• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

EHel skrev 2011-09-12 22:20:01 följande:
    Ironiskt kanske, men inlagda över helgen med ytterligare en urinvägsinfektion och idag kom äntligen kallelsen till operation. Förstår att man får åka hem direkt efter uppvak, men funderar på detta utifrån att hem för oss är 70 mil bort från Uppsala... Ni som genomfört en Deflux funkar det att åka hem då, eller borde man stanna i Uppsala efteråt?? Andra erfarenheter?? /EHel
    Vi har inte gjort någon deflux, men när ni har så lång resväg så borde ni ha rätt till övernattning på hotell, och om ni stannar på hotell så¨är ni ju iaf kvar på orten.

När vi var i Göteborg på undersökning så fick vi bo på hotell natten innan, men då berodde det på att Hilding var så liten att vi inte kunde åka över dagen. Ring och kolla med patientreseenheten på ert hemsjukhus, så får ni klara regler vad som gäller!   När det gäller små barn kanske de kan tänka sig att vara mer flexibla också? (Att ersätta två patientresor på 70 mil enkel väg blir ju inte direkt gratis heller)
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-09-13 22:27:59 följande:
    @Shea: Hej! Hade med njurpärmen på inskrivningen idag, urologen var klart imponerad! Det är inte varje dag som man har tillfälle att impa på en tvättäkta urolog :)

Kul :)

Vi har suttit på akuten ikväll. Det blev en långsittning ikväll, 16-22

Hilding hade feber och kräktes i bilen, men inget förhöjt crp (bara förhöjda vita i blodet) och stickan var ren. Inget i  öron eller hals heller. Däremot hade han svårt att kissa märkte jag under den EVIGHET (=3h) som kisseprovet tog idag. Snoppen blev sådär lite hård som precis när han ska kissa, och sedan höll han på och stånkade och klämde i 5-6 minuter innan kisset kom. När jag försiktigt klämde på magen så spruttade det ut några droppar, har någon varit med om detta?

Läkarens bedömning stod ändå fast, men jag minns ju förra gången när han blev riktigt dålig, då var ju stickan ocså ren + inget förhöjt crp... 

• Shea 1

Idag är febern borta och Hilding verkar kry, så det är nogok.

• Shea 1

Hur går det för er E Digitalis? Visst var det deflux denna veckan?

• Shea 1
    Shea 1 skrev 2011-09-15 17:31:04 följande:
    Hur går det för er E Digitalis? Visst var det deflux denna veckan?

Det är klart det var denna veckan, det står ju ovanför *snurrig*
  • Shea 1

Hej Sanna och välkommen till tråden!

På min pojke Hilding upptäcktes vätska i njurarna i v. 18 på RUL. Vi fick, tvärtemot er, höra att allt sannolikt skulle försvinna senare under grav/vid födseln. (Detta är den vanligaste missbilding man upptäcker vid RUL) Nu gjorde det inte det, och efter att han föddes följde en besvärlig tid. Besvärlig pga alla undersökningar och provtagningar.

Med största sannolikhet ska ni nu göra en MUCG- blåsröntgen för att avgöra om hon har refluxer på sina urinledare. Sedan en MAG-3 för att se hur flödet från njurarna fungerar.

Här kan du läsa mer om de olika undersökningarna: 

http://www.urologkanalen.com/barnurologi/index.shtml

Här kan du läsa om de olika proverna
    http://www.njurdagboken.se/prover_provsvar/index.html

Vad gäller undersökningarna så kanske en (klen) tröst kan vara att de är betydligt lättare för en liten bebis än för ett större barn. Visst gör det förfärligt ont i mammahjärtat när ens lilla bebis utsätts för jobbigheterna, men de glömmer (verkar glömma?) fört när de är så små. Hilding "klarade" undersökningarna betydligt bättre när han var pytte jämfört med nu när han ä 1 år och får sömnbesvär och liknande i flera veckor efter en undersökning.

Hilding gjorde också ultraljud när han var 4-5 dagar och MUCG är han var 9 dagar (tror jag) och vid MAG-3 hade han kanske blivit 2-3 veckor. På vår barnmedicinavdelning är de jättenoga att lindra så m ycket det går för barnen. De sätter emlasalva innan varje stick i hand/arm/fot och Hilding brukar få lugnande medel innan undersökningarna.  I början. när han var riktigt liten, så tog de även blodprover uppepå handen och då fick han också Emla. Nu sticker de i fingret och det brukar vara väldigt besvärligt.

• Shea 1
    bdmc skrev 2011-09-21 20:26:46 följande:
    Jaha....Då var vi hemma efter 5h på sjukhus idag. lea fick diagnos njurreflux när hon var 3 mån. grad 4 bilateralt. när hon var 1.5 år defluxopererades hon bilateralt och undersökningar 6mån efter visade att det var tätt på båda sidor. i vår fick hon 2 njurbäckeninflammationen och idag konstaterades hennes 3:e
    nu lutar det åt nya undersökningar för att se om det behövs göra en ny operation. 
    vi har ju fått besked att man kan behöva göra om op. men det kändes så långt borta.... Dotter är 3 år och 3månader.

jag måste säga att hur hemskt det än är som förälder så var det lättare för dottern med undersökningarna när hon var yngre än nu när hon är äldre...   

Jag förstår att det är tufft att gå igenom detta med en treåring. Jag och min man säger ofta till varandra att det är ju "tur" att det är Hilding vi tvingas utsätta detta för, för jag förstår inte hur det skulle gå till att göra dessa undersökningar på vår stora pojke Elis som är 3 år.

Helt ärligt tror jag han skulle behöva sövas om vi skulle göra MUCG på honom. Vi har vid några tillfällen tvingats ta blodprover på honom (han har mycket svår jordnötsallergi) och det var helt ***** vidrigt. Värre än allt vi gjort med Hilding, faktiskt! Så jag förstår er! 
  • Shea 1
    sweetcarro skrev 2011-10-06 16:47:10 följande:
    Idag skulle vi gjort MAG3 för andra gången men vi fick avbryta.
    Lillkillens blodkärl ville inte samarbeta idag utan sprack på tre ställen. :0(
    Fyyy vad han skrek och grät!
    Det enda vi lyckades med var att ta ett blodprov som kirurgen begärt inför operationen.
    Jaja... blir att vänta ca 3 veckor till och sedan göra om det men denna gång med lugnande och smärtstillande. 

Usch, så jobbigt för er! Men smärtstillande i form av emla fick ni väl från början? (hoppas jag!) Hilding brukar få lugnande vid undersökningar, men den ges efter att man satt en infart, så den har man ju ingen hjälp av :(

Hilding var svårstucken när han var yngre, då fick de gräva och greja i kärl efter kärl i uppemot 40 minuter innan det blev rätt. Nu på sistone har det gått riktigt bra, hans kärl har väl växt till sig antar jag.  
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........