj, vad ni har det jobbigt Virga!! Förstår att det känns skitjobbigt för dej/er...

• Shea 1

En av alla frågor igen:
    Vi ska göra en Clearence-undersökning, men när jag googlar så kan jag inte riktigt förstå vad som ska göras? Jag har läst mig till vad avsikten med undersökningen är, men inte hur den går till.
    Finns det något annat namn på denna undersökning så att jag hittar, eller vill någon av er berätta?

Nu är det dags för nya ul och nytt renogram (+blodproverna som vi lämnar varannan vecka också). Jag trodde att vi skulle ha en liten undersökningspaus nu.
    Som grädde på moset fick storebror en kraftig allergireaktion med ambulansfärd och besök på akuten som följd. Detta hände igår, nu ska det snart startas en utredning.

Undrar när föräldraledigheten ska börja, jag känner mig inte så värstans ledig när vi är på sjukhuset jämt..

Förlåt för att jag klagar, jag vet att ni andra har det värre än jag, men idag är ingen bra dag (bättre än igår iofs...)

• Shea 1
    kattislofberg skrev 2010-10-03 19:38:22 följande:
    Milo gjorde en Iohexolclearance i somras, kanske är det ni ska göra? I så fall är det en väldigt enkel undersäkning, fast den tar lite tid. De sprutar in något i blodet, sen får man vänta några timmar och den tar de ett par blodprov (stick i fingret).

Förstår vad du menar med det här med föräldraledigheten... Men du vet att du får byta Föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning? Vi brukar få intyg från sjukhuset och så ringer jag FK. Så sparar man ju dagar i alla fall.
    Är det så? Jag ringde och frågade fk och då sade de att det bara gällde när barnet är inlagt på sjukhuset, för vår del har det ju handlat om undersökningar eftersom Hilding inte haft någon uvi.
  • Shea 1

Usch så ledsamt för er Kornelia!
    Man kan ju verkligen undra hur det är möjligt att man inte sett dessa missbildningar med tanke på hur många undersökningar våra barn får gå igenom? Konstigt...

En fråga till er vars barn har haft uvi:er:

Vilka har varit de första tecknen på uvi? Jag blir så fundersam då Hilding varit jätteledsen och gnällig hela dagen, annars är han en riktig solstråle... men det kan ju vara en utvecklingsfas eller något också. Eller, det behöver väl egentligen inte vara något alls, han har väl "rätt" att vara ledsen någon gång han också. Jag har tagit tempen på honom, han hade ingen feber nu på kvällen.

• Shea 1

Nu har Våran Hilding med stor sannolikhet fått sin första UVI och han har fått Bactrim för det. Jag frågade här tidigare i veckan vilka som var de första tecknen eftersom Hilding var på så dåligt humör. Idag fick han feber, och vi åkte in när febern var 38,2 (den gräns vår läkare satt). När de testade urinet med sticka så visade det positivt på nitriter, vita och röda blodkroppar. Han grät när kisset kom också. Vi får svar på urinodlingen på fredag.

Min fråga till er med erfarenhet är: Vad händer nu? Byter man profylaxantibiotikan (han har Trimetoprim)? Eller fortsätter man bara att avvakta?

Suck.

• Shea 1

Usch så otäckt för er Virga! Och så ledsamt att behöva fortsätta med RIK-ningen...
    Vad säger läkarna nu då, vad blir nästa steg?

Hilding måg ganska bra, men jösses så dålig i magen han blev av Bactrimet! Han hade ju slem-vattniga diarréer redan av Trimetoprimet men nu blev det ju ännu värre. Det går åt mååånga blöjor nu. Hoppas det blir lite bättre. Är era små väldigt dåliga i magen av sina antibiotika?

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........