mia1980 skrev 2011-10-08 10:39:30 följande:
e digitalis: Vår läkare förklarade problemet så att det var när det som skulle smälta samman till en njure inte riktigt lyckades så bildades det 2 njurbäcken och uretärer till njuren. Och det kan i mitt sätt att se det säkert stämma ganska bra.
Det som jag känner att jag vill veta är nog mest hur lång tid som allt kan ta och hur många undersökningar som är vanligt att det behövs.
Nu är dottern bara 2,5 månader och har lyckats göra scint, MUCG och urinblåseröntgen, samt en massa UL för att se så utvidgningen inte blir större.
Hon har gått på AB profylax sen hon föddes.
Vet inte vilken grad av reflux hon har, men det är mer på den sidan där hon har dubbla system än den "vanliga" sidan, där dom trodde att det skulle "mogna bort".
Ska kolla efter dina länkar och läsa på lite.
Vi träffar läkare i vår stad som sedan rådfrågar läkarna i Lund, men det är Lund som bestämmer om vilken typ av behandling hon ska få. Men vi har inte hört något ännu, trodde vi skulle få göra det efter att vi hade kommit hem efter UVIn, då det läkarna här tyckte att allt skulle påskyndas lite då hon råkade ut för UVI trotts extra dosen AB.
Jag tror att du har samma känsla som de flesta i tråden, samma som mig iaf. Man undrar hur lång tid, när, hur många undersökningar, när blir op, blir det op..ja, alltihop. Så har vi undrat sedan vår pojke, Hilding, föddes. Nu är han 15 månader och vi undrar fortfarande.
I början är det många undersökningar. Om läget inte försämras så är min uppfattning att de gärna avvaktar med ev. operation, gärna tills barnet är över året. Inte minst är det rent operationstekni´skt svårt att operera små bebisar.
Vi har ofta fått olika bud från vårt hemsjukhus och från Dr Silvia i Göteborg som är där de bestämmer för vår del. Det brukar handla om att de på barnsjukhusen är så mycket mer vana att tolka bilder från de här små bebisarna. Vi har ofta fått höra ett "värre" bud från hemsjukhuset när de i Göteborg tyckt att det är lugnt. Det har känts väldigt förvirrande för mig, men nu har jag lärt mig hur det funkar.
Summa summarum: det finns inget svar på hur, när och alltihop, tyvärr :( Det beror på hur det utvecklas: hur undersökningarna ser ut och om/hur många uvi hon får.